Oecumenische Basisschool De Ladder

Breeschotenlaan 26 3951 VL Maarn

  • Met het thema duurzaamheid binnen ons projectonderwijs zijn onze leerlingen naar de lezen van Andre Kuipers geweest.
  • Tijdens de nationale voorleesdagen heeft Prinses Laurentien voorgelezen en de pluimuitreiking door stichting lezen.
  • Schoolfoto van Oecumenische Basisschool De Ladder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de Eindtoets van De Ladder zijn al jaren op rij goed t.o.v. het landelijk gemiddelde en in vergelijking met de vergelijkingsgroep. In 2022-2023 is op de Eindtoets een gemiddelde gehaald van 539,1 wat boven het streefniveau van De Ladder ligt.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Ladder houdt de leervorderingen van elk kind zorgvuldig bij om tijdig te kunnen signaleren of een leerling extra aandacht of ondersteuning nodig heeft. Wij houden de ouders op de hoogte van de resultaten van hun kind. Ouders kunnen op ieder gewenst moment de prestaties inzien in het ouderportaal van het leerlingvolgsysteem van Parnassys, waarvoor iedere ouder een unieke inlogcode krijgt. In het leerlingvolgsysteem houdt de school de ontwikkeling van alle leerlingen bij op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Dit gebeurt door observeren, afnemen van methode-gebonden en niet-methode-gebonden toetsen. Voor de verslaglegging van de brede ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van het systeem MijnRapportfolio.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 7 ontvangen de ouders van ons een beeld over het niveau waarop de leerling vermoedelijk zal uitstromen naar het voortgezet onderwijs. Dit beeld wordt gevormd op de wijze waarop de leerling zich de voorgaande jaren sociaal, emotioneel en cognitief heeft ontwikkeld. Naast kennis zijn doorzettingsvermogen, omgang in de groep, houding ten opzichte van het werk en eigen initiatief belangrijke eigenschappen voor de toekomst. Er wordt dus niet alleen naar de cito-scores en toets gegevens gekeken.

Het schooladvies komt als volgt tot stand:

  • Advies van de leerkrachten groep 6,7 en 8, intern begeleider, directeur. Gekeken wordt naar inzet, concentratie, verantwoordelijkheid en werkhouding.
  • Resultaten methodetoetsen
  • Resultaten leerlingvolgsysteem vanaf eind groep 6 (niveau I t/m V)
  • Richtlijnen vanuit het voortgezet onderwijs

Alle leerlingen presteren naar vermogen. Wij stimuleren dat leerlingen en ouders dat onderwijs kiezen, waar je én gelukkig kunt zijn én je talent mag ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij gaan uit van de positieve eigenheid van de mens, die het verlangen heeft goed te doen. De school wordt gezien als een plek waar je jezelf kunt ontwikkelen, waar je samen oefent in sociale vaardigheden. Onder sociaal veilige school verstaan we een school waarin wij de Kanjerafspraken hanteren. Deze Kanjerafspraken sturen het pedagogisch handelen van de leerkracht en worden dagelijks gebruikt om de sfeer en omgang in de klas prettig te houden. Als kinderen goed in hun vel zitten en met plezier naar school gaan, zullen ze beter presteren op school. Conflicten worden opgelost waarbij gekeken wordt wat ieder kind in een dergelijke situatie heeft te leren. Dit betekent dat we uitgaan van de wereld van vertrouwen en niet die van wantrouwen. Als we in de wereld van wantrouwen terecht komen is het zaak dit professioneel op te lossen, zodat we gezamenlijk weer vanuit vertrouwen kunnen handelen. De kanjerlessen worden iedere week gegeven in alle groepen. Tijdens de kanjertraining worden vertrouwensoefeningen gedaan, gesprekken gevoerd, opdrachten uitgevoerd en verhalen voorgelezen. Dit om op een bewuste manier vaardigheden aan te leren en om te gaan met sociale situaties, inzicht te krijgen in het eigen gedrag en het effect hiervan op je klasgenoten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Zelfvertrouwen
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Ladder is zeer trots op het behaalde oordeel van de inspectie. De inspectie beoordeelt De Ladder met een goed. Het bestuur van De Ladder beschouwt de aanbevelingen als zeer waardevol voor de schoolontwikkeling en herkent deze zoals ze in het inspectierapport zijn opgesteld. Het rapport geeft een goede weergave van de ontwikkelingen van de school over de afgelopen vier jaar. 

Terug naar boven