Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Sterrenwachter werken we in stamgroepen. In de stamgroepen zitten kinderen uit verschillende jaargroepen. In de onderbouw hebben we een instroomgroep 0/1 (de Zeepaardjes) en twee stamgroepen 2/3 (de Welpjes en de Slingeraapjes). We kiezen bewust voor deze combinatie om de oude overgang tussen 'de kleuters' en 'grote school' soepel te laten verlopen. De middenbouw bestaat uit twee groepen 4/5 (de Atalanta's en de Vuurvliegjes). De bovenbouw heeft twee groepen 6/7/8 (de Atalanta's en de Pandaberen).
Op school leren we heel veel. Dat doen we niet alleen met ons hoofd (werk), maar ook door met elkaar in gesprek te gaan (gesprek), samen te spelen (spel) en door samen te vieren (viering). Werk, gesprek, spel en viering zijn de vier basisactiviteiten van ons onderwijs.
werk
Kinderen werken op een vast tijdstip in een geplande tijdsduur. Zij werken samen of alleen aan een zelfgekozen of opgedragen taak. Er wordt daarin een zekere vrijheid gegeven: wat betreft tijdsduur en gekozen werk. Die vrijheid is afhankelijk van de leeftijd, aard en het ontwikkelingsniveau van het kind en de aard van het werk. Het werk wordt gestructureerd en gepland, er zijn afspraken en er vindt controle plaats. De kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun opdrachten, hun werk te plannen, met andere kinderen samen te werken, hulp te bieden, te vragen, te ontvangen en te accepteren en ze leren hun zelfstandigheid te ontwikkelen.gesprek
Het gesprek is een van de belangrijkste uitdrukkingsmiddelen van de mens. Op basis van gelijkwaardigheid wordt er met elkaar van gedachten gewisseld. De deelname van alle gesprekspartners in onze school wordt gestimuleerd, zodat zij naar elkaar leren luisteren, hun gedachten en gevoelens onder woorden leren brengen en leren elkaars meningen te respecteren.
De kring is fundamenteel in ons type onderwijs. Het is een ontmoetingsplek waar veel dingen gebeuren en besproken worden. De dagopening is een voorbeeld van zo'n kring. Maar we hebben ook leeskringen, vertelkringen, nieuwskringen en meer.spel
Elk kind heeft behoefte aan beweging. In het spel wordt daaraan tegemoet gekomen. Het spel is voor een harmonische ontwikkeling van groot belang. Door het spel ontwikkelt het kind zijn motoriek en leert zich te bewegen in de hem omringende ruimte. Tijdens het spel kan het kind zijn gevoelens en fantasieën ontwikkelen, het spel heeft een ontspannende werking en is van groot belang voor de creativiteitsontwikkeling. Bovendien leert het kind rekening te houden met de gevoelens en belangen van anderen, zich te uiten op allerlei creatieve manieren en leer het zijn eigen lichaam kennen met alle mogelijkheden en beperkingen.viering
Vieren doen we op allerlei manieren. Een viering is een situatie met een creatief, feestelijk en bezinnend karakter. Het is typisch een groepsgebeuren, waarbij allen zich betrokken voelen en waaraan elk kind, ongeacht zijn mogelijkheden, mee kan doen. Beeldende, muzikale, dramatische en dans- en bewegingsvormen kunnen in een viering centraal staan. Maar ook het demonstreren van dingen die in de klas aan de orde zijn, zoals projecten. De kinderen leren gebeurtenissen en ervaringen bewuster te beleven en er gevoelsmatig mee om te gaan, initiatieven te ontplooien en hun groepsverbondenheid te ontwikkelen.
De eerste twee jaar werken de kinderen spelenderwijs aan beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de projecten van de Kleuteruniversiteit.
In groep 1 en 2, wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem BOSOS, sinds februari 2021. In Bosos kleuterzorg komt de zorg voor de leerlingen in groep 1 en 2 in al zijn aspecten aan bod, o.a. door observatie op basis van de SLO tussendoelen
Dagelijkse activiteiten zijn:
- De kring: samen praten, verhalen, boeken, versjes, liedjes, spelletjes, taalactiviteiten, rekenactiviteiten, wereldverkennende activiteiten
- De speelwerklessen: werken met ontwikkelingsmaterialen, spelen in themahoeken, met de computer werken, knutselen, tekenen enzovoorts
- De gymles en het buiten spelen: zowel belangrijk voor de ontwikkeling van de motoriek als voor het samen leren spelen
Wereldoriëntatie geven wij in projectonderwijs. Hierin is aandacht voor geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, levensbeschouwing, kunstzinnige en creatieve vorming, enzovoort.
Naast de lessen sociale en emotionele vorming nemen we deze ontwikkeling continu mee in ons onderwijs.
Onze leerlingen kunnen cognitief meer aan dan op de gemiddelde basisschool (ruim 90% van onze leerlingen stroomt uit naar VMBO-GT en hoger). Op dit moment volgen de leerkrachten voornamelijk de methodes waarbij er wordt gedifferentieerd op drie niveaus. Wij hebben per vakgebied en per bouw beschreven wat ons aanbod is per niveau. We onderscheiden 3 niveaus: de weergroep, de basisgroep en de meergroep.Hierbij is er ruimte voor extra ondersteuning in de groep voor leerlingen die moeite hebben met de leerstof en krijgen leerlingen die dit nodig hebben voldoende uitdaging. Mocht het nodig zijn dan wordt zorgniveau 3 aangeboden door een interne RT-leerkracht. SIDi-PO is aangeschaft, dit is een screeningsinstrument om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong tijdig te kunnen signaleren. Tot slot bieden wij verrijkingsklassen aan voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong vanaf groep 5. Kinderen van groep 3 t/m 8 die excelleren op rekenen worden uitgedaagd middels de methode Rekentijgers. De kinderen die excelleren uit groep 1 en 2 worden extra uitgedaagd middels opdrachten uit de map ‘Slimme Kleuters’.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komend schooljaar zal een leerkracht de opleiding Rekenspecialist gaan volgen, zodat we kinderen met rekenproblemen nog beter kunnen begeleiden en in hun ondersteuningsbehoefte kunnen voorzien.
We werken in groeiende mate samen met de Pinkenstal van Eigen&Wijzer en werken toe naar de vorming van een Integraal KindCentrum. Zo gaan driejarigen vast een paar keer kijken op school.