Daltonschool Wereldkidz Kievit

Nachtegaallaan 36 3738 EB Maartensdijk

  • Schoolfoto van Daltonschool Wereldkidz Kievit
  • Schoolfoto van Daltonschool Wereldkidz Kievit
  • Schoolfoto van Daltonschool Wereldkidz Kievit
  • Schoolfoto van Daltonschool Wereldkidz Kievit
  • Schoolfoto van Daltonschool Wereldkidz Kievit

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Binnen stichting Wereldkidz is er gekozen voor een eindtoets. Alle scholen binnen WereldKidz nemen deze toets af. WereldKidz heeft voor IEP gekozen, omdat deze past bij de visie van WereldKidz. Deze eindtoets meet alleen wat er gemeten moet worden en vraagt een minder grote belasting van kinderen dan de vorige eindtoets. Dat betekent in de praktijk dat bij het meten van de taal- en rekenvaardigheden de leerlingen niet afgeleid worden door hun kennis en kunnen op andere vaardigheden. Taal hoort bijvoorbeeld geen struikelblok te zijn bij rekenen. Daarom zijn de rekenopgaven in de IEP Eindtoets zo geformuleerd en opgebouwd dat kinderen die meer moeite hebben met taal, niet struikelen over de vraag-stelling. Ook is er bij de IEP Eindtoets voor gekozen dat de leerlingen de antwoorden in de boekjes zelf invullen om te voor-komen dat tegelijkertijd het organisatorisch vermogen wordt gemeten. De afbeeldingen zijn alleen functioneel en er is een goede afwisselingen in open en gesloten vragen. Na afname van de IEP Eindtoets ontvangt de school de rapportages van alle leerlingen. Ouders ontvangen vervolgens van de school de rapportage van hun kind(eren). De toets is afgenomen in april. 

Als we naar de opbrengst van de Eindtoets 2023 kijken, zien we dat we globaal iets onder het landelijk gemiddelde scoren op lezen, taalverzorging en rekenen (1F) gescoord hebben. Bij het streefniveau rekenen (1S) hebben we ver onder het landelijk gemiddelde gescoord. Aan het begin van het schooljaar 2022-2023 scoorden nog 8 leerlingen onder het fundamentele niveau. We hebben deze score in een jaar tijd erg opgehaald, door veel te investeren in de basis van het rekenen. Hierdoor hebben veel kinderen een goed fundament voor het rekenonderwijs gegeven.

Wanneer je naar de populatie kijkt, zie je dat er veel kinderen met een zwaardere weging in de groep zitten. Er zijn relatief veel kinderen met een zorgvraag naar Centrum Jeugd en Gezin en het samenwerkingsverband. Daarnaast heeft deze groep in de jaren groep 3 en 4 en in groep 7 en 8 met veel wisselingen van leerkrachten te maken gehad. Beide factoren zijn van invloed op de resultaten van de leerlingen. 

Er is bij deze groep veel ingezet op kleine instructiegroepen mede door een schoolbegeleidingsdienst, er is gewerkt aan een kwaliteitsverbetering door de inzet van het Expliciete Directe Instructiemodel en er is gekozen om ontstane hiaten aan te pakken, in plaats van verder te bouwen op een wankel fundament. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Testen en toetsen

Ook op WereldKidz Kievit worden kinderen in hun ontwikkeling systematisch gevolgd en worden vorderingen vastgelegd. Naast de toetsen die vanuit de methode aangeboden worden, maken wij ook gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Talenten van kinderen en hun persoonlijkheid zijn natuurlijk niet te vatten in toetsen. Daarom vinden wij de observaties van de leerkrachten en hoe een kind in de klas functioneert erg belangrijk. Samen met de toetsen krijgen wij dan een totaal beeld van uw kind. Alle uitkomsten van de toetsen zeggen iets over de vorderingen van het individuele kind. De ontwikkeling loopt nooit helemaal in een rechte lijn, maar gaat gepaard met pieken en dalen. Natuurlijk is het fijn als een kind hoog scoort. Dit betekent dat een kind over het algemeen makkelijk leert en soepel door de lesstof heen gaat. Het is echter belangrijk dat ouders niet de verwachting hebben dat iedereen hoog scoort. Als dit het geval zou zijn, stromen alle kinderen ook heel hoog uit in het voortgezet onderwijs. Dit is niet het geval. Landelijk niet en ook niet op onze school. Tegenwoordig worden scholen beoordeeld op de uitslag van de eindtoets op verschillende websites. Hiermee vinden wij dat er onrecht wordt gedaan aan de kinderen en aan de scholen. Als er een jaar is waarin kinderen hoog scoren op de eindtoets, krijgt de betreffende school een hoog cijfer en als er een jaar is dat kinderen lager scoren, krijgt de betreffende school een lager cijfer. Er wordt hiermee voorbij gegaan aan de verschillen die er zijn. Wij vinden het belangrijk dat de eigen ontwikkeling van het kind goed verloopt en dat het kind uitstroomt naar het type onderwijs dat hierbij aansluit. Dit betekent dat het competitie-element zoveel mogelijk vermeden wordt op onze school. ‘De beste’ en ‘de slechtste’ kennen we niet. Het kind is de norm en niet de toets. Wij verwachten van ouders, dat zij richting hun kind en onze leerkrachten deze lijn volgen.

Verantwoording van de resultaten
Verantwoording van resultaten is van belang om inzichtelijk te maken wat de kwaliteit van het onderwijs is en welk leerrendement er door het  individuele kind wordt behaald. WereldKidz Kievit legt verantwoording af over deze opbrengsten aan het bevoegd gezag  en aan de inspectie. Aan het college van bestuur wordt over de resultaten van een aantal verplichte toetsen gerapporteerd.
Uiteraard legt WereldKidz Kievit ook verantwoording af aan de ouders en andere direct bij de school betrokkenen. Op school worden methodegebonden- en genormeerde toetsen gebruikt om de ontwikkeling meetbaar en zichtbaar te maken. In het beleidsplan Toetsingskader WereldKidz staat o.a. beschreven welke genormeerde toetsen jaarlijks afgenomen worden. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in het leerlingontwikkelsysteem ParnasSys. De resultaten op sociaal –emotioneel vlak worden gemeten met de hart en handenvragenlijst van de IEP (sociale competentie observatie lijst). Het team gebruikt de data om te analyseren waar het onderwijsleerproces verbeterd kan worden. Zo kunnen we zowel op kind- als op bouw en schoolniveau met deze gegevens vaststellen wat in bepaalde periodes het leerrendement is geweest. Het is mogelijk om tijdig maatregelen te treffen die helpen dat leerrendement te vergroten.
De algemene informatie over resultaten dient ook beschouwd te worden in het licht van de kinderen die de school bezoeken en de gezinnen waaruit zij komen. 

Beoordeling van de opbrengsten

Uitgaande van hoge verwachtingen van kinderen streeft het team van WereldKidz Kievit ernaar de opbrengsten van het onderwijs te spiegelen aan de normering van de Inspectie. In het schoolondernemingsplan worden deze concreet beschreven.nDe inspectie van het basisonderwijs monitort doorlopend de opbrengsten van het onderwijs. De leeropbrengsten van de kinderen van WereldKidz Kievit zijn zeer gevarieerd en veel breder dan de opbrengsten die de inspectie beoordeelt. Zij richt zich op het beoordelen van de basisvaardigheden (technisch en begrijpend lezen en rekenen en wiskunde), de leerprestaties van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de sociale competenties van leerlingen. 
De inspectie onderscheidt zeven opbrengstindicatoren. Deze betreffen de leerresultaten aan het eind van de basisschool, de scores op tussentijdse toetsen uit het leerlingvolgsysteem  en de doorstroming van leerlingen binnen de school. Daarnaast bevat het twee indicatoren die de adviezen voor en het functioneren in het vervolgonderwijs betreffen. 
De inspectie beoordeelt:

  • De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht;
  • De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en voor rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht;
  • De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van 8 jaar; 
  • Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden; 
  • De sociale competenties van de leerlingen liggen op een niveau dat mag worden verwacht; 
  • De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie; 
  • De leerlingen functioneren naar verwachting in het vervolgonderwijs. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroming op WereldKidz Kievit

Doorgaans blijven de kinderen op WereldKidz Kievit niet zitten. Toch kunnen er op school uitdagingen met een kind ontstaan die niet binnen kortere tijd opgelost kunnen worden. Een groot aantal verschillen tussen kinderen kan in de groep opgevangen worden, aangezien er kinderen van verschillende leeftijden in zitten. Soms komt het voor dat bij (grotere) ontwikkelingsproblematiek de overgang naar groep 3 problematisch is. In dergelijke situaties wordt in overleg met de ouders afgesproken dat een kind een jaar langer over de kleuterbouw doet. Dit kan ook gebeuren bij kleuters die in de loop van het schooljaar instromen. Uiteindelijk stelt het team de groepen samen volgens een vastgestelde procedure. De directie is verantwoordelijk voor de groepssamenstelling. Gemiddeld doen kleuters minimaal twee jaar over de kleuterbouw.
Bij de doorstroming naar de midden- en de bovenbouw kunnen zich dergelijke problemen ook voor doen. In een uitzonderingssituatie doet een kind dan een jaar langer over een leerjaar. Het team stelt de groepen samen en is daarvoor verantwoordelijk. Bij de doorstroming naar het voortgezet onderwijs komt het soms voor dat een kind 'er niet rijp' voor is. In een dergelijke situatie gaat het nooit alleen om een kennisachterstand maar altijd om een ontwikkelingsproblematiek. Het is dan onder een aantal voorwaarden mogelijk om een jaar langer over een leerjaar te doen.
In geval van verhuizing of gewenste of noodzakelijke overplaatsing naar een andere school voor basisonderwijs, verzorgt de leraar een onderwijskundig rapport dat rechtstreeks naar de ontvangende school wordt gezonden.

