Het is voor een school belangrijk dat de kinderen en de ouders/verzorgers tevreden zijn over de kwaliteit van het onderwijs. Het kan voorkomen dat u als ouder/verzorger niet tevreden bent over de begeleiding van uw kind of het contact met uzelf. Lukt het niet om in het overleg met de groepsleerkracht en/of de schoolleider (of de directeur) uw probleem te bespreken of op te lossen, dan kunt u een klacht indienen.
Klachtenregeling
WereldKidz heeft een klachtenregeling voor ouders en personeel. Hierin staat hoe de school met klachten omgaat. Scholen proberen klachten zo veel mogelijk zelf op te lossen. U vindt de klachtenregeling op www.wereldkidz.nl. Ook kunt u de schoolleiding om een exemplaar vragen.
Bespreek uw klacht altijd eerst met degene die er direct bij is betrokken. Vraag de directie van de school eventueel om te bemiddelen. Ook kunt u het College van Bestuur van WereldKidz inschakelen. Biedt dit geen oplossing, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie.
Interne contactpersoon
De school heeft een interne contactpersoon, dat is Anneke de Gier.
Zij is te bereiken per mail: [email protected].
Zij kan u informeren over de procedure. Daarbij kan zij u adviseren en verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.
De contactpersoon van school kan u informeren over de procedure. Daarbij kan zij u adviseren en verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.
Externe vertrouwenspersoon
Het college van bestuur heeft een onafhankelijke externe vertrouwenspersoon aangewezen. Zij is deskundig en kan helpen en adviseren rondom het indienen van een eventuele klacht. Deze vertrouwenspersoon is mevrouw Yvonne Kamsma. Zij is telefonisch bereikbaar op 06-14001672 en via email: [email protected].
Ouders, leerlingen en personeelsleden van iedere WereldKidzschool kunnen een klacht indienen bij de klachtencommissie. WereldKidz is daarvoor aangesloten bij een landelijke klachtencommissie. De commissie moet een klacht vertrouwelijk behandelen en moet binnen 4 weken reageren. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend.
Het adres van de klachtencommissie:
Onderwijsgeschillen
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht
Mailadres: [email protected]
Website: https://onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur Inspectie van het Onderwijs
Bij een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs kunt u terecht met een klacht over: seksueel misbruik en seksuele intimidatie; discriminatie en radicalisering; ernstig fysiek geweld; grove pesterijen.
De vertrouwensinspecteur behandelt de klacht niet zelf. Hij geeft advies en begeleidt u als u een klacht wilt indienen of aangifte wilt doen. Hij onderneemt geen actie zonder uw instemming. De klacht dient u in bij de klachtencommissie. Bij (een vermoeden van) seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur.