Kindcentrum Meester Snel

Kloosterstraat 13 7581 GE Losser

  • We sluiten aan bij de mogelijkheden van een kind. Extra uitdaging of ondersteuning bieden wij voor iedereen.
  • Achter onze school hebben we een groot plein met veel speelmogelijkheden. En we maken het nog groener.
  • Ontdekken, nieuwsgierig zijn, experimenteren en leren doe je bij 4x Wijzer
  • Mascotte Snellie laat de waarden veiligheid, verantwoordelijkheid en respect zien in de school.

Het team

Toelichting van de school

We werken met een vast team van leerkrachten en onderwijsassistenten. In het team zijn meerdere leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben. 

We hebben een rekencoordinator, een talentbegeleider en een gedragsspecialist. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet een leerkracht vervangen worden. Dit is bijvoorbeeld bij ziekte of een toegekend verlof.

Bij vervanging van een leerkracht proberen we zoveel mogelijk dezelfde invaller voor de groep te krijgen. VCO heeft daartoe een eigen invalpool met vaste leerkrachten aangesteld. Als we vooraf weten dat een leerkracht vervangen wordt, dan brengen we u hiervan op de hoogte door middel van een nieuwsbericht in het ouderportaal Mijn School.

Helaas zijn er steeds minder invallers beschikbaar. We proberen het dan altijd eerst intern op te lossen met een duo-collega of andere collega, maar soms is ook dit niet mogelijk en hebben we geen vervangende leerkracht. Op een creatieve manier zorgen we er dan voor dat de groep minimaal toch een dag les krijgt door een groep op te delen over de andere groepen. In uiterste nood zullen we een groep vrijgeven. U hoort dit altijd een dag voordat het werkelijk aan de orde is. Mocht u hierdoor in grote problemen komen, dan kan uw kind altijd toch naar school en plaatsen we het in een andere groep. Als een groep een dag thuis komt te zitten zorgen we voor een online lesprogramma.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school bestaat uit 4 combinatiegroepen. Als een combinatiegroep te groot wordt dan proberen we deze groep te splitsen.

We werken binnen de groep met verschillende niveaus: verlengde instructie (voor leerlingen die extra herhaling nodig hebben), de basisgroep en de plusgroep (voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben). Afhankelijk van de lesstof en het aanbod kijken we welke leerling op welk niveau werkt die les. De niveaus zijn dynamisch en niet voor een periode vastgelegd. Als het nodig is werken met leerlingen groepsdoorbrekend, dit betekent dat een leerling lesstof in een andere groep kan volgen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijstijd groep 1-2.

Groep 1-2 gaat op maandag-dinsdag en donderdag van 8.30-14.30 uur naar school. Op woensdag en vrijdag zijn zij om 12.00 uur vrij.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd:

In alle groepen houden we ons aan de eisen die de inspectie geeft over de onderwijstijd voor de vakgebieden als lezen, taal en rekenen. We geven twee keer per week een uur gymnastiek. In de middag werken we aan 4xWijzer. Hier zitten ook de kunstinnige en creatieve vakken in. We geven wekelijks Engels en muziek

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We proberen altijd te kijken naar de onderwijsbehoeften van de leerling. Wat heeft een leerling nodig en kunnen we dit bieden. In principe is iedereen welkom, maar we willen ook eerlijk kunnen zeggen als we denken dat een leerling niet binnen onze school past en wij niet de juiste ondersteuning kunnen bieden. Het welzijn van een kind staat voorop.

Wanneer zou blijken dat de school het kind niet de juiste begeleiding kan bieden, wordt samen met de ouders gezocht naar een passende plek waar het kind wel tot zijn recht zou kunnen komen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We kijken steeds wat leerlingen nodig hebben. We kijken daarna in school hoe we deze ondersteuning kunnen bieden aan de leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de kleutergroepen worden de kinderen voorbereid op het taal -en rekenonderwijs in groep 3. Wij gaan er vanuit dat kleuters vooral leren door spel. We werken daarom aan de hand van thema’s die aansluiten bij de beleving van de kinderen. Deze komen onder andere uit de methode Kleuteruniversiteit. Voorbeelden van thema’s zijn: opa/oma, kunst, voertuigen, de boerderij enzovoort. In de klas worden de hoeken uitdagend ingericht en passend gemaakt bij het thema. Er is een verteltafel, met een prentenboek bij het thema dat de kinderen kunnen naspelen. Ook worden er aan de hand van de thema’s verschillende soorten activiteiten bedacht op het gebied van rekenen. Op het digitale kiesbord kunnen de kinderen zelf aangeven welke activiteit ze gaan doen. De kinderen leren zelfstandig keuzes te maken en opdrachten uit te voeren. Als het thema zich er voor leent gaan we op excursie in het dorp of de buurt, we bezoeken een boerderij of nodigen iemand uit om te vertellen. Koken en bakken doen we ook geregeld. We bakken bijvoorbeeld pepernoten en koken appelmoes. Bij ieder thema is er een themabrief waarop u kunt lezen wat we allemaal doen rondom het thema. Hier kunt u onder andere de belangrijkste doelen, het prentenboek, liedjes en versjes en de letters die centraal staan teruglezen.

Terug naar boven