De Linde

Lindelaan 54 1231 CM Loosdrecht

Schoolfoto van De Linde

Het team

Toelichting van de school

Samenstelling van het team

Het team van De Linde bestaat uit tien leerkrachten, twee onderwijsassistenten, een leraarondersteuner, een administratief medewerkster, een IB-er, een RT-er, vakleerkrachten drama en bewegingsonderwijs en een directie. De leerkrachten hebben naast hun lesgevende taak nog andere werkzaamheden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht (ziekte) verlof heeft wordt in eerste instantie intern gekeken of we de klas op kunnen vangen. Indien dit niet lukt wordt binnen de stichting Talent Primair vervanging gezocht. Wanneer dit niet lukt worden de leerlingen opgesplitst en nemen zij deel aan andere klassen. De laatste optie is dat de leerlingen naar huis worden gestuurd. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters

Bij de jongste kleuters (4-jarigen) ligt de nadruk vooral op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt dan vooral nog door spelen. Dit vindt o.a. plaats in de 'hoeken': bouwhoek, poppenhoek, lees- schrijfhoek, enz. Er wordt veel aandacht besteed aan de taalvorming, omdat dit, in het algemeen, de basis is voor het leren. Daarnaast is er aandacht voor de ontwikkeling van de waarneming, het zelfstandig worden, de grove en fijne motoriek en de verschillende vormen van creativiteit.

Kleuteruniversiteit is een methode die gemaakt is voor en door kleuterjuffen. De thema's van Kleuteruniversiteit zijn gebaseerd op bekende prentenboeken. Alle thema's die zijn ontwikkeld sluiten aan bij de kerndoelen van het primair onderwijs.

Elk thema duurt ongeveer 3 weken en bestaat uit taalactiviteiten, rekenactiviteiten, knutselactiviteiten, bewegingsactiviteiten, dans- en muzieklessen, natuur en techniek, samenleving en maatschappij, voorbereidende schrijflessen en wereldoriëntatie. De start van elk thema wordt gezamenlijk gedaan. Na de startactiviteit wordt er veel gewerkt in de kleine kring. In de kleine kring wordt er gekeken naar groep 1 en 2 maar ook naar de ontwikkeling van uw kind. Het zou dus zomaar kunnen dat uw kind in groep 1 al meedoet met de activiteiten vangroep 2. Maar ook als uw kind extra oefening nodig heeft dan wordt hieraan gewerkt in de kleine kring. Ook de speel-werkles (Het zelfstandig werken met o.a. het takenblad) sluit aan bij het betreffende thema. Hierdoor krijgen de activiteiten meer betekenis en zijn deze zinvoller.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groep 3 t/m 8

Voor de groepen 3 t/m 8 zijn er instructiemomenten voor bijvoorbeeld taal, rekenenen spelling. Er worden groepjes gevormd naar leeftijd of naar niveau. Na de instructie krijgen de kinderen verwerkingsopdrachten op hun eigen niveau. Tijdens de instructietijd werken de andere leerlingen zelfstandig aan de weektaak. De leerkrachten stimuleren, waarderen en corrigeren.

Het ontwikkelingsproces

Onderwijs aan kinderen van 4 t/m 12 jaar gaat uit van een natuurlijk ontwikkelingsproces. Ieder kind moet de gelegenheid krijgen zich in eigen tempo te ontwikkelen. In de eerste twee groepen is spel erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Er is aandacht voor de sociale emotionele ontwikkeling (het samenspelen), voor de taalontwikkeling (voorbereidend lezen en taalactiviteiten) en voor de motorische ontwikkeling. Tenslotte draagt het spel ook bij tot de emotionele ontwikkeling van het kind (winnen of verliezen, boos worden of blij zijn). Kinderen zitten in principe twee of drie jaar in een kleutergroep. Dit is afhankelijk van hun geboortedatum, hun aard en aanleg. Als de kleuters eraan toe zijn, worden er activiteiten aangeboden (thematisch) die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven. We vinden het belangrijk dat een kind zich goed kan voorbereiden en lang genoeg in de kleutergroep zit om zich te ontwikkelen. Zowel in de kleutergroep als in de andere groepen sluit de leerstof aan bij de ontwikkeling van het kind. Ieder kind moet de gelegenheid krijgen om zich in eigen tempo te ontwikkelen binnen de verschillende gebieden.