Verwijzing naar een speciale school voor basisonderwijs

Indien een kind op WereldKidz Kievit ernstige uitdagingen ontmoet zowel qua leerstof en/of gedrag, kan in overleg met de ouders hulp van buiten de school aangetrokken worden.Hierbij valt te denken aan een schoolbegeleidingsdienst, een kinderpsycholoog, etc. Blijft de verwachte ontwikkeling bij een kind uit, dan kan besloten worden om in samenspraak met de ouders een kind te verwijzen naar een school voor speciaal onderwijs. Een dergelijke verwijzing vraagt van de school een zeer zorgvuldige procedure.De beoordeling of een kind al of niet geschikt is voor het speciaal onderwijs wordt niet door de basisschool gedaan. Dit gaat via het samenwerkingsverband waarbij de school is aangesloten. Verwijzingen naar het speciaal onderwijs vinden sporadisch plaats.

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Het schooladvies van de basisschool is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De score van de doorstroomtoets  is aanvullend en fungeert bij de toelating als onafhankelijk tweede gegeven. De toelating tot het voortgezet onderwijs is dus niet afhankelijk van het resultaat van de doorstroomtoets. Bovendien mogen vo-scholen bij de toelating, naast de doorstroomtoets, geen andere gegevens als tweede gegeven gebruiken of eisen (IQ-test, resultaat Entreetoets of andere onderzoeksgegevens). Ze kunnen wel andere gegevens opvragen, maar deze zijn niet bepalend voor de toelating. In de regio kunnen afspraken worden gemaakt over de gegevens die bij het schooladvies worden betrokken.

Schooladvies heroverwegen

Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Basisscholen mogen dus alleen nog een enkel (bijvoorbeeld havo) of dubbel (bijvoorbeeld vmbo-tl/havo) advies geven. Het categorisch uitsluiten van dubbele adviezen is niet langer toegestaan. Bredere adviezen (vmbo/havo/vwo) zijn eveneens niet meer toegestaan. Dit geldt ook voor het toetsadvies (dat is gebaseerd op de score op de doorstroomtoets).

Valt het toetsadvies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en zijn ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer een basisschool besluit om het advies niet bij te stellen moet zij kunnen beargumenteren waarom dit het geval is. Het is wenselijk dat de vo-school (waar de leerling is aangemeld) bij de heroverweging wordt betrokken. Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aankunnen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als school vinden wij het belangrijk dat er een goed pedagogisch klimaat is waarin kinderen een veilige leeromgeving ervaren. We vinden het belangrijk dat er met respect omgegaan wordt met de leerling, ouder en leerkracht. Dat er ook respect is voor de omgeving en de materialen die in deze omgeving staat. Het is belangrijk dat het duidelijk is welke normen en waarden er in de school leven. Hoe gaan we met elkaar om? Het nemen van je verantwoordelijkheid op het gebied van je werk, je werkhouding en de keuzes die je maakt. Daarnaast is het van belang dat iedereen zich gehoord voelt en dat we luisteren naar elkaar. Elke leerling mag zich laten zien en wordt gezien binnen onze school.  Je laat iemand in zijn waarde en je ziet de waarde van een persoon. “Samen” is binnen onze school een heel duidelijk thema. Samen werken, samen leren en samen spelen vinden we erg belangrijk. En we geloven dat elk kind talent heeft. Want, van talenten krijg je energie en bouw je aan veerkracht.
Het is ons doel dat iedere leerling met veel plezier naar school gaat.

Vanuit deze visie hebben wij de volgende uitgangspunten gesteld:

  1. Binnen onze school durft iedereen te zijn wie hij/zij is, door de ruimte die wij ze geven.
  2. Binnen onze school gaan wij op een positieve manier met elkaar en onze omgeving om. We houden rekening met elkaar.
  3. Binnen onze school laten we zien dat we na elkaar luisteren en handelen daar ook naar.
  4. Binnen onze school krijg je de ruimte om jezelf te laten zien in een veilige omgeving. We helpen de leerlingen om te zijn wie ze zijn, zodat ze hun talenten kunnen ontwikkelen.
  5. Binnen onze school creëren wij een ontspannen sfeer, zodat de leerlingen op een positieve manier gestimuleerd worden en succeservaringen op doen.
  6. Binnen onze school werken we samen, spelen we samen en leren we samen. Ik ben ik, jij bent jij, samen zijn we wij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Talentgericht
  • Daltonvaardig
  • Toekomstgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie geeft een positief oordeel over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze school heeft het basisarrangement. Ons onderwijs, uitgewerkt in de vijf onderwijsarrangementen, zorgt ervoor dat kinderen ten opzichte van zichzelf mogen en kunnen groeien.

Terug naar boven