Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe organiseren wij ons onderwijs?
We werken met de basisgroepen 1 t/m 3, groep 4/5 (regulier en toparrangement) en groep 6 t/m 8 (regulier en toparrangement). Dit schooljaar hebben we 2 basiskringen in de groepen 1 t/m 3 en 6 t/m 8. De basiskring is een belangrijke thuisbasis voor elk kind, hier wordt met elkaar de dag gestart en de kinderen komen er meerdere keren per dag bij elkaar. Binnen de basiskring staan o.a. de leerdoelen, de instructies (aangepast aan de behoefte van de kinderen), het groepsproces, de leerstrategieën en het leerproces centraal.
Na de startkring gaan de kinderen aan het werk, aan de hand van hun weektaak. Afhankelijk van het rooster kunnen ze terecht in bepaalde ruimten en hoeken om te werken aan hun leerdoelen. Kinderen weten wanneer ze een instructie hebben en wanneer ze zelf kunnen bepalen of ze daarbij willen aansluiten. In de onderbouw wordt dit nog veelal voor de kinderen bepaald en gaat het om een beperkt aantal ruimtes.
De dag is verdeeld in 3 blokken. Na de eerste twee blokken volgt een gezamenlijk eetmoment en pauze. Op woensdag vervalt blok 3 en op vrijdag vervalt blok 3 voor groep 1 t/m 3.
We hebben ervoor gekozen om groep 3 bij groep 1/2 te plaatsen. Dit zorgt voor een doorgaande lijn: van spelen naar leren. De kleuters die al geïnteresseerd zijn in het leesonderwijs worden op deze manier spelenderwijs meegenomen in het aanbod. De overgang van groep 2 naar groep 3 verloopt op deze manier soepeler. In groep 1/2/3 wordt er in blok 1 en blok 2 afgewisseld tussen onder andere (buiten)spelen, werken en het krijgen van instructies. In het derde blok werkt groep 1/2/3 gezamenlijk vanuit thema's. Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben zijn er verrijkingsactiviteiten.
In groep 4/5 en groep 6/7/8 gaan de kinderen in blok 1, tijdens het zelfstandig werken aan het werk aan de hand van hun weektaak. Dit doen ze op een plek waar zij het prettigst werken: de één in een hoekje in de klas, de ander in het stiltelokaal; de een op een wiebelkruk, de ander staand. Door continu met de kinderen te reflecteren op het leerproces en de zintuiglijke prikkelverwerking, zijn de kinderen zich bewust van de plek waar zij prettig werken en van de momenten dat zij behoefte hebben aan beweging in het beweeglokaal, of op een trampoline.
In het tweede blok van de dag werken de reguliere groepen ook zelfstandig aan hun weektaak en krijgen extra instructie of ondersteuning waar nodig. De kinderen van het toparrangement gaan dan aan de slag met een specifieke HB-opdracht of andere activiteiten, die daarbij aansluiten. Voor kinderen die meer aankunnen, maar geen toparrangement volgen, is er de mogelijkheid om in dit blok aan te sluiten (‘te flexen') en op deze manier extra uitdaging en verdieping te krijgen.
Het derde blok van de dag staat in het teken van thematisch onderwijs met vakintegratie, zoals de wereldoriëntatievakken, burgerschap, digitale geletterdheid en kunst en cultuur.
De voortgang van de ontwikkeling van een kind wordt vastgelegd in een digitaal portfolio, MijnRapportfolio, en tweemaal per jaar besproken in een kind-ouder-leerkrachtgesprek. Kinderen vanaf groep 5 zijn hierbij aanwezig.
WereldKidz Toparrangementen voor hoogbegaafde kinderen
WereldKidz wil dat alle leerlingen onderwijs kunnen krijgen dat hen uitdaagt en verder brengt, ook hoogbegaafde kinderen. Zij denken en leren op een andere manier en hebben baat bij onderwijs dat op deze andere manier van leren is afgestemd. Daarom verzorgt WereldKidz op een aantal basisscholen voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Deze mogelijkheid bieden wij ook op Wereldkidz Merseberch. Kinderen met een IQ van 130 of hoger komen hiervoor in aanmerking. Kinderen met een zogenaamd toparrangement zitten bij ons op school in dezelfde groep als kinderen met een regulier arrangement. Onze groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Naast de reguliere lesstof volgen de hoogbegaafde kinderen een verzwaard programma en werken zij aan vaardigheden die speciaal voor hen van belang zijn. Waar mogelijk spelen of werken zij samen met de andere kinderen in de school. Anders dan bij de meeste voorzieningen voor hoogbegaafde kinderen zijn er aan dit onderwijs geen extra kosten verbonden.
