School voor speciaal basisonderwijs De Kristal

Pauwenkamp 347 3607 TC Maarssen

Schoolfoto van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn in het schooljaar 2021-2022 gestart met de eindtoets Route 8. Vandaar dat wij via Vensters nog geen toetsresultaten kunnen tonen. Wel kunnen wij zelf de toetsresultaten van 2022-2023 delen.

Aan deze toets namen 26 leerlingen deel, alle leerlingen die in groep 8 zaten.

De landelijk gemiddelde score voor SBO-scholen was 128. De Kristal scoorde 135,5 dus ruim boven het landelijk gemiddelde.

Het landelijk gemiddelde voor SBO-scholen op taal (inclusief lezen) was 136. De Kristal scoorde met 143 ruim boven het landelijk gemiddelde.

Het landelijk gemiddelde voor SBO-scholen op rekenen was 131. De Kristal scoorde met 138 ruim boven het landelijk gemiddelde.

Binnen het taalgebied (taal en lezen) scoorde de Kristal op lezen op landelijk gemiddelde en op taal zeer ruim boven het landelijk gemiddelde. Hieruit komen geen verbeterpunten naar voren.

Binnen het rekengebied 

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten meten wij met het instrument 'Cito Leerling in beeld'. Als school hebben wij ambities beschreven die wij tussentijds met onze leerlingen willen behalen. Na iedere tussentijdse meting bekijken de leerkrachten de resultaten, brengen deze in kaart met datamuren en bespreken deze in de bouw. Het overall beeld deelt en bespreekt directie met het team.

De resultaten bespreken de leerkrachten (en indien van toepassing ook de onderwijsassistenten) met de adjunct-directeur, gedragswetenschappers en specialisten vier maal per jaar tijdens de OGW (opbrengstgericht|) en HGW (handelingsgericht) gesprekken. OGW gaat over: hoe ga jij ervoor zorgen dat de resultaten gebaseerd op de schoolambities behaald worden. HGW gaat over: wat heb jij als leerkracht nodig in deze groep, in deze omstandigheden en wat ga jij doen? En, heb jij hier zelf ondersteuning bij nodig. Dit doen wij in transparante gesprekken.

Ook hierin denken we 4D: data-duiden-doelen- doen. 

Wij realiseren ons dat onze doelgroep vaak een lange aanlooptijd nodig heeft om tot leren te komen. Wij kiezen er daarom voor om tot en met groep 6 het aanbodniveau richting VMBO basis/kader aan alle leerlingen aan te bieden. Wij leggen de lat hoog. Na groep 6 sturen wij aan op het uitstroomniveau van de leerlingen. Deze varieert van praktijkonderwijs, VMBO BBL, VMBO KB, VMBO TL tot HAVO.

Al een aantal jaren participeren wij in een netwerk van zo'n 30 SBO scholen. Cito resultaten worden geüpload in een database. Vergeleken met deze scholen scoort de Kristal op de vakgebieden spelling, begrijpend lezen en rekenen boven het groepsgemiddelde van deze 30 SBO-scholen. Onze technisch leesresultaten worden hierin niet meegenomen maar wij weten dat deze goed zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt nauwkeurig tot stand. Vanaf groep 3 geven wij een ruwe inschatting ten aanzien van het uitstroomprofiel. Tot en met leerjaar 6 is dit gericht op VMBO BL/BK. Eind leerjaar 6 stellen we dit per leerling bij op basis van de resultaten tot dan toe. Vanaf leerjaar 7 stellen wij het onderwijs meer kind-specifiek af op basis op basis van het voorlopig gestelde uitstroomprofiel. Eind leerjaar 7 bespreken we opnieuw het uitstroomprofiel en stellen wij dat bij indien van toepassing. In leerjaar 8 wordt in januari het voorlopig advies opnieuw bijgesteld indien van toepassing. Na afnamen van de doorstroomtoets kan dit worden bijgesteld indien de resultaten hoger zijn da het advies. In maart wordt het advies definitief gegeven en worden de leerlingen aangemeld bij de passende VO- of VSO-school.

Het bovenstaande proces doorlopen wij zorgvuldig en transparant. In leerjaar 8 maken we gebruik van het instrument 'Onderwijs transparant'.  Via dit portaal loaden wij alle gegevens op voor het voortgezet onderwijs zodat het voortgezet onderwijs hierover kan beschikken. Daarnaast zorgen wij voor een 'warme' overdracht door middel van persoonlijk contact met het VO.

De bestendiging, waar zit de leerling na drie jaar na het afgegeven schooladvies in het VO, laat zien dat wij onze leerlingen goed inschatten op wat voor hen een passende vervolgplek is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen hebben naast ondersteuningsbehoeften op didactisch vlak veelal ook ondersteuningsbehoeften op het gebied van sociale ontwikkeling. Leerlingen komen vaak de school binnen met een laag zelfbeeld en hebben behoefte aan ondersteuning op dit vlak. Als een leerling een goed sociaal-emotioneel welbevinden heeft, draagt dit in hoge mate bij aan zijn of haar (didactische) ontwikkeling.

Wij 'zien' onze leerlingen en sluiten op alle vlakken aan daar waar nodig. Ieder kind beschikt over een ontwikkelingsperspectiefplan waarin duidelijk staat aangegeven wat de kwaliteiten van de leerling zijn en waar nog belemmerende factoren zijn. De leerkracht heeft de leerling in het zicht en biedt een groepsaanbod waar alle leerlingen van profiteren en heeft daarnaast ook oog voor het individuele kind. Dit is de kracht van het speciaal basisonderwijs. 

Om onze leerlingen goed te monitoren volgen wij zowel de didactische, sociaal-emotionele als motorische ontwikkeling. 

Sociale opbrengsten zijn van groot belang. In het SBO, om goed tot ontwikkeling te komen en voor later om als burger goed te kunnen participeren in de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenheid
  • Verbinding
  • Groei

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Kristal is alweer een tijd geleden door de inspectie bezocht: december 2019. Sinds die tijd heeft de school de ontwikkeling die toentertijd in gang gezet was doorgezet. Wij zijn trots op waar de school nu staat en welke kwaliteit van onderwijs er geboden wordt. Wij halen uit onze leerlingen wat er in zit, zowel op sociaal-emotioneel, didactisch als persoonsgebied. Onze missie: 'De Kristal... laat ieder kind stralen' doen wij recht aan.

Terug naar boven