Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school
Onze school staat midden in het dorpje Lopikerkapel. Het is de enige basisschool van het dorp. De school is gesticht op 18 mei 1961.
Op school vertellen we verhalen uit de Bijbel, bidden/danken we elke dag en zingen we voor God. Dat vinden we belangrijk. We vertellen kinderen dat God voor hen wil zorgen en van hen houdt. Voor elkaar zorgen en goed voor elkaar zijn vinden we erg belangrijk. We werken met plezier en willen op die manier het maximale uit elk kind halen.
Vanaf 1 augustus 2015 maakt de school deel uit van de Vereniging TriVia. Op deze manier zijn 18 scholen met elkaar verbonden.
Op de Immanuelschool werken we met 4 combinatiegroepen middels het jaarklassensysteem: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.
Groep 0, 1 en 2
Dit zijn de eerste groepen op de basisschool. Zij zijn op maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 tot 14.45 uur op school. Op woensdag en vrijdag zijn ze er de hele ochtend.
Er wordt een onderwijssituatie gecreëerd waarin kinderen worden uitgedaagd en gestimuleerd om zich steeds verder te ontwikkelen. Om de spelkwaliteit te verhogen kiezen we een thema dat aansluit bij de belangstelling van de kinderen. Binnen deze thema’s wordt aandacht besteed aan spelen, creatieve en muzikale werkvormen, rekenen, spreken en luisteren, lezen, schrijven en motoriek. Dit gebeurt in de kring, maar ook tijdens het spelen met ontwikkelingsmateriaal en in de werklessen. Uitgangspunt hiervoor is de methode ‘Schatkist.’ Om de kinderen in hun ontwikkeling te volgen, wordt gebruik gemaakt van het observatie instrument Kijk.
Met de kinderen uit groep 2 vindt een verdieping van bovenstaande domeinen plaats.
In de weken voor de zomervakantie bezoeken de kleuters van groep 2 al een keer de leerkracht van groep 3. Zo kunnen ze alvast kennismaken met hun nieuwe omgeving.
Daarnaast is er binnen de kleutergroepen veel ruimte voor spelen. Dit gebeurt elke dag buiten, binnen in de klas en een paar maal per week in het speellokaal.
Naast deze activiteiten is er ook veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Het is belangrijk dat de kinderen zich veilig voelen op school en binnen de groep. Daarnaast is het goed dat kinderen leren samen te spelen en elkaar te helpen. Al op 4-jarige leeftijd beginnen we met werkvormen die een beroep doen op het actief en zelfstandig werken.
De onderwijstijd wordt gevuld met basisvakken; zoals taal, spelling, (begrijpend)lezen, rekenen en schrijven. Natuurlijk is er ook tijd voor de zaakvakken, zoals natuur, aardrijkskunde en geschiedenis. Deze worden in thema's geïntegreerd aangeboden via de methode Blink geïntegreerd.
Naast deze vakken is wordt er vanaf groep 1 Engels aangeboden. Engels is een wereldtaal waarmee we ons over de hele wereld verstaanbaar maken. Het is dus van belang dat onze kinderen Engels herkennen, begrijpen en kunnen toepassen. We werken met de methode Holmwood’s, een doorgaande leerlijn voor groep 1 t/m 8. Wij geloven in ‘leren door te doen’. De kinderen krijgen veel input, oefenen zelfstandig en werken met de originele werkvormen en materialen in de groep.
Ook krijgen de kinderen verkeerslessen, lessen bewegingsonderwijs, muzieklessen, handvaardigheidslessen en wordt er in de midden-/bovenbouw gewerkt met het ontdeklab. Hierin worden vaardigheden als programmeren, werken met een green screen, techniekonderdelen enz. groep doorbroken aangeboden.
Voor kunst- en cultuur zijn we aangesloten bij KunstCentraal. Zij bieden een uitgebreid en dekkend aanbod.
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling werken we met de Kanjertraining.
