Kindcentrum Amby

Koninginnestraat 2A 6225 BR Maastricht

  • Schoolfoto van Kindcentrum Amby
  • Schoolfoto van Kindcentrum Amby

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds schooljaar 2018-2019 werken wij met de Dia Eindtoets. 

In de bijlage vindt u onze analyse van de resultaten van de eindtoets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ondersteuning bij het behalen van de tussenresultaten

Visie op zorg

Ieder kind op school verdient onze zorg. Het handelingsgericht werken (HGW) is het kader van waaruit we de leerlingbegeleiding gestalte geven. Met HGW beogen we de kwaliteit van ons onderwijs en de begeleiding van al onze kinderen te verbeteren. HGW maakt adaptief onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet, zodat ons team effectief kan omgaan met verschillen tussen kinderen.

We onderscheiden vier verschillende fases met in totaal zeven stappen.  

- Fase 1. Waarnemen/signaleren

  • Stap 1: verzamelen van leerling gegevens in een groepsoverzicht
  • Stap 2: signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben
  • Stap 2a: bepalen van de doelen voor de komende periode

- Fase 2. Begrijpen/analyseren

  • Stap 3: benoemen van de onderwijsbehoeften van alle leerlingen

- Fase 3. Plannen

  • Stap 4: clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
  • Stap 5: opstellen van een groepsplan

- Fase 4. Realiseren

  • Stap 6: uitvoeren van het groepsplan

Ondersteuningscontinuüm

Het ondersteuningscontinuüm bestaat uit 5 niveaus:

  • Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep
  • Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep
  • Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen
  • Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten
  • Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs

Deze stappen en ondersteuningsniveaus zijn verder uitgewerkt in ons Zorgplan. Dit plan is terug te vinden op de website.

Op Kindcentrum Amby wordt gewerkt met clusters, welke gevormd worden door 2 of meer jaargroepen. Aangezien we te maken hebben met grote groepen en daarbinnen veel verschillen tussen leerlingen, wordt er gewerkt met een schil. Dit houdt in dat er meer formatie (leerkrachten) ingezet worden per cluster. Hierdoor is het mogelijk om op bepaalde momenten groepsdoorbrekend en in kleinere groepen te werken. Door op deze momenten kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften of hetzelfde niveau te clusteren, zijn we beter in staat om de leerlingen adequaat te ondersteunen bij het leren.

Kinderen die, om welke reden dan ook, extra hulp nodig hebben, proberen we zoveel mogelijk binnen onze school te begeleiden. Dit geldt voor kinderen met leer- en gedragsproblemen, maar ook voor kinderen die een snellere ontwikkeling doormaken. Problemen worden in de meeste gevallen door de leerkracht als eerste opgemerkt. Maar ook u als ouder kunt degene zijn die een probleem signaleert. In eerste instantie zal de leerkracht zelf tot een oplossing voor het probleem van uw kind proberen te komen. Mocht hij/zij er niet uitkomen kan er hulp ingeschakeld worden van onze Intern Begeleider (IB'er).

Tijdens de groepsbespreking of indien nodig tussendoor, worden de zorgen omtrent leerlingen besproken. Aan de hand van deze gesprekken kan besloten worden dat we als school ondersteuning van onze consultant Jinke van Beek (Dienstencentrum Mosalira) nodig hebben. Zij kan geraadpleegd worden, indien er vragen of zorgen zijn omtrent een leerling. Zij kan meekijken in de klas, gesprekken aangaan met de leerling, leerkracht en/of Intern Begeleider (IB’er). Van hieruit wordt geprobeerd meer inzicht te krijgen in de onderwijsbehoeften van de leerling en worden handelingsadviezen voor school geformuleerd. Deze worden toegepast in de klas en dit wordt gemonitord door de IB’er. Mocht dit niet toereikend zijn, dan is het belangrijk om onderwijsbehoeftes/ontwikkeling en zorgen beter in beeld te krijgen. Dan moet de leerling in breder verband besproken worden. School organiseert dan een Ronde Tafel Overleg (RTO), waarbij verschillende ketenpartners betrokken kunnen worden, zoals bijv. SMW, Jeugdarts of Team Jeugd. Ouders zijn altijd partner tijdens het RTO. Alles tezamen noemt men dit het knooppunt van zorg. Voor meer informatie verwijzen we naar het document "Knooppunt van zorg".

Onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

We proberen elk kind passend onderwijs te geven. Dit geldt dus ook voor meer-en hoogbegaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Als de ouders, de groepsleerkracht of de IB'er vermoedens hebben, dat er bij een kind sprake zou kunnen zijn van een ontwikkelingsvoorsprong of meer – en hoogbegaafdheid, dan wordt na overleg in eerste instantie verrijkend materiaal aangeboden. Indien het kind dit goed oppakt en duidelijk behoefte heeft aan moeilijker werk, kan in overleg Levelwerk ingezet worden. Dit betekent niet dat het kind dan gedurende de rest van de schoolcarrière met Levelwerk blijft werken. Het kan zijn dat het kind dat in dat leerjaar nodig heeft, maar dat in verdere leerjaren blijkt dat het kind toch genoeg heeft aan het verrijkend materiaal dat de methode biedt. Dit wordt per jaar bekeken en afgesproken.  

