Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
0
Wordt later gevuld
Ondersteuningsstructuur
De Floreant werkt vanuit de systematiek van de 1-Zorgroute waarbij afstemming van het onderwijs op de onderwijsbehoeften van leerlingen centraal staat. Op groepsniveau betekent dit het cyclisch en handelingsgericht werken met onderwijsplannen. Opbrengstgericht passend onderwijs op De Floreant wordt vorm gegeven vanuit drie uitgangspunten:
1) Van schoolniveau naar leerlingniveau (school > groep > leerling)
De schoolambitie bepaalt hoe de onderwijsbehoeften eruit zien. Deze bepalen op hun beurt weer het onderwijsprogramma. Het onderwijsprogramma, dat start op schoolniveau, heeft tot doel om álle leerlingen te bedienen. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften wordt het programma passend gemaakt door aanpassingen in de onderwijskenmerken. (leeraanbod, leertijd, didactisch en pedagogisch handelen). Er wordt onderwijs gegeven aan groepen individuen met gemeenschappelijke kenmerken en leerbehoeften. Elke kind is uniek, maar dat betekent niet dat voor ieder kind een eigen leerprogramma nodig en wenselijk is.
2) Eerst convergent dan divergent (specifieke leerbehoeften)
De hele groep leerlingen start tegelijkertijd aan één set doelen (convergent), in de aanpak wordt gedifferentieerd in arrangementen (basis, ondersteuning en plus). In specifieke situaties en waar mogelijk zal de school een divergent aanbod aanbieden aan een leerling en proberen aan te sluiten op de dynamische werkelijkheid (flexibel in methode hantering). Dit kan zowel een intensivering zijn als een verrijking van het aanbod (plusklas, eigen leerlijn).
3) Respons op instructie en het programma (leerrendement)
De respons middels ontwikkelingsscoregroei, leerdoelbeheersing en betrokkenheid is nodig om te kunnen monitoren of er sprake is van opbrengstgericht en Passend Onderwijs. Is de respons voldoende dan gaan we door met wat we deden. Is de respons onvoldoende dan gaan we onderzoeken welke aanpassingen nodig zijn op school-, groep en leerlingniveau. Deze respons- en evaluatiemomenten vinden plaats tijdens teamvergaderingen, bouwvergaderingen en groepsbesprekingen.Extra ondersteuning
Ondersteuningsteam
De jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en de kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider) van de school vormen samen het ondersteuningsteam van de school. Op De Floreant zijn dat Milly Kattenberg en Mark Wever. In het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken over wie zorgen zijn over de ontwikkeling en bij wie er mogelijk sprake is van problematiek die (ook) samenhangt met de thuissituatie. Wanneer er ondersteuning nodig is voor de thuissituatie zorgt de jeugdverpleegkundige voor een snelle toeleiding naar hulp. Ouders geven vooraf toestemming.
Inloopspreekuur GGD
Iedere twee maanden is er op De Floreant een inloopspreekuur van de GGD. Bij dit inloopspreekuur is alleen Milly Kattenberg, jeugdverpleegkundige, aanwezig. Ouders kunnen hun zorg delen, met kleine en soms grotere vragen. Maar het kan ook zo zijn dat een leerkracht samen met de ouders en jeugdverpleegkundige in gesprek gaat om te bespreken welke zorg een leerling nodig heeft. We willen de zorg rond de leerling op deze manier laagdrempelig houden. De data staan in Social Schools. Aanmelden mag bij Mark Wever (kwaliteitscoördinator), maar is niet noodzakelijk.
Expertisenetwerk Aves
Het expertisenetwerk van Aves heeft tot doel scholen te ondersteunen bij het realiseren van een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. De scholen kunnen via korte lijnen, dus zonder tussenkomst van een loket, een beroep doen op de medewerkers van het expertisenetwerk. Ouders kunnen geen beroep doen op de dienstverlening door het expertisenetwerk. Het contact en initiëren van de inzet hiervan verloopt via de kwaliteitscoördinator. Aan het expertisenetwerk zijn de volgende medewerkers verbonden:
• Orthopedagoog
• Ambulant begeleider SBO De Klimboom
• Ambulant begeleider Zeer Moeilijk Lerend (ZML)
• Ambulant begeleider tweede taalverwerving (NT2)
• Ambulant begeleider lichamelijk-motorische beperkingen
• Rekenspecialist
• Taal-/leespecialist
• Hoofbegaafdheidsspecialist
• Gedragsspecialist
• Specialist overgang voor- vroegschools
• Beeld- en didactisch coach
• Medewerkers Jeugdhulp op School (JoS)
• Medewerkers intercultureel maatschappelijk werkNiet werkend vanuit het expertisenetwerk, maar wel beschikbaar voor de scholen:
• Ondersteuning door de Waterlelie op het gebied van vragen rond leerlingen met epilepsie.
• Ondersteuning door de consulent Onderwijs aan Zieke Leerlingen (OZL).
• Ondersteuning door Kentalis voor onderwijs aan leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis hebben, slechthorend, blind of doofblind zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren wil de school het aanbod voor de zogeheten plus- en klusleerlingen versterken. Plusleerlingen zijn leerlingen die onvoldoende uitdaging halen uit het reguliere aanbod, of vanuit hoogbegaafdheid een andere vorm van aanbod nodig hebben om tot leren te komen. Klusleerlingen zijn leerlingen die meer praktisch ingesteld zijn en beter tot leren komen als het aanbod hier op afgestemd is.
0