Aanbod op niveau
Als kinderen gemotiveerd zijn om te leren, dan krijgen ze meer voor elkaar. We bereiken dit door goede instructies te geven en de lesstof op verschillende niveaus aan te bieden. Differentiatie is een vanzelfsprekendheid in de groep, zowel bij de instructie als bij het aanbod. Kinderen die de lesstof beheersen, mogen zelfstandig verder en bieden we extra uitdaging. Kinderen die het lastig vinden, krijgen extra instructie en begeleiding.
Als kinderen behoefte hebben aan nog meer uitdaging, dan kunnen ze terecht in de Dolfijngroep. Voor de bovenbouw kinderen die beter praktijk gericht leren is deelname in onze Beverklas (klusklas) een mogelijkheid. Later in deze schoolgids zult u hier meer over lezen.
Nieuwste methodieken
Door met digitale methodes te werken, kunnen we nog beter aansluiten bij het niveau van het kind. Het werken met deze software heeft een aantal voordelen. Zo zien de kinderen meteen of hun gegeven antwoord goed of fout is en krijgen ze de kans zich te verbeteren. De leerkracht zit dicht op het leerproces van kinderen en kan direct hulp bieden als dat nodig is.
Daarnaast maken we ook bij bepaalde vakken bewust de keuze om de lessen of oefeningen niet digitaal aan te bieden, wanneer dit minder passend is bij het vakgebied of leerproces.
Als organisatie hebben wij als doel om zo veel mogelijk kinderen 'nabij thuis' onderwijs te kunnen geven. Dat is wat wij verstaan onder passend onderwijs. Dit dient echter altijd een plek te zijn die zo passend mogelijk is voor de betreffende leerling. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs.
Leerlingen worden zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Als leerlingen ondersteuning nodig hebben wordt dat, als het even kan, georganiseerd op de reguliere basisschool. Als onderwijs op een speciale (basis) school nodig is, is dat ook mogelijk.
Samenwerkingsverband
Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, werken scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Het samenwerkingsverband maakt onder meer afspraken over welke begeleiding de reguliere scholen bieden (opgenomen in de schoolondersteuningsprofielen, het zogenaamde SOP), welke kinderen een plek kunnen krijgen in speciaal (basis) onderwijs en over de verdeling van de ondersteuningsmiddelen. Het samenwerkingsverband stemt de plannen af met de gemeenten in de regio.Alle scholen voor regulier en speciaal (basis) onderwijs (met uitzondering van instellingen cluster 1 en 2) maken deel uit van een samenwerkingsverband. Dat samenwerkingsverband ontvangt vrijwel al het geld voor de ondersteuning in het onderwijs. Zij hebben vastgelegd in het SOP hoe ze het geld voor die extra ondersteuning inzetten.
Zorgplicht?
Schoolbesturen hebben zorgplicht. Dit houdt in dat ze verplicht zijn om een passende onderwijsplek te vinden voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Deze zorgplicht is opgenomen in de Wet passend onderwijs.Profi Pendi, het samenwerkingsverband (SWV)
Bij samenwerkingsverband Profi Pendi horen alle vestigingen van basisscholen en de scholen voor speciaal basisonderwijs in de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen en de vestiging in Houten van de Berg en Boschschool voor speciaal onderwijs cluster 4. Ook behoren tot het samenwerkingsverband scholen voor speciaal onderwijs van cluster 3 en 4 waarvan de vestigingen gelegen zijn buiten het gebied van Profi Pendi. Deze scholen hebben ervoor gekozen aan het samenwerkingsverband deel te nemen, omdat er kinderen naartoe gaan die in onze regio wonen.Doelstelling
Profi Pendi heeft als doel een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen, binnen en tussen de deelnemende scholen, te realiseren en wel zo dat alle leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken en dat leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen.Profi Pendi, uitvoering van de doelstelling
