Basisschool De Stapsteen

Kijkakkers 1 -A2 6026 ER Maarheeze

  • Schoolfoto van Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stapsteen

Het team

Toelichting van de school

Onderwijs ondersteunend personeel

Naast leerkrachten hebben we op de Stapsteen ook de beschikking over onderwijsondersteunend personeel. Deze worden ingezet in de diverse groepen om de leerkracht ondersteuning te bieden. De ondersteuning bestaat veelal uit extra instructie/onderwijstijd bieden aan individuele of groepjes kinderen. 

Stagiaires

Tevens zijn wij als school een leerplek voor zowel toekomstige leerkrachten als onderwijsassistenten. Stagiaires worden voor een periode van, meestal een half schooljaar verbonden aan een groep. Binnen deze groep zullen ze werken met individuele en groepjes kinderen en lessen verzorgen. Afhankelijk van hun leerjaar zullen dit losse activiteiten zijn met een opbouw naar dagdelen en dagen. LIO-stagiaires (Leraar in opleiding) zijn een schooljaar verbonden aan dezelfde groep en zullen gedurende een blokstage de gehele verantwoordelijkheid dragen over de groep, onder toezicht van de groepsleerkracht.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht niet aanwezig is, proberen we daarvoor vervanging te regelen. Dit gebeurt via de vervangingspool.

Het uitgangspunt hierbij is, dat het onderwijs aan de kinderen zo optimaal mogelijk doorgang kan vinden. De afgelopen jaren is het vinden van vervanging bij ziekte van leerkrachten in het basisonderwijs een toenemend probleem aan het worden. In eerste instantie wordt een vervanger gezocht.

Indien dit niet lukt worden interne oplossingen gezocht, door b.v. vrij geroosterde leerkrachten en/of onderwijsassistenten in te zetten, studenten onder toezicht met groepjes kinderen te laten werken, de groep over andere groepen (maximaal voor één dag en alleen als het redelijkerwijs mogelijk is) te verdelen of schakelen we hulp van ouders in. Al deze voorbeelden kunnen ingezet worden mits het verantwoord is.

Kunnen bovengenoemde mogelijkheden geen oplossingen bieden, dan kan een betreffende groep of leeftijdsgroep (bijv. 4-jarigen) in het uiterste geval, naar huis worden gestuurd. Wij zullen altijd proberen dit minimaal de dag van te voren aan te geven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepsverdeling voor het schooljaar 2023-2024 ziet er als volgt uit:

groep 1/2A: Mieke de Wit (mdewit@skozok.nl), di-wo-do-vr / Anita van Meijl (avanmeijl@skozok.nl), ma 

groep 1/2B: Ingrid Smeets (ismeets@skozok.nl), ma-di / Wilma Neitzel (wneitzel@skozok.nl), wo-do-vr

groep 1/2C: Eva de Veen (edeveen@skozok.nl), ma-di-wo-do-vr

groep 3: Esther Scholten (escholten@skozok.nl), ma-di-wo-do-vr 

groep 4: Anja de Greef (adegreef@skozok.nl), ma-di-wo-do-vr 

groep 5: Ellen van den Dungen (evandendungen@skozok.nl), ma-di-do / Mark de Louw (mdelouw@skozok.nl), wo-vr

groep 6: Charlie Kraan (ckraan@skozok.nl), wo-do-vr / Sandra van Doorn (svandoorn@skozok.nl), ma-di

groep 7: Mark de Louw (mdelouw@skozok.nl), ma-di / Monique van Gerwen (mvangerwen@skozok.nl), wo-do-vr

groep 7/8: Rianne Brouwer (rbrouwer@skozok.nl), ma-di / Jane Versluis (jversluis@skozok.nl), wo-do-vr

groep 8: Bart Brils (bbrils@skozok.nl), ma-wo-di-do / Lotte de Vos (ldevos@skozok.nl), vr


De groepen worden ondersteund door: Lotte de Vos (ldevos@skozok.nl), Rianne Brouwer (rbrouwer@skozok.nl) & Marly Scholten (mscholten@skozok.nl)

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 staan de ontwikkelingsmaterialen centraal.

Hier wordt vooral gekeken naar de behoefte van het kind en proberen we daar zo goed mogelijk onderwijskundig bij aan te sluiten door de kinderen uit te dagen hun grens te verleggen in hun ontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De kinderen op de Stapsteen krijgen per week 24,5 uur onderwijs aangeboden.

Dit is afgestemd op de richtlijnen van de onderwijsinspectie en vanuit de methode, in combinatie met de vaardigheden van een kind.
Grofweg kan gesteld worden dat de aandacht in groep 3 veelal ligt op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en sociaal-emotionele vorming. Gaandeweg krijgt spelling, wereldoriëntatie, burgerschaps-, culturele- en beeldende vorming een belangrijkere plek.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kenmerkend voor onze basisondersteuning en dus onze schoolpopulatie is:

De schoolpopulatie kenmerkt zich door een diversiteit met een sterke bovenlaag. We bieden een sterk onderwijsaanbod middels het IGDI-model. Dit doen we in een groep doorbrekende organisatie waardoor we elke leerling optimaal maatwerk bieden. Binnen onze school ziet u hierin een opbouw van de groep 1 tot en met 8

Het didactisch handelen van het team kenmerkt zich door:      

IGDI-lesmodel (interactieve gedifferentieerde directe instructie)     

  • start van de les
  • instructie
  • begeleide inoefening   
  • feedback
  • afsluiting     

Inzetten van coöperatieve werkvormen        

Gebruik van digitale leermiddelen

Daarbij prikkelen wij onze leerlingen om het beste uit zichzelf te halen. Hierbij ondersteunen wij de kinderen in het eigenaarschap van hun leerproces en het zelfsturend vermogen. We begeleiden dit stapsgewijs en gebruiken hiervoor het principe van ’De leerkuil’ gekoppeld aan de leerstrategieën van ’Leren leren’.

Het pedagogisch handelen van het team kenmerkt zich door:        

Omgangsprotocol als basis hoe we omgaan met elkaar      

(Kind)gesprekken > aansluiten bij onderwijsbehoeften         

Basisbehoeften:    

  • Autonomie > zelfstandig willen handelen 
  • Competentie > geloof in eigen kunnen    
  • Relatie > behoefte aan waardering        

Persoonlijke aandacht         

Positieve benadering        

Leerkracht heeft een voorbeeldrol        

Kinderen leren mét elkaar       

Grip op de groep: positieve benadering

Wij werken vanuit een plannend beredeneerd aanbod:

Bij ons op school zie je dat door de cyclus handelingsgericht werken. Vanuit de CITO analyse begrijpen we wat kinderen nodig hebben zodat we ons aanbod daarop kunnen afstemmen.

Onze wijze van differentiëren: -       

  • Instructie        
  • Verwerking        
  • Leertijd

Zo zie je dat bij ons op school:         

  • OPP: eigen leerlijn  
  • Basis en verlengde instructie         
  • Compacten/verrijken   

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven