Openbare Basisschool Binnenstad

Begijnenstraat 11 6211 JR Maastricht

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Binnenstad
  • Een openbare school met een 'stads' karakter, prachtig gelegen aan het stadspark in hartje Maastricht.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Binnenstad

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

OBS Binnenstad streeft naar het best mogelijk (passende) onderwijs voor elk leerling. Het leren leren staat daarbij centraal. Onze leerlingen stappen over naar het niveau binnen het Voortgezet Onderwijs (VO) dat bij hun capaciteiten past. Ons schooladvies is daarin leidend voor de overgang naar het VO. Ook als het te verwachten niveau van een individuele leerling niet zichtbaar wordt in het resultaat van het leerlingvolgsysteem (Cito / Eindtoets PO), kijken wij naar de mogelijkheden en kwaliteiten van elk kind.

In schooljaar 2022-2023 hebben onze leerlingen de Route 8 toets afgelegd en daarbij op groepsniveau boven het landelijk gemiddelde gescoord. De score was echter te laag ten opzichte van de verwachtingen die we van onze leerlingen hadden en ten opzichte van de gegeven definitieve eindadviezen.

De schooladviezen in 2022 / 2023 geven de volgende percentages van de verwijzingen naar het VO:

VMBO GT 4 ll (leerlingen) = 16,7% | HAVO 3 ll = 12,5% | HAVO/VWO 3 ll = 12,5% | VWO 14 ll = 58,3%. Het totale aantal schooladviezen bedroeg 24. Het totale aantal bijstellingen na de uitslag van de toets bedroeg 0.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de wettelijke plicht om de doorgaande ontwikkeling van onze leerlingen te volgen, is het goed volgen van onze leerlingen van groot belang. Door middel van het afnemen van toetsen, door observaties en door een goed ingerichte zorgstructuur volgen we elke leerling in zijn of haar ontwikkeling. We nemen naast de methodegebonden toetsen ook toetsen af zoals cito die in een landelijke benchmark, de kennis en vaardigheid van leerlingen op een specifiek leerstofgebied (lezen, rekenen, spelling) in kaart brengen. De uitkomsten van die toetsen gebruiken we om het lesaanbod en het onderwijs voor de betreffende (groep) leerlingen aan te passen. In onze school worden deze gegevens besproken op groepsniveau en teamniveau. Deze gegevens worden voortdurend geanalyseerd en gebruikt om het onderwijs zo passend mogelijk te maken. De intern begeleider en het zorgteam hebben in deze zorgstructuur tot taak om in samenspraak met de leerkrachten, deze te ondersteunen in het bepalen van het juiste aanbod voor elke leerling. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In OBS Binnenstad kunnen en mogen kinderen zich ontwikkelen in afstemming vanuit hun eigen unieke kind-zijn. Wij willen als school een cultuur neerzetten waarin eenieder zich veilig voelt en waar in verbinding met de anderen sociaal gedrag geleerd en geoefend wordt.

We gebruiken de 5 sterren aanpak om regels en afspraken in de klas te maken en om de omgang tussen de leerlingen te vormen. We werken binnen elk IEYC/IPC thema aan doelen voor vaardigheden met betrekking tot het leren. We noemen dit 'leren leren'.

In 2023-2024 versterken we deze aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We hebben ervaring in het werken met de 5 sterren en het oefenen van vaardigheden om te 'leren leren' (IPC). Dit schooljaar ontwikkelen we deze aanpak verder naar een passend aanbod voor de versterking van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Doel is om leerlingen de handvatten te geven zodat ze zich als wereldburger kunnen ontwikkelen en zich kunnen redden in de wereld van morgen. We zoeken daarbij naar een voor de leerlingen van OBS Binnenstad passende aanpak. We gaan daarbij uit van de persoonlijke leerdoelen uit IPC. Deze persoonlijke leerdoelen zijn: respect, aanpassingsvermogen, veerkracht, communicatie, samenwerking, zorgzaamheid, onderzoek en moraliteit.

OBS Binnenstad beschouwt dit als wezenlijke vaardigheden en kwaliteiten voor een kind om op te groeien tot de wereldburger van morgen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Uniek mogen zijn.
  • Persoonlijke leerdoelen IPC
  • Competenties als wereldburger

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven