Integraal Kind Centrum de Pijler

Fazant 1 3299 BS Maasdam

Integraal kind centrum de Pijler biedt onderwijs en opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussen opbrengsten worden zowel op schoolniveau als groepsniveau geanalyseerd en besproken.

De opbrengsten worden op schoolniveau door de IBer en directie geanalyseerd. Vervolgens wordt een plan van aanpak besproken in een plenaire teamvergadering. De leerkrachten nemen dit mee in hun handelen.

De opbrengsten worden op groepsniveau door de leerkracht geanalyseerd en vervolgens besproken met IBer. De aanpak wordt beschreven in groepsplannen op de kennisgebieden. Vervolgens wordt met ouders op individueel niveau de ontwikkeling van hun kind geanalyseerd en besproken. Met alle voorafgaande informatie handelt de leerkracht in zijn groep. 

Er vinden ook leerlingbesprekingen plaats tussen IBer en leerkracht 3 x per jaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vertrouwen is de basis van iedere relatie. Onze leerlingen gedijen in een sfeer van veiligheid, geborgenheid en vertrouwen. Vertrouwen tussen ouders en school is de basis voor een voorspoedige ontwikkeling. Vertrouwen zorgt voor een hoge mate van welbevinden bij onze leerlingen.

Verantwoordelijkheid is de ultieme drijfveer voor ons handelen richting onze leerlingen. Wij zijn, samen met u, verantwoordelijk voor het slagen van uw kind op onze school. Samen met u gaan we voor optimale resultaten van onze leerlingen en leggen daarover in gesprek met elkaar verantwoording af. Ons onderwijsaanbod en onze leeromgeving richten wij zo in dat deze onze kinderen de kans bieden zoveel mogelijk te leren.

Doordat de kinderen samen met de leerkrachten doelen stellen en daar planmatig naar toe werken, zijn zij optimaal betrokken bij hun eigen leerproces. We bieden onderwijs dat aansluit bij de persoonlijke belevingswereld van de kinderen. Onze communicatie met ouders is erop gericht dezelfde taal te spreken. Dit vraagt ook van ouders een grote betrokkenheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven