Christelijke Basisschool De Fontein

Gouden Regenstraat 21 7775 AX Lutten

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Fontein

Het team

Toelichting van de school

De vakleerkracht muziek is een zzp-er, die 1 dag per week op school de muziekles verzorgt in alle groepen.

De vakdocent sport is 2 x per week aanwezig om de gymles te verzorgen in alle groepen. Deze vakdocent wordt ingehuurd via Sportservice Hardenberg. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een personeelslid verlof heeft, wordt getracht een vervanger te regelen. Vaak is er een duo-collega die kan invallen, soms neemt de intern begeleider, de directeur of een onderwijsassistent (een deel van) de groep over. De school beschikt niet over een vervangerspool.

 

Bij de eerste ziektedag van een personeelslid wordt altijd opvang geregeld op school. Ouders komen dan niet plotseling voor een opvangprobleem te staan. Mocht de vervanging de tweede dag niet geregeld kunnen worden, dan kan het voorkomen dat er een klas naar huis wordt gestuurd. Ouders krijgen daarvan z.s.m. bericht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons gebouw is in 2017 in gebruik genomen. We hebben onze grote wens kunnen realiseren, nl. het bouwen van een kindcentrum. Een plek voor onze doelgroep 0-12 jarigen. Kinderdagverblijf De Dassenburcht is in het gebouw gevestigd. Daarnaast hebben we de kans gekregen om er een gymzaal bij te bouwen. Van deze gymzaal wordt dagelijks gebruik gemaakt door alle groepen voor gym, spel, drama, muziek, feesten, vieringen etc. Ook de kinderen van het kinderdagverblijf kunen hiervan gebruik maken. In 2023 is er een nieuw lokaal bijgebouwd voor het basisonderwijs en er is door de vereniging zelf een lokaal bijgebouwd voor het kinderdagvervlijf. Er zijn nu 8 lokalen voor het basisonderwijs beschikbaar, 1 ruimte voor baby's en dreumesen en 1 ruimte voor de peuters. Ook is er een ruimte voor de buitenschoolse opvang. 

 

De plaatselijke bibliotheek, behorend bij de Openbare Bbibliotheek te Hardenberg, beschikt over een ruimte in ons gebouw. Deze bibliotheek is 2 x per week geopend. De kinderen van school lenen per groep 1x per twee weken een boek wat op school gebruikt wordt. Het lezen krijgt op deze manier veel aandacht.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De verdeling hierboven is een richtlijn. In de groepen 1 en 2 lopen de vakken nl. veel in elkaar over. In principe ben je gedurende de hele dag met taal en rekenen bezig, eigenlijk met de totale ontwikkeling van het kind.  

In het nieuwe leerlingvolgsysteem voor kleuters "Mijn Kleutergroep" wordt de ontwikkeling per aandachtsgebied bijgehouden.

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangegeven tijden geven een indicatie; er kunnen in praktijk afwijkingen zijn per groep of per kind. Er is tijd voor zelfstandig werken, waarbij leerlingen met verschillende vakken bezig kunnen zijn. Kinderen werken vaak aan hun eigen persoonlijke leerdoelen. De onderwijstijd kan worden aangepast aan de ontwikkelingen in een klas.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Taal, rekenen en lezen zijn de belangrijkste aandachtspunten op De Fontein. Het team volgt een verdiepende cursus Snappet, t.a.v. het rekenonderwijs, waarbij het differentieren en de doorgaande lijn meer vorm krijgen. In de komende jaren wordt dit verder uitgebouwd.

Het team heeft in 2022 een cursus Met Sprongen Vooruit gevolgd. Er zijn materialen aangeschaft ter ondersteuning van het rekenonderwijs. Hierdoor zijn er veel meer mogelijkheden om opdrachten visueel te maken en om handelend te werken. Deze werkwijze zal worden geimplementeerd.

Een leerkracht is aangesteld als rekencoordinator en heeft hiervoor een post HBO cursus gevolgd in 22-23.

Middels de nieuwe technisch leesmethode Karakter (2022) wordt er tegemoet gekomen aan zorgniveau 1,2 en 3. Kinderen krijgen de juiste begeleiding. Dit is vastgelegd in een protocol.

Het vernieuwde dyslexieprotocol wordt gevolgd.

NT 2 onderwijs. Het onderwijs aan deze kinderen zal worden verfijnd. Twee leerkrachten volgen hiervoor ook in 23-24 een verdiepingscursus.

Begrijpend lezen. In 2022 heeft hiervoor een intern een begeleidingstraject plaatsgevonden. Er wordt in niveaugroepen gewerkt. Kinderen die meer ondersteuning nodig hebben komen in ondersteuningsniveau 3. In de komende jaren blijft dit een speerpunt.

De hoogbegaafdheidsspecialist, is een teamlid. Zij verzorgt 2 x per week de interne plusklas en volgt jaarlijks enetwerkbijeenkomsten. Een juist aanbod en goede begeleiding voor hoogbegaafde kinderen is van wezenlijk belang en wordt verder uitgewerkt.  

Burgerschap. Hiervoor is een kwaliteitskaart ingevuld. Het beleid is vastgesteld en er worden in de bovenbouw burgerschapslessen gegeven middels de methode Snappet.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De samenwerking met het kinderdagverblijf wordt verder uitgebouwd. Er vindt een warme overdracht plaats als leerlingen de overstap maken naar het basisonderwijs.

Een aantal keren per jaar vindt er een gezamenlijke activiteit plaats in het kader van de Brede School ontwikkeling.

Jaarlijks is er een bijeenkomst met de voorschoolse organisaties, georganiseerd door gde gemeente in het kader van de Lokaal Educatieve Agenda, met als onderwerp Ouderbetrokkenheid.

Terug naar boven