CBS De Regenboog

Emmalaan 64 3411 XJ Lopik

  • Schoolfoto van CBS De Regenboog
  • Schoolfoto van CBS De Regenboog
  • Schoolfoto van CBS De Regenboog
  • Schoolfoto van CBS De Regenboog

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen elk half jaar de tussentoetsen van Cito af. In februari en juni worden de trends daarin geanalyseerd en besproken met het schoolteam. We gebruiken een eigen ontwikkelde kwaliteitscirkel:

1. Het gesprek 

2. Beschrijving van gewenst onderwijs

3. Observaties in de klassen

4. Terugkoppeling van de observaties op twee niveaus

5. Interventie in de lespraktijk

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Al in groep 7 wordt aan de ouders een voorlopig advies gegeven voor het niveau van een vervolgopleiding van hun kind. De periode dat het kind in groep 8 zit heeft meerdere momenten om te oriënteren op het voortgezet onderwijs. Leerlingen en ouders bezoeken open dagen van het VO. Leerkrachten, leerlingen en ouders overleggen over de mogelijkheden en talenten van de leerlingen. In groep 8 geeft de leerkracht een definitief advies voor het niveau van een vervolgopleiding. Ouders gaan daarmee naar de VO- school van hun keuze om hun kind in te schrijven. In mei komt de uitslag van de eindtoets beschikbaar. Zo nodig wordt het advies van de basisschool aangepast.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Regenboog hechten we veel waarde aan de brede ontwikkeling van kinderen: op cognitief gebied, op sociaal-emotioneel gebied en op het gebied van expressie en talent. Voorwaarden daarvoor zijn een veilige omgeving, ruimte om te groeien en vertrouwen in de talenten van elk kind. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Ruimte
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie bezocht PCPO TriVia voor het laatst in 2018. In dit onderzoek is CBS De Regenboog Lopik niet meegenomen.

Terug naar boven