Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Toelichting van de school
De kleuters beginnen iedere dag in de kring. Daar wordt met elkaar gepraat,gezongen, taal/rekenspelletjes gedaan en/of een Bijbelverhaal verteld. Vervolgens is het tijd voor de instructie (voorbereidend) taal/rekenen/materiaal les, waarna de kinderen in groepjes aan de tafel en in de hoeken aan het werk gaan. Rond 10 uur eten en drinken de kinderen wat met de leerkracht in het lokaal. Daarna gaan de kinderen buiten spelen (bij goed weer) of krijgen bewegingsles binnen (bij slecht weer).
Toelichting van de school
In de hogere groepen start de dag meestal met een godsdienstles. In de ochtenduren ligt de nadruk op taal-, reken- en leesonderwijs. Het lesgeven gebeurt volgens het DI model (directe instructie model). Tijdens de middaguren wordt er meer gewerkt aan de zaakvakken en expressie. Twee keer per week krijgen de kinderen les in lichamelijke oefening.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
Passend onderwijsHet is wettelijk geregeld dat ouders van kinderen met een handicap (dus met specifieke onderwijsbehoeften), extra geld kunnen aanvragen voor de extra ondersteuning. Deze extra gelden kunnen worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband Passenderwijs. Zodra het extra geld is toegewezen, wordt in overleg met de ouders besproken waarde extra gelden voor ingezet gaan worden. Ouders, intern begeleider en directie gaan met elkaar in gesprek om te kijken of de school de juiste zorg kan bieden.Onze school krijgt vanuit het samenwerkingsverband Passenderwijs middelen (geld dat aan die individuele leerling is gekoppeld) om zelf de nodige hulp te kunnen bieden of die hulp van buitenaf in te huren. De school moet daartoe vooraf aangeven welke mogelijkheden ze heeft en moet ook aangeven wat absoluut niet mogelijk is. Voor deze extra gelden (met onder meer ambulante begeleiding), kunnen kinderen met één van de volgende handicaps in aanmerking komen:
- kinderen met een visuele handicap;
- kinderen met een auditieve en/of communicatieve handicap;
- kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap en kinderen die langdurig ziek zijn;
- kinderen met psychiatrische- en/of gedragsstoornissen.
Als basisschool verwijzen we soms kinderen door naar het speciaal basis onderwijs. De rol van het Samenwerkingsverband is voor de school zeer belangrijk. De meest actuele informatie kunt u lezen op de website van ons Samenwerkingsverband Passenderwijs.
Kinderen met gedragsproblemen
De school hecht erg aan goed gedrag van kinderen naar volwassenen en tussen kinderen onderling. In de dagelijkse praktijk wordt daar veel aandacht aan besteed binnen de lessen van de Vreedzame School. In school worden er accenten gelegd op bepaalde onderdelen van gedrag als: wat is beleefd gedrag, wat verstaan we onder goed luisteren, wat is aandacht hebben voor elkaar?
Als er problemen zijn omtrent het gedrag van een leerling, wordt dit in de eerste instantie besproken tussen de leerkracht en de ouders. We proberen met de ouders op één lijn te komen om het probleem gezamenlijk aan te pakken. We hopen daarbij op begrip en vertrouwen van de ouders als de leerkracht maatregelen neemt t.a.v.het gedrag van de leerling. Ouders die twijfelen of de handelwijze van de leerkracht wel correct is geweest, worden verzocht rechtstreeks contact op te nemen met de leerkracht en niet alleen af te gaan op verhalen van een kind. Tenslotte proberen we met elkaar één lijn te trekken. Mocht dit geen oplossing bieden, dan zal er een gesprek plaatsvinden tussen de ouders, de groepsleerkrachten de locatieleider. In overleg kan het kind soms een deel van het gesprek bijwonen. Indien nodig kan daarna de schoolbegeleidingsdienst worden ingeschakeld of een andere hulporganisatie.
Specifieke zorg voor leerlingen
Wij hebben een leerlingenbestand van ca. 125 leerlingen. De leerlingen komen uit diverse lagen van de bevolking en uit verschillende wijken. Leerlingen waar een leerkracht bezorgd over is worden aangemeld bij de interne begeleiding.Deze geeft advies voor mogelijke hulp en bepaalt welke leerlingen in aanmerking komen voor remedial teaching. De overige leerlingen worden door de leerkracht, met adviezen van de IB-er, verder geholpen.De interne begeleiding houdt de uitslagen bij van de toetsen in het leerlingvolgsysteem en draait de grafieken uit van kinderen die wij als zorgleerlingen in de gaten houden. Kinderen die met name in de lagere groepen niet kunnen voldoen aan een aantal basisvaardigheden, adviseren wij, in overleg met de ouders,een tweede kans in de groep te geven. De leerstof kan op onderdelen waar het kindgoed in is, worden aangepast.Dit beleid en al onze zorg voor de leerlingen, heeft ertoe geleid dat we snel problemen signaleren, analyseren en behandelen. Daarmee voorkomen we onnodige uitstroom naar het speciaal onderwijs. Exacte uitstroomcijfers, ook van de leerlingen die groep 8 verlaten, zijn op school verkrijgbaar.