De Aventurijn

Tuindersweg 52 2676 BJ Maasdijk

  • Schoolfoto van De Aventurijn
  • Schoolfoto van De Aventurijn
  • Schoolfoto van De Aventurijn
  • Schoolfoto van De Aventurijn
  • Schoolfoto van De Aventurijn

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden door de leerkracht en de intern begeleider geanalyseerd. Vanuit analyse en diagnose worden handelingsplannen opgesteld voor de groep en waar nodig voor een kind specifiek. Twee keer per jaar worden de opbrengsten met het gehele team en met de MR besproken. Waar nodig worden aanpassingen gedaan in het onderwijsleerproces.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerkracht(en) van de Unit Bovenbouw geven  aan de leerlingen van leerjaar 7 tijdens het oudergesprek in juni een pré-advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de opbrengsten van het kind gedurende de schoolloopbaan en op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Vanaf januari het jaar erop  gaan de schoolverlaters onder schooltijd bij verschillende scholen op bezoek. Ouders/ verzorgers kunnen ook buiten schooltijd met hun kind naar de open dagen. Het is uiteindelijk aan de school voor voortgezet onderwijs of een kind wordt aangenomen. Voor elk kind dat de school verlaat, wordt een onderwijskundig rapport geschreven door de groepsleerkracht. Hierin staan de vorderingen van het kind, de gebruikte methodes, aanwezigheid van handelingsplannen en de ervaringen van de school met de desbetreffende leerling.  In februari doen al onze schoolverlaters mee aan de doorstroomtoets van DIA. In maart krijgen alle leerlingen hun definitieve advies waarna zij één week de tijd krijgen om zich in te schrijven op een school voor voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen ons onderwijs vinden wij het belangrijk dat kinderen goed kunnen samenwerken. Dit samenwerken vindt georganiseerd plaats binnen het coöperatieve leren, maar ook binnen het unitleren. We werken op school met onze eigen afspraken wat betreft gedrag. Elke periode staan  in alle groepen dezelfde afspraken centraal. Daarnaast volgen alle groepen Orkalessen. Hierin leren kinderen welke houding ze kunnen aannemen in een conflictsituatie. Orka is bedoeld om groepssfeer prettig te krijgen of prettig te houden. Om die reden hebben alle groepen de lessen gevolgd en vindt er elk jaar een herhaling plaats. 

Doordat wij een kleine school zijn, ontstaat er een familiaire sfeer waarbij alle leerkrachten en kinderen elkaar kennen. Hierdoor wordt ook het elkaar aanspreken makkelijker op het moment dat een leerling buiten de pas loopt. We stimuleren eigenaarschap bij kinderen in het leren en werken en leren ze daarnaast welke werkhouding en verantwoordelijkheid daarbij past.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Leren van en met elkaar
  • Saamhorig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2022 is de inspectie op onze school geweest. We zijn beoordeeld met een voldoende en hebben dus een basisarrangement.

Terug naar boven