Zelfstandig werken

Op De Linde hanteren wij een systeem van zelfstandig werken. De inhoud hiervan is vastgelegd in een protocol. Kinderen kunnen zelf plannen en werkjes kiezen die in de klas aanwezig zijn. Ze zijn zelf verantwoordelijk dat het werk afkomt en tekenen dat af op een lijst. Veel werk kan door de kinderen zelf worden gecorrigeerd. Het grote voordeel is dat de kinderen naast de basisstof (methodes) en de bijbehorende instructies steeds verder kunnen werken. Ook is het fijn dat ze dingen kunnen kiezen die ze leuk of nuttig vinden om te doen. In iedere groep zijn allerlei leuke en leerzame materialen aanwezig. Door het plaatsen van het blokje ‘zelfstandig werken’, geven de kinderen aan of zij wel of niet gestoord willen worden door de anderen en/of ze een vraag hebben aan de leerkracht. Op geregelde tijden maakt de leerkracht een ronde door de klas om hulp te bieden waar dat nodig is. De leerkracht heeft tijdens het zelfstandig werken tijd om kinderen die extra instructie nodig hebben aan de instructietafel te helpen.

De vak-, vormings- en ontwikkelingsgebieden waaraan wij werken zijn:

A. Taal- leesontwikkeling

B. Schrijven

C. Reken-/denkontwikkeling

D. Wereldoriëntatie

E. Engels

F. Creativiteitsontwikkeling /kunstzinnige vorming

G. Bewegingsonderwijs

H. Sociaal-emotionele ontwikkeling

I. Burgerschap en levensbeschouwing

J. ICT op onze school

A. Taal- leesontwikkeling

De taal- en leesontwikkeling bij de kleuters wordt (thematisch) gestimuleerd door het gebruik van de methode “Kleuteruniversiteit”. In groep 2 maken de kinderen al kennis met de methode “Veilig Leren Lezen” en in groep 3 wordt er gestructureerd leesonderwijs gegeven met behulp van laatste versie van de methode ”Veilig LerenLezen”. Deze methode is gericht op individueel leesonderwijs. M.a.w. de kinderen kunnen (na instructie) op hun eigen niveau aan de slag.Een goede technische leesvaardigheid is een van de basisvoorwaarden om begrijpend en studerend lezen goed onder de knie te krijgen. Wij werken met de nieuwste versie van Estafette, een klas doorbrekende methode waarin kinderen in hun eigen tempo hun leesvaardigheid verder ontwikkelen. Deze methode omvat Technisch lezen, Begrijpend lezen en Studievaardigheden. Verder willen we de kinderen ook het plezier voor het lezen van boeken bij brengen. Daarom wordt er veel voorgelezen en vinden er veel activiteiten plaats in het kader van lees- en boekpromotie: voorleeswedstrijd, bezoek van een schrijver in de klas, bezoek aan de bibliotheek, het lenen van boeken via themakisten. De taalmethode “Staal”, vanaf groep 4, is gericht op het spreken en het luisteren/ het taalgebruik en de gespreksregels/ het schrijven (informatief en expressief), inzicht in de taalregels(grammatica) en taalkennis (woordenschat). De leerstof is gegroepeerd rond thema's.

B. Schrijven

De fijne motoriek wordt extra ontwikkeld door het schrijfonderwijs. Vanaf groep 2 begint het voorbereidend schrijven met grote en kleine schrijfpatronen. Ook wordt er gewerkt met verschillend materiaal (bv. klei/zand). In groep 3 wordt er verdergegaan met het oefenen van de lettervormen, (de letterverbindingen) en de hoofdletters. De moeilijkheidsgraad neemt steeds toe. Vanaf groep 3 wordt daarbij gebruik gemaakt van de methode “Pennenstreken”. In de groepen 7 en 8 komt het voortgezet schrijven aan de beurt en het ontwikkelen van het eigen handschrift.

