De school moet een veilige plaats zijn voor allen die er leren en werken. Ongewenste intimiteiten kunnen die veiligheid verstoren en veel problemen veroorzaken voor alle betrokkenen. Onder ongewenste intimiteiten verstaan we ongewenste seksueel getinte aandacht die tot uiting komt in woorden, gebaren, aanrakingen en die heel onaangenaam kan zijn voor degene die ze moet ondergaan. In de praktijk blijken dat vaak vrouwen en meisjes te zijn, maar ook jongens kennen die ervaring. Dikwijls zwijgt degene die het overkomen is. Het is moeilijk over deze gevoelens te praten, omdat deze persoon:
- Zich schaamt, weerzin voelt;
- Bang is toch niet geloofd te worden;
- Bang is de schuld te krijgen (“Heb je het zelf uitgelokt?)
- De veroorzaker niet in verlegenheid wil brengen.
Voor de leerling kunnen heel vervelende gevolgen ontstaan: piekeren, slapeloosheid, verlies van zelfrespect, beschadigd vertrouwen in anderen. Ook kunnen hierdoor de schoolprestaties negatief beïnvloed worden door het afnemen van de concentratie en de motivatie. Gold in het verleden alleen een klachtenprocedure omtrent het bovenstaande, met ingang van augustus 1998 is er een algemene klachtenregeling van toepassing die voor alle scholen van onze stichting geldt. Volgens deze regeling kunnen ouders en leerlingen klachten indienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van het bevoegd gezag en het personeel. Met de regeling wordt een zorgvuldige behandeling van klachten beoogd, waarmee het belang van de betrokkenen wordt gediend, maar ook het belang van de school (een veilig schoolklimaat). Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten. De klachtenregeling is alleen van toepassing als men met zijn klacht niet ergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op deze klachtenregeling. Het schoolbestuur en de schooldirecties hebben op grond van bovenstaande de volgende regeling opgesteld:
Als ouders signalen opvangen van ongewenst gedrag in school of als er andersoortige klachten zijn, kunnen ze dat bespreken met de leerkracht van hun kind of de schooldirecteur. Men kan zich ook wenden tot de klachten contactpersoon van onze school. Zij kan adviseren over verdere stappen. Aan onze school is Dat Esther Krikke.De ouders kunnen eventueel in samenspraak met de contactpersoon, hun zorgen of klachten kenbaar maken aan de externe vertrouwenspersoon van ons schoolbestuur, die op meer professionele manier met het onderwerp kunnen omgaan. Zij adviseert over verdere verwijzing en hulpverlening. De externe vertrouwenspersoon is. mw. Anne Overbeek uit Enschede. T. 06.30642568, zie verder op www.anneoverbeek.nl
Een eventueel hieruit voortvloeiende klacht wordt behandeld door een klachtencommissie die alle betrokkenen hoort en daarop advies geeft aan het bestuur over de wijze van afhandeling. Het schoolbestuur en de schooldirecties hopen met deze regeling ouders en leerlingen de mogelijkheid te bieden om persoonlijke klachten te bespreken en op te lossen. Van deze regelgeving gaat ook een preventief signaal uit richting het onderwijsveld. Dat wil zeggen over diverse van bovengenoemde zaken wordt binnen het schoolbestuur, het schoolteam en de ouderraden gesproken en er zijn er reeds enkele gedragscodes opgesteld: b.v. gedragsregels voor de omgang met en tussen leerlingen als: douchen na de gymles, stoeien met en tussen leerlingen, seksueel getint taalgebruik, het nablijven, straffen, aanpak pesten en agressie. De gehele klachtenprocedure is te vinden op de website van ons bestuur: www.skolo.nl. in het menu ‘ouders’. Indien u wilt reageren op deze informatie kunt u contact opnemen met de contactpersoon van onze school.
Binnen de inspectie van het onderwijs is een aantal inspecteurs aangewezen als vertrouwen inspecteurs. Deze vertrouwensinspecteurs hebben een adviserende en ondersteunende taak bij klachten rond seksueel misbruik en seksuele intimidatie. Ieder bevoegd gezag van een school of onderwijsinstelling is wettelijk verplicht bij een vermoeden van seksueel misbruik contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. Deze verplichting geldt ook voor klachten over leraren, directies en anderen die aan de school contractueel verbonden zijn. Ook als niet meteen duidelijk is of er sprake is van strafbare feiten dient de vertrouwensinspecteur ingeschakeld te worden voor overleg. De vertrouwensinspecteur heeft geheimhoudingsplicht bij klachten over seksueel misbruik. Hij zal in alle gevallen in overleg met de klager komen tot afspraken over de verdere afhandeling van de klacht en de stappen die worden genomen.
Klokkenluidersprotocol SKOLO heeft een klokkenluidersprotocol vastgesteld met instemming van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Het klokkenluidersprotocol wordt gepubliceerd op de internetsite van de stichting www.skolo.nl