Nutsschool Maastricht

Regentesselaan 2 6224 JR Maastricht

  • Schoolfoto van Nutsschool Maastricht
  • Schoolfoto van Nutsschool Maastricht
  • Schoolfoto van Nutsschool Maastricht
  • Schoolfoto van Nutsschool Maastricht
  • Schoolfoto van Nutsschool Maastricht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij bieden een onderwijsprogramma dat aansluit op de kerndoelen voor het basisonderwijs. De leerkrachten verzorgen het onderwijsprogramma waarbij zij zoveel mogelijk inspelen op de verschillen tussen de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden van de kinderen.

De eindtoets is bedoeld als advies voor het best passende type vervolgonderwijs. De gemiddelde scores doen geen recht aan de verschillen tussen de leerlingen. De leerlingenpopulatie per groep is elk jaar anders en divers. Dit verklaart de verschillen in de gemiddelde eindscore van de afgelopen schooljaren. Zolang een verwijzing past bij de ontwikkeling van de leerling, stemt ons een verwijzing naar het VMBO net zo tevreden als naar het VWO. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Middels Handelings Gericht Werken en de 1-zorgroute komen wij tegemoet aan de onderwijsbehoeften van kinderen en bieden wij de optimale ondersteuning voor alle leerlingen. Met de cyclus van Waarnemen, Begrijpen, Plannen en Realiseren kunnen wij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen in kaart brengen en groepsplannen maken volgens de 1-zorgroute. Op die manier wordt op groepsniveau het onderwijs passend gemaakt aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. 

Cito-toetsen
Met behulp van methode-onafhankelijke Cito-toetsen wordt de ontwikkeling op verschillende vakgebieden getoetst. Deze toetsen worden afgenomen in groep 3 tot en met 8 in januari en juni. De leerlingen maken de toets die aansluit op de leerstof die in de voorgaande periode is aangeboden en geoefend. De Route 8-toets in groep 8 in april maken deel uit van de overstap naar het Voortgezet Onderwijs.

De uitslagen van de Cito-toetsen bieden ons een objectief beeld over de leerprestaties van uw kind. Een vergelijking met het landelijk gemiddelde is hierdoor mogelijk. Door deze toetsen jaarlijks af te nemen en de gegevens op te slaan, is het mogelijk de verrichtingen van de kinderen op langere termijn te volgen. De toetsresultaten worden gebruikt om het onderwijs op school, in de groep en per individu te analyseren, te verbeteren en te evalueren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingenpopulatie per groep is elk jaar anders en divers. En juist dat verklaart de verschillen in de gemiddelde eindscores van de afgelopen schooljaren en de uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs. Het kan gebeuren dat het ene jaar veel leerlingen met een VWO advies uitstromen, terwijl het volgende jaar meer leerlingen met een VMBO advies naar het voortgezet onderwijs gaan.

Alle leerlingen krijgen eind groep 7 een voorlopig schooladvies op basis van de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem, interesses en hun werkhouding. In groep 8 krijgen alle leerlingen in februari het definitieve schooladvies. De leerkrachten, intern begeleider en directeur komen samen tot dit advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden dat onze school een belangrijke taak heeft bij de persoonlijkheidsontwikkeling van een kind.
In onze school vinden we zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling belangrijk. Wij gaan ervan uit dat een kind dat in balans is op elk gebied beter zal presteren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Eigenheid
  • Vrijheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft op 3 april 2017 een bezoek gebracht aan de Nutsschool. Zij geeft in haar rapport aan dat de Nutsschool haar kwaliteit op orde heeft en dat het basisarrangement wordt gehandhaafd. 

De volgende tekst komt uit het rapport: 'Het systeem om de leerlingen in hun ontwikkeling te volgen en bijtijds te signaleren of zorg nodig is, is doordacht en werkt ook zo in de praktijk. De leerlingen die dat nodig hebben, krijgen op planmatige wijze zorg. De leerlingen kunnen in een aangenaam leerklimaat leren en worden gestimuleerd om mee te denken over hun eigen leerproces en leerdoelen. De directie en het team werken op professionele wijze samen aan de schoolontwikkeling.'

Terug naar boven