C. Reken-/denkontwikkeling

Het ontwikkelen en uitbouwen van de aanwezige verstandelijke vermogens van het kind. Hierbij denken we aan: praktisch denken, logisch denken, abstract denken, leren zoeken naar verschillende oplossingen van problemen, relaties leren hanteren en deze ook kunnen leren verwoorden. De kleuters werken met verschillende ontwikkelingsmaterialen als puzzels, kralensnoeren, logiblokken, piccolo en mini loco. De bouwhoek en de zand/watertafel hebben een functie bij het omgaan met maten en vergelijkingen. Daarnaast worden de rekenbegrippen gestimuleerd via ordenen, telverhalen en het aanleren van tel- en rijmliedjes in de kring en individueel. We gebruiken daarbij de methode “Kleuteruniversiteit”. Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met de methode "Wereld in getallen”. Dit is een rekenmethode die ervan uitgaat dat rekenen en wiskunde in de wereld om ons heen plaats vindt. Kinderen die moeite hebben met het rekenprogramma maken gebruik van remediërende rekenprogramma’s.

D. Wereldoriëntatie

Om de leerlingen kennis te laten maken met allerlei facetten van de mens in de wereld en de daarbij horende veranderingen, hebben we sinds schooljaar 2013 –2014 gekozen voor de digitale methode ”Zaken”. Deze methode omvat de volgende kennisgebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappelijke verhoudingen, de natuur, geestelijke stromingen en het bevorderen van gezond gedrag. Ook komen deze kennisgebieden voor in diverse projecten die we aanbieden. Omdat het een digitale methode is, wordt het materiaal rijkelijk ondersteund met filmfragmenten en interactieve opdrachten. Wij maken ook gebruik van de bijbehorende werkschriften.

Verkeer

De jaarlijks “vers” aangeleverde jeugdverkeerskranten van VVN vormen de basis van het verkeersonderwijs in de groepen 5 t/m 8. Elk jaar doen de kinderen van groep 7 afwisselend een theoretisch of een praktisch verkeersexamen.

E. Engels

In groep 7 en 8 werken we met de methode “GrooveMe”, die gebruik maakt van bekende popmuziek. In de lessen wordt de song, de artiest of de clip gebruikt om leerlingen Engels te leren, daarbij komen alle vaardigheden aan bod. De lessen beperken zich niet alleen tot de woorden uit de song, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema van de les.

F. Creativiteitsontwikkeling/kunstzinnige vorming

Creativiteit is het vermogen om uit ervaringen, gevoelens en gedachten nieuwe ideeën te vormen. Kinderen groeien hierdoor in hun ontwikkeling. We onderscheiden:

Beeldende vorming: een verzamelnaam voor tekenen en handvaardigheid. De kinderen maken kennis met verschillende materialen en technieken.

Dramatische vorming: het uitbeelden van gevoelens, gebeurtenissen, ervaringen en ideeën. Al jaren maken we in alle groepen gebruik van een vakdocent. Deze docent verzorgt theaterlessen op het niveau van de kinderen. Doelen: kinderen ‘vrij’ maken in het zich uiten en ze bewust maken van hun natuurlijke reacties en houdingen en wat dat doet met henzelf en anderen.

Muzikale vorming: het aanleren van liedjes, het bewegen op muziek en het gevoel krijgen voor maat en ritme, kennis maken met instrumenten. We gebruiken de methode 123-ZING. De kinderen van groep 5/6 gaan kennismaken met verschillende muziekinstrumenten.

Culturele vorming: via projecten, maar ook bezoeken aan musea, en het bijwonen van theater en muziekvoorstellingen. Voorbeelden daarvan zijn: het kinderboekenweek project, projecten van creatieve aard, bijv.: musical/toneel.

G. Bewegingsonderwijs

Twee keer per week krijgen de leerlingen van groep 3-8 gymles in de sporthal van Loosdrecht. Deze lessen worden 1x per week verzorgd door een vakdocent bewegingsonderwijs en 1x per week door de leerkracht. Geschikte sportkleding en gymschoenen zijn verplicht tijdens deze lessen. De kleuters hebben 5x per week beweeglessen in het speellokaal.

