Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school bestaat uit 4 combinatiegroepen. Als een combinatiegroep te groot wordt dan proberen we deze groep te splitsen.
We werken binnen de groep met verschillende niveaus: verlengde instructie (voor leerlingen die extra herhaling nodig hebben), de basisgroep en de plusgroep (voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben). Afhankelijk van de lesstof en het aanbod kijken we welke leerling op welk niveau werkt die les. De niveaus zijn dynamisch en niet voor een periode vastgelegd. Als het nodig is werken met leerlingen groepsdoorbrekend, dit betekent dat een leerling lesstof in een andere groep kan volgen.
Onderwijstijd groep 1-2.
Groep 1-2 gaat op maandag-dinsdag en donderdag van 8.30-14.30 uur naar school. Op woensdag en vrijdag zijn zij om 12.00 uur vrij.
Onderwijstijd:
In alle groepen houden we ons aan de eisen die de inspectie geeft over de onderwijstijd voor de vakgebieden als lezen, taal en rekenen. We geven twee keer per week een uur gymnastiek. In de middag werken we aan 4xWijzer. Hier zitten ook de kunstinnige en creatieve vakken in. We geven wekelijks Engels en muziek
We proberen altijd te kijken naar de onderwijsbehoeften van de leerling. Wat heeft een leerling nodig en kunnen we dit bieden. In principe is iedereen welkom, maar we willen ook eerlijk kunnen zeggen als we denken dat een leerling niet binnen onze school past en wij niet de juiste ondersteuning kunnen bieden. Het welzijn van een kind staat voorop.
Wanneer zou blijken dat de school het kind niet de juiste begeleiding kan bieden, wordt samen met de ouders gezocht naar een passende plek waar het kind wel tot zijn recht zou kunnen komen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We kijken steeds wat leerlingen nodig hebben. We kijken daarna in school hoe we deze ondersteuning kunnen bieden aan de leerlingen.
In de kleutergroepen worden de kinderen voorbereid op het taal -en rekenonderwijs in groep 3. Wij gaan er vanuit dat kleuters vooral leren door spel. We werken daarom aan de hand van thema’s die aansluiten bij de beleving van de kinderen. Deze komen onder andere uit de methode Kleuteruniversiteit. Voorbeelden van thema’s zijn: opa/oma, kunst, voertuigen, de boerderij enzovoort. In de klas worden de hoeken uitdagend ingericht en passend gemaakt bij het thema. Er is een verteltafel, met een prentenboek bij het thema dat de kinderen kunnen naspelen. Ook worden er aan de hand van de thema’s verschillende soorten activiteiten bedacht op het gebied van rekenen. Op het digitale kiesbord kunnen de kinderen zelf aangeven welke activiteit ze gaan doen. De kinderen leren zelfstandig keuzes te maken en opdrachten uit te voeren. Als het thema zich er voor leent gaan we op excursie in het dorp of de buurt, we bezoeken een boerderij of nodigen iemand uit om te vertellen. Koken en bakken doen we ook geregeld. We bakken bijvoorbeeld pepernoten en koken appelmoes. Bij ieder thema is er een themabrief waarop u kunt lezen wat we allemaal doen rondom het thema. Hier kunt u onder andere de belangrijkste doelen, het prentenboek, liedjes en versjes en de letters die centraal staan teruglezen.