Samenwerking met de HU-Pabo
Onze school werkt, net als alle WereldKidzscholen, samen met de HU-Pabo in het project Opleiden in School. Wij vinden het belangrijk om onze toekomstige collega’s (collega’s in opleiding) mee op te leiden en tegelijkertijd van hen te leren. Nieuwe leerkrachten nemen de nieuwste ontwikkelingen vanuit de Pabo mee, daar profiteren we als school weer van. Wij investeren in onze eigen professionalisering om collega’s in opleiding goed te begeleiden. De schoolopleider is de spil in de coördinatie van de stage, de contacten met de HU-Pabo en de professionalisering van onze begeleiding. Het is ook mogelijk dat studenten van ander soort opleidingen bij ons stage lopen zoals klassenassistent, of onderwijsassistent, studenten van de ALO of HBO studenten pedagogiek.
Als een collega in opleiding zich binnen de school bevindt, worden er werkafspraken opgesteld. Regelmatig wordt er overlegd met de praktijkbegeleider (de groepsleerkracht) en de schoolopleider van onze instelling, waarbij onder andere de aanpak van kinderen op onze school wordt besproken. Zo mogelijk ontwikkelt de collega in opleiding activiteiten in het kader van de jaarplanning van het team.
Indien er binnen de school een collega in opleiding is, worden er werkafspraken gemaakt en vindt er met de praktijkopleider (de groepsleerkracht) en de schoolopleider vanuit onze school geregeld overleg plaats, onder andere over de aanpak van kinderen op onze school. Zo mogelijk ontwikkelt de collega in opleiding activiteiten in het kader van zijn/haar opleiding.
De collega in opleiding ontwikkelt deze activiteiten onder de verantwoordelijkheid van de schoolleiding. Via de nieuwsbrief of de mail worden ouders/verzorgers op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van een collega in opleiding in de school.
Leraren in opleiding mogen filmopnames maken van lessen ten behoeve van hun opleiding. Hiervoor hoeft geen toestemming gevraagd te worden aan ouders. De privacy van onze leerlingen wordt hierbij uiteraard in acht genomen. Met de verschillende opleidingsinstituten is afgesproken dat de opnames na de bespreking worden vernietigd.
Onder basisvaardigheden vallen motoriek en cognitieve vaardigheden, zoals rekenen, taal en kleuterlab.
GO! staat voor vakgeïntegreerd onderwijs via thema's. Hieronder valt wereldoriëntatie, cultuureducatie, burgerschap, digitale geletterdheid. Ook komen er sociaal-emotionele en taaldoelen aan bod.
Dit is een indicatie van de invulling van de onderwijstijd. Het is niet volledig vaststaand en wij zullen de invulling van de onderwijstijd af laten hangen van wat leerlingen nodig hebben om stappen te zetten in hun ontwikkeling en de beoogde doelen te behalen. Bij de kinderen in het toparrangement is de invulling van de onderwijstijd afwijkend.
GO! staat voor vakgeïntegreerd onderwijs via thema's. Hieronder vallen de wereld-oriëntatievakken, cultuureducatie, burgerschap, digitale geletterdheid, ook komen er sociaal-emotionele en taaldoelen aan bod.
In groep 7 wordt in een deel van het jaar verkeersles gegeven ter voorbereiding aan het verkeersexamen.
Schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft antwoord op de vraag: welke ondersteuning kan de school bieden aan kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte? En waar liggen de grenzen van de geboden ondersteuning?
Onderstaand profiel is een algemeen beeld van de extra ondersteuningsmogelijkheden die we als school bieden aan kinderen. In de dagelijkse onderwijspraktijk betreft het bieden van extra ondersteuning altijd maatwerk.
Wij streven er naar de begeleiding voor alle kinderen op een verantwoorde wijze gestalte te geven. Binnen onze school bieden wij kinderen die het nodig hebben, binnen onze mogelijkheden, ondersteuning. Allereerst door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus zowel voor kinderen die moeilijker leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra inoefening. Ook hebben we passende begeleiding voor kinderen die wat meer structuur of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning nodig hebben. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband.
Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband.
Er zitten grenzen aan hetgeen wat wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd.
Indien we de benodigde ondersteuning niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders, op zoek gaan naar een andere reguliere of speciaal (basis)onderwijsschool. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband ZOUT in onze regio.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Indien wij kinderen op school krijgen die medische begeleiding nodig hebben zullen wij ons hierin moeten scholen en onderzoeken of wij het benodigde medisch handelen kunnen bieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.