Wanneer we zien dat een kind problemen ervaart en alleen Levelwerk geen oplossing is, kan besloten worden om het traject van het Digitaal Handelingsprotocol (Hoog)begaafdheid te doorlopen. Dit houdt in, dat er in eerste instantie op grond van signalering gekeken wordt of een kind voor verdere diagnostiek in aanmerking komt. Aan de hand van de daaruit voortvloeiende gegevens wordt een conclusie getrokken. Dit kan resulteren in een passend leerstofaanbod voor het kind, dat vervolgens met alle betrokkenen besproken wordt. Zo’n passend leerstofaanbod bestaat binnen onze school uit compacten en verrijken.

Compacten van de reguliere leerstof binnen de vakgebieden: rekenen, spelling en taalactiviteiten, waardoor tijd vrij komt voor een verrijkingsaanbod: verbreding en verdieping binnen de vakgebieden: taal/lezen, rekenen, wereldoriëntatie en allerlei. Hiervoor gebruiken wij een gestructureerde verrijkingsmethode “Levelwerk” voor de groepen één tot en met acht. Doel van het werken met verrijkingsmateriaal is: leren leren, denken en inspanning leveren, het vergroten van de prestatiemotivatie, het ontwikkelen van effectieve werk- en leerstrategieën, leren omgaan met uitdaging, doorzetten als het moeilijk wordt, leren omgaan met fouten, falen en frustratie, het leren stellen van een hulpvraag, leren samenwerken en leren reflecteren op proces en product. Tevens bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan themabijeenkomsten. Deelname gebeurt op basis van onderwijsbehoeften, motivatie, talenten en interesse. Tijdens deze bijeenkomsten werken we samen aan: sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden , oplossingsgericht denken en handelen, omgaan met uitdaging, fouten, falen en frustratie, ontwikkelen van werk- en leer strategieën. Er zal aandacht besteed worden aan kunst en cultuur, natuur en techniek. Aan het eind van het schooljaar wordt er geëvalueerd en op basis hiervan wordt de verdere voortgang bepaald.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Medio groep 8 kiezen alle kinderen een middelbare school. Een belangrijke stap op weg naar de toekomst. De overgang van het primair onderwijs (PO), naar het voorgezet onderwijs (VO) is voor kinderen en hun ouders dan ook een spannend traject. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen in het VO op de juiste plek terecht komen. Dit hebben we beschreven in het "beleid overgang PO-VO" dat te vinden is op onze website.

Hieronder vindt u de belangrijkste stappen rondom de overgang:

  • Eind groep 7 ontvangen alle leerlingen een pre-advies.
  • Tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie maken de leerlingen van groep 8 de oefen "doorstroomtoets" van DIA en de CITO toetsen van groep 8.
  • In januari ontvangen alle leerlingen het definitieve schooladvies en het onderwijskundig rapport dat de leerkrachten hebben geschreven.
  • Begin februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets van DIA.
  • In maart ontvangt iedereen de uitslag van de doorstroomtoets. Mocht deze uitslag hoger zijn dat het eerder gegeven advies, zal er een nieuw gesprek plaatsvinden waarin we samen bepalen of we het advies naar boven bijstellen. N.B. het advies kan niet omlaag worden bijgesteld.
  • In de laatste week van maart worden alle leerlingen ingeschreven op de middelbare school naar keuze.
  • Alle VO scholen hebben een kennismakingsgesprek met de nieuwe leerlingen. Daarna nemen ze contact met ons op, om de leerlingen door te spreken en stellen daar verhelderingsvragen over het onderwijskundig rapport.  



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Amby vindt het belangrijk dat kinderen opgroeien tot fijne, sociale mensen. Dat staat bij ons hoog in het vaandel.

Binnen Kindcentrum Amby is de school een plek waar je je veilig en verbonden voelt, waar je vertrouwen krijgt en geeft, waar je serieus genomen wordt, waar ruimte is voor eigenheid en initiatief, een school met aandacht en zorg. Kortom een plek waar veiligheid de basis vormt om te kunnen genieten en te kunnen excelleren binnen je eigen ontwikkelingsperspectief. Een plek dus waar:

·       een fijn en goed pedagogisch klimaat heerst waarbinnen iedereen zich veilig en verbonden voelt.

·       vertrouwen hebben, houden, geven, krijgen en voelen de basis voor succes is.

·       een goede communicatie een basisvoorwaarde is.

·       we trots op elkaar zijn en waar een gezonde aanspreekcultuur vanzelfsprekend is.

Verder verwijzen wij naar het document: Beleidsplan Burgerschap & Integratie Kindcentrum Amby

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je veilig en verbonden voelen
  • Samen werken en samen leren
  • Samen vreugde & verdriet delen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het meest recente grote inspectiebezoek is uitgevoerd op 15 januari 2013 in het kader van het vierjaarlijks bezoek en heeft geleid tot handhaving van het basisarrangement.

In opdracht van de onderwijsinspectie heeft de afdeling Leerplicht van de gemeente Maastricht op 3 oktober 2013 op onze school een controle uitgevoerd op naleving van de leerplichtwet. De school voldeed op alle onderdelen aan de wettelijke verplichtingen.

In juni 2019 heeft de inspectie nog een bezoek gebracht aan onze school. Het bezoek was maar kort, maar telt wel mee in het kader van het vierjaarlijks bezoek. De directeur gaf tijdens zijn bezoek veel positieve feedback, maar had ook nog wat tips. Deze proberen we dit schooljaar goed op te pakken. 

Terug naar boven