Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe worden de leerresultaten gemeten en vastgelegd?
Cijfers en woordbeoordelingen
De leerkrachten houden de vorderingen van uw kind bij. Ze beoordelen regelmatig het schriftelijk werk, de overhoringen en de toetsen. Vaak worden hiervoor cijfers gegeven; bij sommige vakgebieden worden de resultaten in letters weergegeven (g = goed; rv = ruim voldoende; v = voldoende; m = matig; o = onvoldoende).Toetsen
We maken gebruik van toetsen die bij de methode horen om te zien of de leerling de stof begrijpt en beheerst. Daarnaast maken we gebruik van algemene landelijke toetsen om te meten of de groep op schema ligt vergeleken met andere scholen. De resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem.Rapporten
De kinderen krijgen twee keer per jaar een rapport mee. Hierin worden de prestaties over de verschillende vakken vermeld.Leerlingvolgsysteem
Om de kinderen goed te kunnen observeren, hebben we naast de registratie van de vorderingen en leerresultaten een zogenaamd leerlingvolgsysteem in gebruik. Dit houdt in dat we van elk kind zijn of haar ontwikkeling volgen. Daarbij stellen we doelen: welk doel past bij dit kind, gezien zijn of haar ontwikkeling?Bij het stellen van die doelen willen we de kinderen zelf steeds meer betrekken zodat ze optimaal betrokken worden bij hun eigen leerproces (opbrengstgericht werken). Elk jaar gebruiken we voor het afnemen van de toetsen voor het leerlingvolgsysteem een toetskalender. Deze kalender wordt elk jaar opnieuw samengesteld.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op onze school hechten we grote waarde aan de sociale ontwikkeling van onze leerlingen en hebben we diverse initiatieven om dit te ondersteunen en zichtbaar te maken.
Kwaliteiten en Onderwijsbehoeften
We sluiten aan bij de individuele kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen door een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren. Dit houdt in dat we oog hebben voor de unieke talenten en leerstijlen van elke leerling en hen de ruimte geven om zich op sociaal gebied te ontwikkelen.Extra Aandachtspunten
Onze school schenkt extra aandacht aan vaardigheden zoals respect, samenwerking, en communicatie. Deze kernwaarden zijn geïntegreerd in ons dagelijks onderwijs. We organiseren regelmatig activiteiten en projecten waarbij leerlingen in groepjes werken en leren hoe ze effectief kunnen samenwerken en communiceren.Specifieke Aanpak
1. Sociaal-emotionele leerlingen: We gebruiken preventief de methode 'Kanjertraing'. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd (of volgend de opleiding)2. Reflectie en feedback: Leerkrachten bieden regelmatig feedback en reflectiemomenten aan, zodat leerlingen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en de impact daarvan op anderen.
3. Ouders betrekken: We betrekken ouders actief bij school d.m.v. ouderavonden en communicatie over de sociale ontwikkeling van hun kinderen.
4. Zichtbaarheid: de afspraken/gedragsregels zijn zichtbaar in de school.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.