Martin Luther Kingschool

Nachtegaallaan 38 3738 EB Maartensdijk

  • De school heeft de beschikking over een ruim schoolplein in een verkeersveilige omgeving.
  • Bouwen aan een veilige groep met behulp van een zorgvuldig opgestelde eigen leerling sociaal emotionele ontwikkeling.
  • Kinderen worden stap voor stap begeleid bij de ontwikkeling van het denken in samenhangen.
  • Wij werken met drie kleutergroepen. Daardoor zijn de groepen klein en kunnen kinderen rustig wennen aan het schoolritme.
  • Een les over hulpdiensten is natuurlijk extra leuk als we ze echt aan het werk kunnen zien.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen maken wij gebruik van het CITO-LOVS. Met jaarlijkse toetsen bepaalt de leerkracht waar de kinderen staan in hun ontwikkeling. Zo kan er perfect worden ingespeeld op de behoeftes van de kinderen. De gegevens van het CITO-LOVS zijn een derde gegeven naast eigen observaties en toetsen uit de lesmethodes. Als het goed is komen deze gegevens met elkaar overeen: Het beeld dat de leerkracht van een kind heeft, de toetsen uit  lesmethodes en toetsen van het CITO-LOVS laten dan eenzelfde ontwikkeling zien.
Komen de gegevens niet overeen, dan is dat een signaal om nader naar de ontwikkeling van het kind te kijken. Vaak volgt dan ook een gesprek met het kind en de ouders om een goed beeld te kunnen vormen en te bepalen hoe we verder kunnen werken aan zijn/haar ontwikkeling

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Martin Luther Kingschool werken wij op basis van data. Hiervoor maken wij gebruik van diverse bronnen, zoals toetsen, observaties, vragenlijsten en gesprekken. Een belangrijke bron van data is het leerlingvolgsysteem (LOVS). Binnen de Stichting Delta gebruiken alle scholen hiervoor het CITO-LOVS.

Analyse van de tussenopbrengsten van het LOVS gebeurt op zowel school-, groeps- als kindniveau en er worden zowel methode- als niet-methodegebonden toetsen (landelijk genormeerd) gebruikt.
De analyse van de tussenopbrengsten gebeurt binnen het model van de 1-Zorgroute. Binnen dit model staan opbrengstgericht werken (OGW) en handelingsgericht werken (HGW) met groepsplannen centraal. OGW en HGW hebben veel overeenkomsten. OGW en HGW gaan bijvoorbeeld beiden uit van:
-  doelmatig werken (het stellen van ambitieuze doelen)
-  cyclisch werken en planmatig denken
-  groepsdenken
-  het belang van kwalitatief onderwijs dat wetenschappelijk onderzoek vertaalt naar de praktijk   

Er zijn echter ook verschillen tussen HGW en OGW. Samengevat is HGW meer omvattend dan OGW. Binnen OGW staat data vanuit bijvoorbeeld toetsresultaten centraal, terwijl binnen HGW pedagogische en didactische doelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Naast toetsopbrengsten wordt binnen HGW gebruik gemaakt van observaties en gesprekken met leerlingen en ouders. OGW analyseert de leeropbrengsten vooral vanuit de kwaliteit van het onderwijs. HGW analyseert de opbrengsten vanuit een breder kader en wordt er naast de onderwijsbehoefte gekeken naar de sterke punten van de leerling. Tot slot worden de kansen van wisselwerking en afstemming tussen leerling, leerkracht en ouders benut. Ondanks de verschillen, sluiten HGW en OGW goed op elkaar aan. Het model van de 1-zorgroute integreert HGW en OGW zodanig dat ze elkaar versterken. Het is niet een kwestie van of-of, maar en-en.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies. Dit advies geeft aan hoe de leerling er op dit moment voor staat. De leerling kan nu gericht kijken naar scholen die aansluiten bij het advies. Hiernaast krijgt de leerling tijdens dit adviseringsgesprek te horen hoe hij/zij het advies kan bijstellen: Wat wordt er nog van je verwacht?

Ter voorbereiding op het gesprek vult de leerkracht enkele documenten in. De leerkracht geeft daarin aan welk advies de leerling krijgt en onderbouwt deze op basis van meerdere aspecten zoals resultaten op Cito toetsen, methodetoetsen, motivatie, inzet, werkhouding en huiswerk.
Tevens benoemt de leerkracht de aandachtspunten.
Samen met de directie en de intern begeleider worden de voorlopig adviezen opgesteld. Dit is een zorgvuldig proces.
De onderbouwing van het voorlopig advies wordt besproken tijdens het gesprek met leerling en ouders.

In groep 8 herhalen wij dit proces. Vanaf schooljaar 2023-2024 gaat de eindtoets de doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8 in februari. Leerlingen en ouders ontvangen in maart het definitieve schooladvies. Ouders worden actief betrokken bij de totstandkoming van het definitieve advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken wij met de Geluksaanpak. Het omgangs- en gedragsprotocol van de Geluksaanpak vormt voor onze school de basis van waaruit wij werken. 

De Geluks-aanpak is een aanpak waarin er door middel van 6 Geluks-pijlers een stevige basis wordt gelegd binnen de school voor een veilig sociaal klimaat. Ons team is getraind om elke pijler goed binnen de eigen klas en de school als geheel neer te zetten. De Geluks-kalender vol sociaal-emotionele lessen kan wekelijks worden ingezet in de klassen. Daarnaast worden er bij elke pijler allerlei instrumenten en modellen toegepast om kinderen inzicht te geven in helpend en niet-helpend gedrag. De kennis van de werking van het brein wordt hierin veelvuldig toegepast. Geen anti-pest protocollen, maar ander gedrag binnen de hele school…

En dat maakt het verschil, zichtbaar ander gedrag, een betere sfeer en een veilige school!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Plezier
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Samenvatting van de inspectie en reactie van de school

Basisschool Martin Luther King heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

* Over drie jaar bezien voldoen de eindresultaten in de kernvakken aan de inspectienorm.
* Het aanbod is breed, eigentijds en dekt de kerndoelen.
* Het schoolklimaat is positief. De school draagt voldoende zorg voor de veiligheid van de leerlingen op school. 
* De kwaliteit van de lessen is van voldoende niveau, maar de instructie kan nog effectiever en meer worden afgestemd op de verschillen
   tussen leerlingen.
* De leraren hebben zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. De analyse van de verzamelde gegevens kan nog beter.         
          Het team is het afgelopen jaar bijgeschoold door Driestar en CED om de verzamelde gegevens beter te kunnen analyseren.
          Vervolgens
wordt de instructie  daarop afgestemd.
* De school werkt planmatig aan de kwaliteit van het onderwijs. Verbetering is mogelijk in de (trend)analyses van de onderwijsresultaten en
   het formuleren van ambitieuze en realistische streefdoelen op school- en groepsniveau.         
          Inmiddels werkt de school met ambitieuze en realistische streefdoelen op school- en groepsniveau. Aan de hand van (trend)analyses
          worden de kinderen ingedeeld in niveaugroepen. Leerkrachten passen hun instructie en verwerking aan op de onderwijsbehoefte
          van de
 verschillende niveaugroepen. Kinderen die nog meer uitdaging nodig hebben (meer- en hoogbegaafde kinderen) krijgen
          daarvoor
begeleiding van een gespecialiseerde leerkracht. 

Terug naar boven