Het uitgangspunt is dat kinderen thuis nabij onderwijs volgen op de reguliere basisschool. Dit zal niet altijd mogelijk zijn, want niet alle gespecialiseerde vormen van ondersteuning kunnen worden geboden binnen de scholen die gevestigd zijn in de regio. Doordat, naast de scholen voor SBO en SO binnen Profi Pendi, ook SO-scholen buiten deze regio deelnemen aan het samenwerkingsverband, kan worden voldaan aan de wettelijke plicht om voor leerlingen, die in verband met hun ondersteuningsbehoeften niet worden toegelaten tot een school in het gebied van het SWV, een andere school te vinden die bereid is de leerling toe te laten. Voor leerlingen die naast specifieke onderwijsbehoeften ook vormen van jeugdzorg nodig hebben, zijn met de gemeenten in de regio afspraken gemaakt. Maar dat niet alleen, de gemeenten en het onderwijs trekken nauw samen op als onderwijs en zorg elkaar nodig hebben.Basisondersteuning op de scholen van Profi Pendi
Basisondersteuning omvat de ondersteuningsvoorzieningen die alle scholen in het gebied moeten kunnen bieden. In het SOP van de school staat vermeld wat de school kan bieden.Extra ondersteuning in het SWV
Naast de ondersteuning die de scholen kunnen bieden, kan het SWV meedenken over mogelijkheden voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven. Dit kan worden gegeven op de eigen basisschool. Het kan ook dat plaatsing elders passender is, op één van de vier scholen voor speciaal basisonderwijs (SBO). De route naar extra ondersteuning – Multidisciplinair overleg (MDO) Overleg op de basisschool met ouders, leerkracht, IB’er en de Collegiaal Consultant uit het onderwijsexpertisecentrum (OEC) noemen we het Multidisciplinair Overleg (MDO). In de meeste van onze gemeenten is het ook gebruikelijk dat een lid van het jeugd/sociaal team (of breed sociaal loket) aanwezig is. Ook andere deskundigen kunnen deelnemen. Het gaat erom dat alle belanghebbenden met elkaar komen tot een werkwijze om aan de benodigde ondersteuning tegemoet te komen.Wat doet de school
De leerkrachten volgende de leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Wanneer er opvallendheden zijn raadplegen zij de Intern begeleider. Mocht deze ook niet direct een antwoord hebben, dan wordt er een MDO (multi disciplinair overleg) ingepland met specialisten vanuit de gemeente, het samenwerkingsverband of wat er voor nodig lijkt te zijn. Hieruit zal een advies, stappenplan of onderzoek volgen.Dolfijngroep
Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen wordt er uitdagender werk aangeboden in de reguliere groep. Indien hetgeen wat de groepsleerkracht bied niet voldoende is kan er gebruik gemaakt worden van de dolfijngroep (plusgroep) of de delfinogroep (voor hoogbegaafde kinderen) als aanvulling op de dolfijngroep. Kinderen zitten ongeveer 1,5 uur in de week in de Dolfijngroep, meestal met twee of drie jaargroepen tegelijk. Afhankelijk van de begeleiding die nodig is, is deze groep niet groter dan 10-18 kinderen. Voor onze school is de Dolfijngroep in Benschop op basisschool Eben Haëzer.Beverklas
Voor de bovenbouw kinderen die beter praktijk gericht leren is deelname in onze Beverklas (klusklas) een mogelijkheid. Deze klas is bedoeld voor kinderen die een extra dosis motivatie krijgen door praktisch bezig te zijn naast het reguliere schoolwerk. We laten ze kennismaken met allerlei handvaardigheden, zoals houtbewerking, constructies, koken en tuinonderhoud. Kinderen zitten zo'n 1,5 uur per week in de Beverklas. Afhankelijk van de begeleiding die nodig is, is deze groep niet groter dan 6 leerlingen. Indien nodig kan er een tweede groep toegevoegd worden. We zijn momenteel bezig met het verder uitwerken van leerdoelen, het ontwikkelen van een leerlijn en het opzetten van een portfolio. Op die manier geven we steeds meer vorm aan de Beverklas op de Immanuelschool.
Spot4Kids huurt een ruimte in ons schoolgebouw waarin ze peuteropvang en BSO aanbieden. Ze maken voor het buiten spelen gebruik van het groene schoolplein. De lijntjes zijn kort. Er kan, indien er toestemming is van de ouders, warme overdracht plaatsvinden voor de leerlingen die bij ons op school aangemeld zijn.