De Nieuwe Wiel

Juliana van Stolberglaan 65 3411 XB Lopik

  • Schoolfoto van De Nieuwe Wiel
  • Schoolfoto van De Nieuwe Wiel
  • Schoolfoto van De Nieuwe Wiel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 doen alle kinderen mee aan de verplichte Eindtoets. We gebruiken de Centrale Eindtoets van Cito. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool geleerd hebben. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht, dan moet kan het advies worden heroverwogen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. 

Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.

Wat zijn referentieniveaus?
Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen: 

• Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
• Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.

Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs. 

Wat zijn signaleringswaarden?

Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde, minimale waarde, kan het een signaal zijn dat er misschien iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.  

Op onze school stromen soms ook kinderen in die nog maar kort Nederlands onderwijs hebben gehad. Na een paar jaar doen zij ook mee met de eindtoets. We zijn trots op de ontwikkeling die zij doormaken en beseffen tegelijk dat het verschil maakt of je kort of al acht jaar onderwijs hebt genoten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op school wordt elk jaar een toetskalender vastgesteld waarin wordt aangegeven wanneer er in de groepen methode onafhankelijke toetsen zijn. We gebruiken de toetsen van Cito Leerlingvolgsysteem. In groep 1 en 2 observeren we de ontwikkeling van de kinderen met behulp van het programma Leerlijnen van Parnassys. 

De leerlingen worden twee maal per jaar getoetst door middel van methode onafhankelijke toetsen. Wij gebruiken de toetsen van Cito leerlingvolgsysteem. 

Als school bespreken we de resultaten van de kinderen. Dit doen we eerst op schoolniveau, daarna op groepsniveau en leerlingniveau. Na de analyse stellen we een schoolplan en groepsplannen op. Sommige kinderen krijgen een individueel plan als van de leerlijn wordt afgeweken. Na 10 weken evalueren we het schoolplan en de groepsplannen en passen we, zo nodig, aan. We volgen de werkwijze ven Passend Opbrengstgericht Onderwijs (Focus PO). Voor elk vak hebben we een onderwijsplan opgesteld, waarin we onze doelen en ambities voor de resultaten aangeven. Dit is het ijkpunt voor onze resultaatbesprekingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij stellen ons tot doel het maximale uit elk kind te halen. De kinderen worden verwezen naar de voor elk kind meest geschikte vorm van Voortgezet Onderwijs. Op basis van toetsgegevens, bevindingen van de leerkrachten en gesprekken met kind en ouders komt het schooladvies tot stand. De kinderen worden zorgvuldig overgedragen aan het Voortgezet Onderwijs. De meeste leerlingen van onze school gaan na de basisschool naar het Voortgezet Onderwijs in Schoonhoven.

De ervaring leert dat het gegeven advies van de school past bij het kind. Met de scholen van het Voortgezet Onderwijs is regelmatig contact, waarbij wordt gekeken hoe de oud-leerlingen functioneren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van De Nieuwe Wiel gelooft in het belonen van positief gedrag. Wij zijn dan ook een PBS-school en dit staat voor Positive Behavior Support. Het is een schoolbrede aanpak die gericht is op het versterken van gewenst gedrag en voorkomen van probleemgedrag.Wij behalen goede resultaten met PBS en ervaren een gezellige, positieve sfeer op school. We geven kinderen bewust complimenten en stimuleren goed gedrag.

De Nieuwe Wiel gebruikt de Kanjermethode om kinderen te leren goed met zichzelf en de ander om te gaan. Ze leren om dingen te bespreken, open te zijn, oplossingen te zoeken en samen te leven. 
Met spel, voorbeelden en verhalen geeft de Kanjermethode mogelijkheden om goed gedrag te oefenen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school is in 2018 voor het laatst bezocht door de onderwijsinspectie. Op dat moment gaf de inspectie aan dat de kwaliteit in orde was. Voor de onderdelen 'Pedagogisch klimaat' en 'Kwaliteitscultuur' kregen wij 'Goed'.
Jaarlijks wordt met het bestuur gesproken over de ontwikkelingen van het onderwijs en de resultaten van de toetsen op De Nieuwe Wiel. De school heeft het vertrouwen van de inspectie.

Terug naar boven