Basisschool De Bottel

Horsterdijk 2 5973 PN Lottum

  • Schoolfoto van Basisschool De Bottel
  • Schoolfoto van Basisschool De Bottel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij focussen ons niet alleen op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Juist de sociaal-emotionele ontwikkeling vinden we belangrijk. Het is onze taak om het beste uit ieder kind te halen. Het welbevinden en de totale ontwikkeling van het kind vinden we daarbij heel belangrijk en wezenlijk. We werken daarom met kindgesprekken en werken vooral aan de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. We bespreken telkens hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling middels het ik-bord in unit 1-2-3 en de ik-bloem in unit 4-8. In groep 8 hanteren we als eindtoets / doorstroomtoets de toets van Route 8. De resultaten van onze kinderen zijn op niveau. Gemiddeld scoren we boven het niveau dat op basis van onze schoolpopulatie verwacht mag worden. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school heeft eigen schoolnormen opgesteld voor de tussenresultaten.  Rond maart (midden toetsen) en juni (eind toetsen) worden de resultaten besproken in een Grote Schoolbespreking We bespreken de resultaten en trends eerst op school niveau, daarna op groepsniveau en tenslotte op individueel kindniveau.  We stellen gezamenlijk een een plan op voor het schoolniveau, en leerkrachten maken een plan voor hun eigen groep. Tenslotte stellen we voor de kinderen waarvoor het nodig is nog een individueel handelingsplan op. Van hieruit worden dan de nodige acties uitgezet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben een goed beeld van onze leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan. Structureel krijgen we terugkoppeling van het VO over de ontwikkeling van de (oud-)leerlingen. Op basis van deze gegevens concluderen we dat we de kinderen goed voorbereiden op het VO en hun niveau juist inschatten.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een Vreedzame School. We besteden iedere week een uur op ons lesprogramma aan sociale omgang met elkaar en aan burgerschap. We volgen de ontwikkeling van de kinderen op sociaal emotioneel gebied. Kinderen en ouders geven aan dat ze de Bottel een fijne en veilige school vinden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven