Christelijke Basisschool De Fontein

Gouden Regenstraat 21 7775 AX Lutten

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Fontein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten die we zien in de eindtoets, komen overeen met onze verwachtingen van deze groep. De cito-resultaten door de 8 jaar basisschooltijd heen, laten hetzelfde beeld zien. Dit gecombineerd met de kindkenmerken, de belemmerende en stimulerende factoren, geven samen het juiste schooladvies. De coronapandemie heeft wellicht ook nog een rol gespeeld bij sommige kinderen, maar is moeilijk te meten. De kinderen zijn kansrijk geadviseerd en geplaatst op de passende vorm van voortgezet onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Sinds 1 augustus 2022 is de school afgestapt van de Cito toetsen en overgegaan naar de nieuwe digitale toetsen van DIA.

In ons adminstratiesysteem Parnassys staan alle resultaten van de tussen-en eindtoetsen van DIA vermeld. De analyses zijn te vindenin het DIA-LOVS.

Na elke DIA toetsronde worden de resultaten geanalyseerd middels een zelfevaluatie. De Intern Begeleider bespreekt de resultaten met de leerkracht en er worden, indien wenselijk, verbeterplannen opgesteld met daarin uit te voeren interventies voor de groep of individuele handelingsplannen voor een leerling. In het zorgdocument vinden aanpassingen plaats per klas.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Gedurende het jaar worden de leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling en prestaties middels toetsgegevens, maar ook middels de kindkenmerken, belemmerende en stimulerende factoren. Eind groep 7 wordt een voorlopig advies gegeven; dit wordt met ouders besproken en vastgelegd. In groep 8 worden alle kinderen opnieuw in beeld gebracht. De NSCCT wordt naast de DIA resultaten gelegd en naast de methodetoetsresultaten. De indruk van de leerkracht speelt ook een belangrijke rol. Ook wordt de visie/wens van de ouders en het kind meegenomen.  Gezamenlijk komt er een eindresultaat met advies VO uit.

De schooladviezen die u ziet zijn van het schooljaar 2021-2022. Pas volgend jaar wordt het huidige jaar gepubliceerd. Er wordt dan tevens gekeken naar de plaatsing op het VO na 1 jaar in vergelijking met de adviezen.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen hebben behoefte aan-, en recht op veiligheid. De school heeft hierin een belangrijke taak. De school zorgt voor een goed pedagogisch klimaat. Er wordt respect voor elkaar verwacht.

De school werkt met de Kanjermethodiek. Wekelijks komen deze lessen aan de orde. Er wordt veel met kinderen gesproken over hun eigen gedrag, de verantwoordelijkheid over hun eigen handelen en de omgang met elkaar. Deze aspecten zij a.h.w. verweven in ons onderwijs en in ons handelen.

N.a.v. de sociale opbrengsten vanuit de Kanvastoetsen gaan de leerkrachten met kinderen en soms met ouders in gesprek. Ook wordt de hele klas betrokken bij gesprekken zodra het alle kinderen aangaat. De leerkrachten houden van tijd tot tijd kindgesprekken die o.a. over het welbevinden van de leerling gaan.

Maar er is meer; dagelijks worden kinderen gevolgd en eventuele bijzonderheden worden opgemerkt en besproken. In meerdere reguliere lessen komt het welbevinden van kinderen aan de orde; het zit a.h.w. verweven in ons totale onderwijs.

Wij tevreden over de sociale opbrengsten n.a.v. Kanvas, dit onderwerp blijft altijd op de agenda staan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school is in 2019 bezocht door de inspectie. De school is op alle onderdelen voldoende beoordeeld, met een "Goed" voor het Schoolklimaat en met waardering voor de financiele resultaten. In de bijlage kunt u het inspectierapport lezen.

In het najaar van 2022 heeft de inspecteur de toetsresultaten van 2021-2022 zorgvuldig bekeken en besproken en een toelichting gevraagd op een aantal onderdelen. We hebben geconstateerd dat de corona-periode bij m.n. de toenmalioge groep 6 z'n weerslag heeft gehad. Na het toesturen van een aantal overzichten en documenten en na toelichting zijn de resultaten in orde bevonden.

Terug naar boven