Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepsverdeling voor het schooljaar 2023-2024 ziet er als volgt uit:
groep 1/2A: Mieke de Wit (mdewit@skozok.nl), di-wo-do-vr / Anita van Meijl (avanmeijl@skozok.nl), ma
groep 1/2B: Ingrid Smeets (ismeets@skozok.nl), ma-di / Wilma Neitzel (wneitzel@skozok.nl), wo-do-vr
groep 1/2C: Eva de Veen (edeveen@skozok.nl), ma-di-wo-do-vr
groep 3: Esther Scholten (escholten@skozok.nl), ma-di-wo-do-vr
groep 4: Anja de Greef (adegreef@skozok.nl), ma-di-wo-do-vr
groep 5: Ellen van den Dungen (evandendungen@skozok.nl), ma-di-do / Mark de Louw (mdelouw@skozok.nl), wo-vr
groep 6: Charlie Kraan (ckraan@skozok.nl), wo-do-vr / Sandra van Doorn (svandoorn@skozok.nl), ma-di
groep 7: Mark de Louw (mdelouw@skozok.nl), ma-di / Monique van Gerwen (mvangerwen@skozok.nl), wo-do-vr
groep 7/8: Rianne Brouwer (rbrouwer@skozok.nl), ma-di / Jane Versluis (jversluis@skozok.nl), wo-do-vr
groep 8: Bart Brils (bbrils@skozok.nl), ma-wo-di-do / Lotte de Vos (ldevos@skozok.nl), vr
De groepen worden ondersteund door: Lotte de Vos (ldevos@skozok.nl), Rianne Brouwer (rbrouwer@skozok.nl) & Marly Scholten (mscholten@skozok.nl)
In groep 1 en 2 staan de ontwikkelingsmaterialen centraal.
Hier wordt vooral gekeken naar de behoefte van het kind en proberen we daar zo goed mogelijk onderwijskundig bij aan te sluiten door de kinderen uit te dagen hun grens te verleggen in hun ontwikkeling.
De kinderen op de Stapsteen krijgen per week 24,5 uur onderwijs aangeboden.
Dit is afgestemd op de richtlijnen van de onderwijsinspectie en vanuit de methode, in combinatie met de vaardigheden van een kind.
Grofweg kan gesteld worden dat de aandacht in groep 3 veelal ligt op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en sociaal-emotionele vorming. Gaandeweg krijgt spelling, wereldoriëntatie, burgerschaps-, culturele- en beeldende vorming een belangrijkere plek.
Kenmerkend voor onze basisondersteuning en dus onze schoolpopulatie is:
De schoolpopulatie kenmerkt zich door een diversiteit met een sterke bovenlaag. We bieden een sterk onderwijsaanbod middels het IGDI-model. Dit doen we in een groep doorbrekende organisatie waardoor we elke leerling optimaal maatwerk bieden. Binnen onze school ziet u hierin een opbouw van de groep 1 tot en met 8
Het didactisch handelen van het team kenmerkt zich door:
IGDI-lesmodel (interactieve gedifferentieerde directe instructie)
- start van de les
- instructie
- begeleide inoefening
- feedback
- afsluiting
Inzetten van coöperatieve werkvormen
Gebruik van digitale leermiddelen
Daarbij prikkelen wij onze leerlingen om het beste uit zichzelf te halen. Hierbij ondersteunen wij de kinderen in het eigenaarschap van hun leerproces en het zelfsturend vermogen. We begeleiden dit stapsgewijs en gebruiken hiervoor het principe van ’De leerkuil’ gekoppeld aan de leerstrategieën van ’Leren leren’.
Het pedagogisch handelen van het team kenmerkt zich door:
Omgangsprotocol als basis hoe we omgaan met elkaar
(Kind)gesprekken > aansluiten bij onderwijsbehoeften
Basisbehoeften:
- Autonomie > zelfstandig willen handelen
- Competentie > geloof in eigen kunnen
- Relatie > behoefte aan waardering
Persoonlijke aandacht
Positieve benadering
Leerkracht heeft een voorbeeldrol
Kinderen leren mét elkaar
Grip op de groep: positieve benadering
Wij werken vanuit een plannend beredeneerd aanbod:
Bij ons op school zie je dat door de cyclus handelingsgericht werken. Vanuit de CITO analyse begrijpen we wat kinderen nodig hebben zodat we ons aanbod daarop kunnen afstemmen.
Onze wijze van differentiëren: -
- Instructie
- Verwerking
- Leertijd
Zo zie je dat bij ons op school:
- OPP: eigen leerlijn
- Basis en verlengde instructie
- Compacten/verrijken
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.