Kindcentrum Meester Snel

Kloosterstraat 13 7581 GE Losser

  • We sluiten aan bij de mogelijkheden van een kind. Extra uitdaging of ondersteuning bieden wij voor iedereen.
  • Achter onze school hebben we een groot plein met veel speelmogelijkheden. En we maken het nog groener.
  • Ontdekken, nieuwsgierig zijn, experimenteren en leren doe je bij 4x Wijzer
  • Mascotte Snellie laat de waarden veiligheid, verantwoordelijkheid en respect zien in de school.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets wordt jaarlijks afgenomen op school en laat ons zien hoe we het als school doen. Waar gaat het goed en waar moeten we extra aandacht aan besteden. De eindtoets wordt altijd geanalyseerd en er worden nieuwe doelen gesteld.

We kijken naar de groep als geheel, maar wat we zeker zo belangrijk vinden is of iedere leerling uit zichzelf gehaald heeft wat binnen zijn/haar mogelijkheden ligt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van observaties en toetsen volgen we de ontwikkeling van alle kinderen goed. De kinderen in groep 1 en 2 worden door middel van observaties gevolgd met het digikeuzebord. Hierin houdt de leerkracht verschillende deelgebieden van de ontwikkeling waaronder sociaal emotionele ontwikkeling, de motoriek, taal, rekenen en bewegen van uw kind bij in het volgsysteem. Tijdens een groeigesprek worden deze resultaten met u en uw kind besproken.

Kinderen in groep 3 t/m 8 maken naar aanleiding van de lesstof regelmatig methodetoetsen. Op vastgestelde momenten in het schooljaar maken de kinderen landelijke (CITO) toetsen. Zo krijgen we een overzicht van alle vorderingen die uw kind maakt in zijn of haar schoolloopbaan. Deze overzichten krijgt u ook altijd mee in het rapport van uw kind. In groep 6 nemen we bij alle leerlingen de NSCCT af (toets over de leermogelijkheden van een kind)). Door middel van de NSCCT krijgen we een beeld van de (cognitieve) mogelijkheden van uw kind. Vervolgens gaan we kijken of het beeld van de NSCCT aansluit bij de toetsresultaten oftewel “halen we uit uw kind wat erin zit”. De resultaten uit dit onderzoek worden tijdens een groeigesprek waarbij uw kind en u aanwezig zijn besproken.

We gebruiken de tussenresultaten ook om ons onderwijsaanbod opnieuw af te stemmen en te analyseren. Wat gaat er goed en waar moeten we verbeteren/veranderen. Indien nodig maken we een plan van aanpak voor een komende periode voor een groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het resultaat van de eindtoets is door het afname moment geen onderdeel meer van de advisering naar het voortgezet onderwijs. Voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs kijken we naar de resultaten van de afgelopen 8 jaren van het CITO leerlingvolgsysteem en de uitkomsten van de NSCCT (een toets naar de leermogelijkheden van uw kind), maar natuurlijk ook naar wie uw kind is. Hierbij spelen werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen, huiswerkhouding en algemene kennis en vaardigheden en talenten die uw kind heeft ook een grote rol. In de loop der jaren hebben we uw kind goed leren kennen en kunnen we op basis van al deze gegevens een weloverwogen keuze maken voor het advies van uw kind. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school wil een plek zijn waar kinderen zich veilig voelen en kunnen groeien binnen hun mogelijkheden. We werken vanuit de waarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Veiligheid is de waarde om tot leren te komen. Daar waar een kind zich veilig voelt, zichzelf durft te zijn en met plezier naar school gaat is er ruimte om tot leren te komen. We willen kinderen leren om op een positieve, respectvolle manier met elkaar om te gaan. Belangrijk hierbij vinden we prettige omgangsvormen, zorgvuldig taalgebruik en het voorkomen van pestgedrag. We willen kinderen leren dat iedereen anders is en mag zijn. Ieder kind heeft zijn eigen talenten en we gaan gelijkwaardig met elkaar om.  


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van onderwijs op de school. In de school zelf is dit de directeur. Zij werkt samen met het team hard aan de onderwijskwaliteit en het borgen hiervan. Het veranderende toezicht leidt er toe dat de inspectie van het onderwijs de scholen minder vaak bezoekt. Ons laatste inspectiebezoek was in juni 2016.

Zij concludeerden onder meer het volgende: “Basisschool Meester Snel heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement”.

Terug naar boven