Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1 De focus ligt op spelenderwijs leren en het ontwikkelen van basisvaardigheden zoals motoriek, taal, en rekenen in een rijke leeromgeving. Hiernaast heeft de sociaal-emotionele ontwikkeling ook een belangrijke plek in ons onderwijs, denk dan aan wie ben ik, wie ben jij, hoe werk ik, hoe werken we samen.
Groep 2-3 De overgang van het speelse leren in groep 2 naar het meer schoolse leren in groep 3 kan voor leerlingen best heftig zijn. Vandaar dat wij gekozen hebben voor een groep 2-3. Leerlingen krijgen in groep 2 al meer mee van het onderwijs in groep 3. En voor groep 3 is er in de verschillende hoeken ook nog aandacht voor het speelse leren. Ons motto is samen waar het kan, apart waar het moet.
Groep 4-8 Leerlingen worden verder begeleid in hun cognitieve ontwikkeling met methodes voor rekenen, technisch lezen en spelling. Dit doen we zo veel mogelijk in de ochtend. In de middag integreren we de vakken rond schoolbrede thema’s. Hierin bieden we de volgende vakken aan: taal, begrijpend lezen en de creatieve vakken zoals tekenen, handvaardigheid en muziek.
We volgen de wettelijke einddoelen en werken nauw samen met ouders en specialisten om de voortgang van elk kind te monitoren.
Hulp binnen de school
Er wordt geprobeerd kinderen met leerproblemen zo goed mogelijk op hun eigenschool te helpen. Dit wordt gedaan door in overleg met de leerkracht, IB-er en de ouders een handelingsplan voor deze kinderen op te stellen en de hulp in te roepen van schooladviesdiensten (Unita) of andere instanties. Op enkele scholen worden erin onderwijstijd remedial teachers ingezet. Deze vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. Scholen kunnen ook gebruik maken van de deskundigheid van speciale scholen voor basisonderwijs, bijvoorbeeld voor extrabegeleiding van leerkrachten en kinderen (ambulante begeleiders). Kinderen kunnen een zorgindicatie hebben, omdat de school (in overleg met ouders) besloten heeft deze kinderen extra hulp te bieden. Deze zorgindicatie betekent dat kinderen extra ondersteuning binnen of buiten de groep krijgen. Dit heet arrangeren.
Particulier onderzoek en particuliere hulp door externe bureaus of personen
Het staat ouders vrij zelf en op eigen kosten een onderzoek aan te vragen of eenondersteuner in te zetten voor hun kind. De school kan in dat geval niet verantwoordelijk worden gehouden voor het onderzoek of de geboden ondersteunende lesprogramma. De extra lessen kunnen in principe niet in onderwijstijd gegeven worden. Bij uitzondering kan hiervan worden afgeweken. School en ouders zijn het dan eens zijn over de wenselijkheid van het onderzoek of over de extra ondersteuning. De afspraken over het onderzoek en/of de hulp worden schriftelijk vastgelegd op het gebied van verantwoordelijkheden, periode en aansluiting bij het lesprogramma van de school.
Knelpunten t.a.v. “Particulier onderzoek en particuliere hulp onder schooltijd”
1. Verantwoordelijkheid: de activiteiten van externe particuliere bureaus en personen kunnen niet vallen onder de verantwoordelijkheid van de school.
2. Gelijkheidsbeginsel: in ons zorgplan is het standpunt ingenomen, dat de zorg toegankelijk moet zijn voor alle kinderen. Dit is ook het uitgangspunt voor onze openbare scholen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De zorg voor onze leerlingen is geen zaak van de groepsleerkracht alleen. Deze zorg moet gedeeld kunnen worden met alle collega's in de school. Er is een intern begeleider die de individuele leerkrachten daarbij ondersteunt en de leerlingenzorg in de hele school coördineert. Wij werken als schoolteam voortdurend aan het vergroten van onze eigen pedagogische, didactische en organisatorische vaardigheden door middel van na- en bijscholing. Door het regelmatig houden van leerlingbesprekingen en teamoverleg zijn we goed in staat het onderwijs op de behoeften van onze leerlingen af te stemmen. Op de Linde werken we HandelingsGericht (HGW). Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast. De uitgangspunten van HGW zijn:
1. De onderwijsbehoeften van ALLE leerlingen staan centraal.
2. Het gaat om afstemming en wisselwerking
3. De leerkracht doet ertoe.
4. Positieve aspecten zijn van groot belang.
5. Wij werken constructief samen.
6. Ons handelen is doelgericht.
7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant.
Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met BSO De Pinkenstal en KDV De Pinkenstal. We werken in groeiende mate samen met de Pinkenstal van Eigen&Wijzer en werken toe naar de vorming van een Kindcentrum. Zo gaan driejarigen vast een paar keer kijken op school.