Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school bestaat uit een gedreven en professioneel team waarin eenieder vanuit eigen expertise zijn bijdrage aan de schoolontwikkeling levert. Verschillende leerkrachten hebben een master opleiding afgerond om vanuit eigen specialisme bij te dragen aan hulpvragen omtrent kind-, leerkracht-, school- en beleidsontwikkeling.
Op dit moment bezitten wij als school specialisten op het gebied van:
- Taal / lezen
- Rekenen
- Gedrag
- Meer- en hoogbegaafdheid
- Techniek
- Jonge kind
- Begeleiden
Tevens hebben wij externe vakspecialisten op het gebied van muziek en handvaardigheid.
Het onderwijs in de groepen 1 en 2 wordt vormgegeven vanuit beredeneerd aanbod. Dit betekent dat we uitgaan van de ontwikkelingsdoelen die leerlingen moeten behalen. Deze doelen geven ons richting voor het ontwerpen van activiteiten binnen een gekozen thema. Dit thematisch werken sluit goed aan bij de belevingswereld van het jonge kind. Naast de kringactiviteiten komen de diverse vakgebieden ook terug tijdens de spel- en werkles. Gedurende deze werkles begeleidt de groepsleerkracht kleine groepjes kinderen op verschillende subonderdelen. Dit betekent dat we bij de kleuters dus niet methodisch werken.
Daarnaast werken de groepen 1 en 2 ook aan groepsdoorbrekend onderwijs, zoals omschreven bij de groepen 3 tot en met 8.
Welke methodes hanteren wij binnen onze school?
Groep 3 t/m 8
Aanvankelijk lezen - Veilig leren lezen Kim-versie
Technisch Lezen - Station Zuid
Begrijpend lezen - Nieuwsbegrip
Taal/Spelling - Taal Actief 5
Schrijven - Pennenstreken 2
Rekenen - Pluspunt 4
Engels - Groove me
Verkeer - Let’s go
SEO - Kwink
Burgerschap - Kwink
Wereldoriëntatie - Blink
Gymnastiek - Van Gelder
Muziek - 123ZingNaast de algemene basisvakken werken wij op school verdiepend middels groepsdoorbrekend onderwijs. De lessen groepsdoorbrekend onderwijs vinden in 'cluster' verband van vijf weken plaats, dit gedurende twee momenten per schooljaar. Hierbij staan vakken zoals drama, koken, wetenschap en techniek, tekenen, natuur, etc. centraal.
Huiswerk
Vanaf groep 5 krijgen de leerlingen regelmatig huiswerk. De hoeveelheid huiswerk wordt opgebouwd van één keer in de week tot dagelijks. Dit om aan te sluiten bij het voortgezet onderwijs. Op school wordt daarom de nodige tijd en zorg besteed aan het leren studeren: begrijpend en studerend lezen, tijdsplanning en gebruik van agenda. Wij vragen u als ouders om ook thuis toezicht te houden op het gemaakte huiswerk. Dit zien wij namelijk als een een belangrijke stimulans voor de kinderen. Op het ouderportaal kunnen de leerlingen hun huiswerk kunnen terugvinden.
Schoolbibliotheek
De school heeft de beschikking over een eigen bibliotheek. In de schoolbieb, die gevuld is met verschillende genres kinderboeken, mogen kinderen (groep 1 tot en met groep 8) wekelijks een biebboek uitkiezen/omruilen. Elke groep kent een vaste dag, deze dag wordt aan de start van het schooljaar met u gecommuniceerd. Met hulp van ouders lukt het ons om de schoolbibliotheek draaiende te houden. Mocht u interesse hebben om mee te helpen, kunt u dit altijd aangeven bij de groepsleerkracht van uw zoon of dochter.
Basisschool Sint Pieter staat open voor aanname van alle leerlingen volgens het aannamebeleid van de school (te vinden op de website). Binnen de wet van passend onderwijs zijn wij dit ook verplicht.
Kijkend naar onze leerlingpopulatie hebben wij te maken met - voor het merendeel - hoog opgeleide ouders en daarbij behorende leerlingen. Meer dan op de meeste andere scholen hebben onze leerlingen een ontwikkelingsvoorsprong ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. In ons onderwijsaanbod houden we hier rekening mee, waarbij we uiteraard de leerlingen die normaal of lager dan gemiddeld presteren niet vergeten.
Volgens de visie van ontwikkelingsgericht onderwijs kijken wij goed naar de ontwikkeling van leerlingen waarbij we uitgaan van het leerstofjaarklassensysteem: we willen een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aanleren. Hierbij volgen leerlingen de lessen in hun eigen groep. Alle leerlingen doen in meer of mindere maten mee aan de instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de leerlingen die extra hulp nodig hebben verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingsstof.
Ons streven is om leerlingen aan het einde van groep 8 te laten uitstromen op het landelijke basisniveau van 2F/1S. Dit is het referentieniveau dat iedere Nederlander zou moeten beheersen om maatschappelijk te kunnen functioneren. We realiseren dit door analyse van de tussentijdse resultaten van leerlingen te combineren met observaties in de klas. Op deze wijze kunnen we tijdens de ontwikkeling accuraat inspringen om achterstanden te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld met verlengde instructies of pré-teaching op bepaalde onderdelen/vakgebieden. Dit alles valt onder het klassenmanagement van de eigen groepsleerkracht door de opsplitsing van de groep in subgroepen voor instructie en verwerking, de zogeheten 'convergente differentiatie'.
Binnen deze werkwijze kan de school daarnaast ervoor kiezen een bepaalde periode 1-op-1- onderwijs/aandacht en tijd te bieden, met als doel de leerling weer snel bij de reguliere (sub)groep aan te laten sluiten. De school kan en wil geen structurele 1-op-1 begeleiding bieden gedurende een langere periode van de dag. Dit is in onze ogen niet in het belang van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Bovendien past het niet binnen de formatieve mogelijkheden van de school.
Wanneer een leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften de basisondersteuning van school overstijgt en hierdoor specialistische expertise en/of begeleiding nodig heeft, zoekt de school de samenwerking binnen haar omgeving/samenwerkingsverband.
Onze school beschikt over een eigen orthotheek, leerpleinen, spreekruimte, eigen bibliotheek en keuken. Belangrijk voor de wet passend onderwijs is te benoemen dat onze school is gevestigd in een oud gebouw met veel trappen en niet beschikt over een lift. We willen op individueel niveau samen met ouders bekijken wat de mogelijkheden zijn binnen de beperkingen van het gebouw.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze specialisten blijven zich jaarlijks inzetten om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Alleen op deze wijze zijn we in staat om telkens onze werkwijze te evalueren en een volgende stap in het ontwikkelingsproces van de school te zetten. Ook door deelname aan de leernetwerken van onze stichting MosaLira zijn we in staat 'good practise' van andere scholen binnen onze stichting te leren kennen en toe te passen in onze eigen dagelijkse onderwijspraktijk.
De peuteropvang binnen de organisatie MIK werkt nauw samen met onze school. Leerkrachten van groep 1 en/of de interne begeleider hebben contact met de pedagogisch medewerkers van MIK. Er vindt zowel een warme als koude overdracht plaats wanneer leerlingen de overstap maken naar onze school. Na ongeveer 6 weken onderwijs vindt het eerste oudergesprek tussen school en ouders plaats. Op deze manier zijn ouders van nieuwe leerlingen snel op de hoogte van de gewenning van hun kind op school. Daarnaast worden jaarlijkse thema's op elkaar afgestemd tussen MIK en school. Op deze manier ontstaat er een doorgaande lijn.