Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw hanteren we geen strak rooster. Vanuit de doelen die we hebben vastgesteld voor onze kleuters werken we middels een thema aan deze doelen. Aan het einde van de eerste 2 jaren hebben kinderen vaardigheden ontwikkeld die er toe leiden dat ze klaar zijn voor de middenbouw. Middels het digikeuzebord kunnen we de kinderen volgen welke vaardigheden ze beheersen en welke.
In het ene thema komt Taal wat meer aan bod, terwijl het andere thema meer op rekenen of SEO gericht zal zijn.
Onder het vak Montessori verstaan we zaken die typisch horen bij ons onderwijs. Denk hierbij aan het verzorgen van de omgeving zoals::de klas, de school en zijn gangen, de tuin, de plantjes enz. Daarnaast is er ook in ruimte om te werken aan het vormen en creëren van een sociale omgeving. Dit hoort natuurlijk ook bij het vakgebied SEO, maar de manier waarop wij dit Montessoriaans aanbieden, vraagt soms meer tijd.
Hoeveel uren leerlingen naar school gaan gedurende hun hele schoolloopbaan vindt u in onderstaande link:
In de komende jaren zullen we onderzoeken hoe we nog inclusiever kunnen werken waardoor het Montessoriaanbod toegankelijk wordt voor nog meer leerlingen. Ook als er meer ondersteuningsbehoeften zijn.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.