PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol

Richard Hollaan 2 3144 BB Maassluis

Schoolfoto van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om te weten hoe onze leerlingen zich ontwikkelen nemen we regelmatig toetsen af, dit doen we met twee soorten toetsen: de methode gebonden toetsen(diagnostische en beoordelingstoetsen en de niet-methode gebonden toetsen(IEP).

Methode gebonden toetsen na elk blok en IEP tweemaal per jaar. We maken hiervan een analyse, deze is zowel in de breedte van de school als afgezet tegen de tijd (de trendanalyse).

Deze wordt besproken met het hoofd kwaliteitszorg van Un1ek. Daarbij worden tussentijdse doelen opgesteld die ogenomen zijn in het jaarplan van de school. 

Tweemaal per jaar wordt hier in overleg met de directeur onderwijs en bestuurder geëvalueerd. 

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 Sinds schoojaar 2023-2024 maakt SBO de Parasol gebruik van de doorstroomtoets. We gebruiken hiervoor Route 8

Ons advies wordt zeer zorgvuldig opgebouwd uit de volgende componenten:

Drempelonderzoek of IEP, Intelligentie onderzoek, resultaten uit het LVS van voorgaande jaren, Doorstroomtoets Route 8,overleggen met oudersminimaal driemaal per traject, afstemming met samenwerkingsverband VO uit de regio.

Daarnaast vverzorgen wij een uitgebreide warme overdracht en volgen wij de leerlingen gedurende twee jaar waarbij we ook de trendanalyse van de bestendiging maken. 

Voor extra informatie verwijzen wij u naar onze website en schoolgids 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Parsol is een vreedzame school. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en gezien voelen op school.Om dit mogelijk te maken gebruiken we de Gouden Parasolregels  

Als school is het goed om te zien dat onze leerlingen hoog scoren op welbevinden en sociaal initiatief. Dit geeft aan dat de leerlingen over het algemeen goed in hun vel lijken te zitten en goed contact kunnen maken met anderen.  Dat impulsbeheersing en sociale flexibiliteit lager scoren is passend bij de verwachting die wij hebben van de doelgroep. Tegelijkertijd is het mooi om te zien dat wij hier dus nog acties op kunnen inzetten zodat de leerlingen hier beter mee om leren gaan en handvatten ontwikkelen op deze gebieden.  

Veiligheidsbeleving 

Opvallend is dat leerlingen zich het minst veilig voelen op het plein. Wij hebben sinds maart 2020 gescheiden speelplekken met de eigen groep. Dit zorgt voor minder escalaties.  De lessen zijn sinds maart 2020 ook in de eigen groep en niet meer groepsdoorbroken, dit heeft gezorgd voor meer rust in de school.  Deze ervaring past bij de lagere score ten aanzien van de impulsbeheersing, de lagere intelligentieniveaus en de lagere ontwikkeling op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling wat bij een groot deel van onze schoolpopulatie van toepassing is. Maakt dat het zo ervaren kan worden terwijl het niet altijd feitelijk zo is.  Het trainen van sociaal-emotionele ontwikkeling middels ‘een doos vol gevoelens’, ‘Rots en water’, ‘Kiezel en druppel’ geeft een basis tot groei in deze ontwikkeling.  Een mogelijke oplossing is het langer en strakker hanteren van de fiches voor het buitenspelen. Of de ClassDojo koppelen aan het gedrag in de pauze.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • denken&doen in mogelijkheden
  • samen
  • cultuur die leren stimuleert

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Sinds 2010 hebben wij een basisarrangement.In maart 2013 is er een kwaliteitsonderzoek geweest, waarbij het basisarrangement is verlengd.

Terug naar boven