De Wilde Wingerd

Bloemstede 1-2 3608 TK Maarssen

  • Schoolfoto van De Wilde Wingerd
  • Schoolfoto van De Wilde Wingerd
  • Schoolfoto van De Wilde Wingerd
  • Schoolfoto van De Wilde Wingerd
  • Schoolfoto van De Wilde Wingerd

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Begin groep 8 krijgen ouders uitgebreide informatie over de procedure van verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Meer informatie over de POVO procedure (verwijzing naar en aanmelding bij het Voortgezet Onderwijs) is ook te vinden op www.naarhetvo.nl. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de Cito Leerling in Beeld midden en eindtoetsen.

De toetsen worden door de leerkrachten en de intern begeleider geanalyseerd. In de groepsbesprekingen worden deze analyses van de leerkrachten en de intern begeleider besproken. De resultaten worden gebruikt om een nieuw groepsplan of individueel plan van aanpak te maken. In de groepsplannen worden niet alleen de doelen benoemd, maar wordt ook de beste aanpak voor deze leerling(en).

Schoolbreed en op stichtingsniveau worden de resultaten besproken, om de kwaliteit van het onderwijs in kaart te brengen en eventuele aandachtspunten vast te stellen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begin groep 8 krijgen ouders uitgebreide informatie over de procedure van verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Meer informatie over de POVO procedure (verwijzing naar en aanmelding bij het Voortgezet Onderwijs) is ook te vinden op www.naarhetvo.nl. In november groep 8 krijgen ouders van de groepsleerkracht de indicatie-VO (Kijkrichting) te horen. Met deze indicatie kunnen ouders en leerlingen gericht scholen in de regio gaan bezoeken tijdens de open dagen. Het schooladvies geeft aan welk type onderwijs volgens ons voor het betreffende kind het meest geschikt is. Wij kijken daarbij naar resultaten, talent, inzet, doorzettingsvermogen en belangstelling. Op basis van de expertise en ervaring van de leerkrachten, observaties,  rapporten en het leerlingvolgsysteem van de voorgaande jaren wordt een inschatting gemaakt van het instroomniveau Voortgezet Onderwijs van de leerlingen. Dit gebeurt in commissie (alle betrokken bovenbouwleerkrachten en de intern begeleider denken mee) en onder verantwoordelijkheid van de directie.De Wilde Wingerd heeft ervoor gekozen om naast de eigen gegevens ook een onafhankelijk instrument, de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijs), in te zetten ter ondersteuning van het opstellen van het advies. Met dit instrument worden de cognitieve capaciteiten van het kind in kaart gebracht. De NIO wordt in het najaar van groep 8 afgenomen. In februari volgt de doorstroomtoets voor in principe alle leerlingen. Naar aanleiding van de uitslag van de doorstroomadvies kan het advies nog naar boven worden aangepast. Naar beneden bijstellen van het advies is niet toegestaan. In maart wordt het definitieve VO-advies besproken in een oudergesprek en worden tevens de diverse formulieren met betrekking tot de aanmelding afgerond, waarna de groepsleerkracht de leerlingen gaat aanmelden op het voortgezet onderwijs. Op de advisering VO is de klachtenregeling van school van toepassing. In april berichten de VO-scholen ouders en leerlingen over de definitieve plaatsing.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school staat voor een eigen onderwijsvisie en (katholieke) identiteit en staat open voor de ontwikkelingen die zich binnen onze multiculturele maatschappij afspelen. Iedereen die onze waarden en normen onderschrijft, is bij ons op school welkom. Iedereen mag er zijn en we gaan om met verschillen tussen mensen. Daarom heeft de sociaal-emotionele ontwikkeling een prominente plaats in onze school en in ons onderwijs. De methode Leefstijl leert kinderen respectvol met zichzelf, anderen en de school om te gaan. Van leerlingen, ouders en leerkrachten wordt verwacht dat zij - als zich problemen voordoen – meedenken aan een oplossing die goed is voor zowel het kind, de ouder als de leerkracht en dat zij handelen vanuit vertrouwen. Elk kind is uniek en heeft het recht om met respect geaccepteerd te worden zoals het is. Alle kinderen willen leren en zich ontwikkelen. We streven ernaar alle talenten van de kinderen te benutten in een sfeer van veiligheid, openheid, duidelijkheid en vertrouwen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerken
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie ieder schoolbestuur in Nederland. Het vierjaarlijks onderzoek is in 2018 uitgevoerd bij het bestuur van Scholenstichting Pastoor Ariëns. De inspectie heeft onderzocht of het bestuur op zijn scholen zorgt voor onderwijs van voldoende kwaliteit en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven verzorgen. Hieronder staat kort hun bevinding. De rest kunt u lezen in het inspectie rapport.  

Het bestuur weet goed hoe het er op de scholen aan toe gaat. Het bestuur laat zich door de directeuren informeren en doet daarnaast zelf onderzoek op de scholen. Het bestuur zorgt ervoor dat de scholen kwalitatief goed onderwijs kunnen bieden. Dat doet het bestuur door duidelijke afspraken te maken met de scholen en er voor te zorgen dat de leraren zich kunnen blijven ontwikkelen. Op de scholen die we onderzocht hebben zien we ook dat de sfeer goed is en dat de leerlingen leren hoe ze zich moeten gedragen. De leraren geven daarvoor het goede voorbeeld. Doordat de scholen samenwerken, versterken ze elkaar. Tot slot is het bestuur financieel gezond. Het bestuur weet hoeveel geld het nu en in de toekomst nodig heeft voor het geven van goed onderwijs.

Op KBS De Wilde Wingerd heeft de inspectie onderzoek gedaan naar het onderwijsaanbod, de sociaal maatschappelijke competenties en het schoolklimaat om de uitwerking van het beleid en het zicht op de kwaliteit van het bestuur te verifiëren.  Tevens geven zij een beoordeling op deze standaarden.

Terug naar boven