School voor speciaal basisonderwijs De Kristal

Pauwenkamp 347 3607 TC Maarssen

Schoolfoto van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal

In het kort

Toelichting van de school

De Kristal is een speciale school voor basisonderwijs (SBO) die op 01-08-2014 ontstaan is door de samenvoeging van SBO Het Klaverblad uit Maarssen en SBO De Vijverhof uit Breukelen.

De Kristal valt onder het bestuur van stichting Gewoon Speciaal Onderwijs (SGO). Ook SBO-scholen uit Zeist, Houten en Wijk bij Duurstede vallen onder dit bestuur. Daarnaast ook de vier SO- scholen in Zeist, Veenendaal, Houten en Bilthoven (cluster 4) en twee VSO-scholen in Houten en Bilthoven.

De Kristal is er voor leerlingen vanuit verschillende achtergronden. Onze leerlingen komen vooral uit de regio’s Vechtstreek en Venen en het Groene Hart. De school wordt onder andere bezocht door leerlingen uit Abcoude, Baambrugge, Breukelen, De Meern, Kockengen, Loe- nen aan de Vecht, Maarssen-Dorp, Maarssenbroek, Montfoort, Mijdrecht, Oud-Zuilen, Tienhoven, Utrecht, Vinkeveen, Vleuten, Vreeland, Westbroek en Wilnis. 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Vertrouwen
  • Verbinding
  • Eigenheid
  • Groei
  • Transparantie

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen met een onderwijsbehoefte waaraan niet voldaan kan worden binnen de basisondersteuning van de reguliere school kunnen een beroep doen op het arrangement ’fysieke plaatsing SBO’. Het betreft hier onderwijsbehoeften welke extra ondersteuning vragen, als gevolg van intensiviteit, complexiteit en mogelijke combinatie van onderwijsbehoeften. Het betreft hier kinderen met specifieke didactische, gedragsmatige of sociaal-emotionele onderwijsbehoeften of een combinatie hiervan, waardoor het leren en de schoolgang verstoord zijn geraakt. Plaatsing binnen de speciale school voor basisonderwijs wordt toegekend tot aan het einde van de basisschoolperiode, tenzij er gegronde redenen zijn om hiervan af te wijken. Nader specificeren van de onderwijsbehoeften en de daarbij passende onderwijssetting kunnen redenen zijn voor een plaatsing voor bepaalde tijd (1 tot 2 jaar). Doelstelling is om de onderwijsbehoeften van de leerling nader te specificeren en een daarbij passende onderwijssetting te realiseren. De toelaatbaarheidsverklaring (TLV) kan daarna worden verlengd tot eventueel het einde van de basisschoolperiode. 

Na het toekennen van de TLV plaatsen wij in overleg met ouders leerlingen in groepen op basis van leeftijd, jaren schoolgang en onderwijs- en ondersteuningsbehoefte. Een deel van onze leerlingen stroomt in in de kleutergroepen maar het grootste deel stroomt in de middenbouw in, groep 3, 4 en 5. Naast de reguliere SBO groepen heeft de Kristal een speciale voorziening voor kleuters, de Tiigeroog groep waar een onderwijs zorgarrangement geboden wordt. Het leerlingaantal is door deze instroom in de middenbouw in de bovenbouw het grootst. De afgelopen jaren is het leerlingaantal van de Kristal met zo'n 30 leerlingen toegenomen.

Onze leerlingen komen grotendeels, ongeveer 65% uit Maarssen/Maarsenbroek. De overige leerlingen komen uit omringende gemeentes zoals Ronde Venen en Utrecht.

Jaarlijks beschrijft de school de leerlingpopulatie en maakt op basis hiervan gepaste beleidskeuzes.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
140
Landelijk gemiddelde
128

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Monitoring van de veiligheid:

Op de Kristal vinden wij het van groot belang dat zowel leerlingen als medewerkers en ouders/verzorgers, zich veilig voelen. Dit monitoren wij tweemaal per jaar (leerlingen en medewerkers) met Leerling in beeld.

Deze gegevens delen wij, zoals wettelijk verplicht, met de inspectie.

Daarnaast meten wij dit door middel van tevredenheidsvragenlijsten bij leerlingen, medewerkers en ouders.

Wij meten niet omdat wij moeten meten maar omdat wij willen monitoren of wij de goede dingen doen. Na metingen bekijken wij de data, duiden deze en kijken of er verbeterdoelen vast te stellen zijn. Dit kan zowel op groeps- als op schoolniveau zijn. 

Uit alle metingen van de laatste tijd blijkt dat het schoolklimaat, waarvan veiligheidsgevoel onderdeel is, op een hoog niveau staat. Iedereen voelt zich fijn en veilig op de Kristal. Een heel mooi resultaat waar we trots op zijn.  

Dit betekent niet dat er nooit iets mis gaat. Maar als dat het geval is pakken wij het op. Iedereen is altijd ok. Gedrag kan niet ok zijn en kan consequenties hebben.

BHV:

Jaarlijks wordt ongeveer een vierde tot een derde deel van het team getraind in bedrijfshulpverlening en behalen zij hun certificaat.

Samenwerkingspartners

Toelichting van de school

Samenwerken met onze partners vindt de Kristal heel belangrijk. Structureel of incidenteel. Goed samenwerken in het belang van onze leerlingen en up tot date onderwijs dat passend is voor onze leerlingen. Samen weten we meer. Dit doen wij intern binnen onze stichting en extern met andere partners zowel pro- als reactief.

Om dit vorm te geven participeert de Kristal onder andere in diverse netwerken en/of stuurt directie netwerken aan. Denk bijvoorbeeld aan het ib-netwerk van het samenwerkingsverband Passenderwijs en het netwerk voor SBO directeuren Midden-Nederland van de raad voor gespecialiseerd onderwijs. 


Terug naar boven