Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons gebouw is in 2017 in gebruik genomen. We hebben onze grote wens kunnen realiseren, nl. het bouwen van een kindcentrum. Een plek voor onze doelgroep 0-12 jarigen. Kinderdagverblijf De Dassenburcht is in het gebouw gevestigd. Daarnaast hebben we de kans gekregen om er een gymzaal bij te bouwen. Van deze gymzaal wordt dagelijks gebruik gemaakt door alle groepen voor gym, spel, drama, muziek, feesten, vieringen etc. Ook de kinderen van het kinderdagverblijf kunen hiervan gebruik maken. In 2023 is er een nieuw lokaal bijgebouwd voor het basisonderwijs en er is door de vereniging zelf een lokaal bijgebouwd voor het kinderdagvervlijf. Er zijn nu 8 lokalen voor het basisonderwijs beschikbaar, 1 ruimte voor baby's en dreumesen en 1 ruimte voor de peuters. Ook is er een ruimte voor de buitenschoolse opvang.
De plaatselijke bibliotheek, behorend bij de Openbare Bbibliotheek te Hardenberg, beschikt over een ruimte in ons gebouw. Deze bibliotheek is 2 x per week geopend. De kinderen van school lenen per groep 1x per twee weken een boek wat op school gebruikt wordt. Het lezen krijgt op deze manier veel aandacht.
De verdeling hierboven is een richtlijn. In de groepen 1 en 2 lopen de vakken nl. veel in elkaar over. In principe ben je gedurende de hele dag met taal en rekenen bezig, eigenlijk met de totale ontwikkeling van het kind.
In het nieuwe leerlingvolgsysteem voor kleuters "Mijn Kleutergroep" wordt de ontwikkeling per aandachtsgebied bijgehouden.
De aangegeven tijden geven een indicatie; er kunnen in praktijk afwijkingen zijn per groep of per kind. Er is tijd voor zelfstandig werken, waarbij leerlingen met verschillende vakken bezig kunnen zijn. Kinderen werken vaak aan hun eigen persoonlijke leerdoelen. De onderwijstijd kan worden aangepast aan de ontwikkelingen in een klas.
Taal, rekenen en lezen zijn de belangrijkste aandachtspunten op De Fontein. Het team volgt een verdiepende cursus Snappet, t.a.v. het rekenonderwijs, waarbij het differentieren en de doorgaande lijn meer vorm krijgen. In de komende jaren wordt dit verder uitgebouwd.
Het team heeft in 2022 een cursus Met Sprongen Vooruit gevolgd. Er zijn materialen aangeschaft ter ondersteuning van het rekenonderwijs. Hierdoor zijn er veel meer mogelijkheden om opdrachten visueel te maken en om handelend te werken. Deze werkwijze zal worden geimplementeerd.
Een leerkracht is aangesteld als rekencoordinator en heeft hiervoor een post HBO cursus gevolgd in 22-23.
Middels de nieuwe technisch leesmethode Karakter (2022) wordt er tegemoet gekomen aan zorgniveau 1,2 en 3. Kinderen krijgen de juiste begeleiding. Dit is vastgelegd in een protocol.
Het vernieuwde dyslexieprotocol wordt gevolgd.
NT 2 onderwijs. Het onderwijs aan deze kinderen zal worden verfijnd. Twee leerkrachten volgen hiervoor ook in 23-24 een verdiepingscursus.
Begrijpend lezen. In 2022 heeft hiervoor een intern een begeleidingstraject plaatsgevonden. Er wordt in niveaugroepen gewerkt. Kinderen die meer ondersteuning nodig hebben komen in ondersteuningsniveau 3. In de komende jaren blijft dit een speerpunt.
De hoogbegaafdheidsspecialist, is een teamlid. Zij verzorgt 2 x per week de interne plusklas en volgt jaarlijks enetwerkbijeenkomsten. Een juist aanbod en goede begeleiding voor hoogbegaafde kinderen is van wezenlijk belang en wordt verder uitgewerkt.
Burgerschap. Hiervoor is een kwaliteitskaart ingevuld. Het beleid is vastgesteld en er worden in de bovenbouw burgerschapslessen gegeven middels de methode Snappet.
De samenwerking met het kinderdagverblijf wordt verder uitgebouwd. Er vindt een warme overdracht plaats als leerlingen de overstap maken naar het basisonderwijs.
Een aantal keren per jaar vindt er een gezamenlijke activiteit plaats in het kader van de Brede School ontwikkeling.
Jaarlijks is er een bijeenkomst met de voorschoolse organisaties, georganiseerd door gde gemeente in het kader van de Lokaal Educatieve Agenda, met als onderwerp Ouderbetrokkenheid.