H. Sociaal-emotionele ontwikkeling

De Linde is een plaats waar kinderen niet alleen leren, maar zich ook kunnen vormen. De leerkracht probeert het kind positief te benaderen en aandacht te vestigen op zijn sterke kanten. Daardoor vormt het kind een positief zelfbeeld en ontwikkelt het zijn/haar zelfvertrouwen. We leren de kinderen respect te hebben voor elkaar, rekening te houden met elkaars gevoelens, behulpzaam en eerlijk te zijn, samen te werken en te delen, en om te gaan met regels en afspraken. Pesten hoort daar niet bij! We zijn daar alert op. De school heeft een pestprotocol. Als we pestgedrag signaleren, zal de leerkracht via gesprekken met de kinderen, ouders en begeleidende instanties tot een oplossing proberen te komen. In het nieuwe schooljaar gaan we starten met een nieuwe sociaal emotionele methode KWINK. Binnen deze methode wordt er ook aandacht besteed aan burgerschap en mediawijsheid.

I. Burgerschap en levensbeschouwing

De school hanteert basiswaarden die tevens gebaseerd zijn op de identiteit van de openbare school. De school hanteert de basiswaarden die passen bij een democratische rechtstaat en een veilige school: Vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid en autonomie. De school schenkt aandacht aan de bevordering van de sociale competenties door tijdens de lessen aandacht te besteden aan de volgende activiteiten:

- Reflectie op eigen handelen van de leerling

- Reflectie en meningsvorming over de manier waarop de leerlingen in het leven staan en tegen dingen aankijken

- Uitdrukken van gedachten en gevoelens

- Bespreken van levensvragen

- Respectvol luisteren en bekritiseren van anderen

- Ontwikkelen van zelfvertrouwen

- Respectvol en verantwoordelijk omgaan met elkaar

- Opkomen voor de ander

- Zorg en waardering ontwikkelen voor de leefomgeving

- Vergroten sociale cohesie van de groepBovenstaande competenties worden getraind tijdens de volgende activiteiten:

- Kleuteruniversiteit

- Kwinkmethode

- De gekozen methodes voor Taal, Begrijpend lezen, Wereldoriëntatie.

- Schooltelevisie: Koekeloere, Huisje Boompje Beestje, de Buitendienst en hetJeugdjournaal

- Lessen Humanistisch Vormend Onderwijs (HVO) en Godsdienstig Vormend15Onderwijs (GVO

- Deelname aan diverse GGD/HALT projecten

- Deelname aan Jantje Beton, Kinderpostzegels, Opschoonmiddag

- Deelname aan goede doelen acties

- Diverse projecten en thema’s o.a. door onze methoden m.b.t.wereldoriëntatie en politiek

- Projectweek en Kinderboekenweek (elk jaar ander maatschappelijk thema)

Levensbeschouwing

Op onze openbare school respecteren we ieders levensovertuiging. Er zitten kinderen met een verschillende achtergrond bij elkaar in de klas. De leerlingen in groep 1 t/m 8 kunnen zich door middel van KWINK wat meer verdiepen in de verschillende achtergronden van mensen. Ze leren na te denken over verschillen en hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. Deze lessen worden gegeven door een vakdocenten. De lessen zijn wekelijks, duren een half uur of driekwartier en vinden plaats op donderdag. Door stil te staan bij onderwerpen als vriendschap, gevoelens, arm en rijk, oorlog en vrede, pesten en verschillende religies, ontwikkelen kinderen hun eigen waarden. Respect voor elkaar en voor de verschillende meningen en religies staat daarbij centraal.

J. ICT op onze school

De school beschikt over het leerplatform Cloudwise. Cloudwise biedt een gestructureerde schoolomgeving, waarbij het niet uitmaakt of je thuis, onderweg of op school bent. Op een laptop, tablet of andere computer: een internetverbinding is voldoende. De website waarop we werken heet Cloudwise Online OnderwijsLeerplatform. (COOL). In elke klas zijn voldoende chromebooks aanwezig (1 op 2 kinderen), waar de kinderen op kunnen werken. Bij de kleuters wordt gebruikgemaakt van IPads met educatieve apps. De meeste methoden die wij hanteren, worden ondersteund door computersoftware. De kinderen maken hier dagelijks gebruik van en leren daardoor tevens om te gaan met devices. Ook is in elke groep een digibord aanwezig. De digitale schoolborden kunnen bij alle vakgebieden worden ingezet met verschillende digitale hulpmiddelen. Ook de digiborden worden dagelijks gebruikt en zorgen ervoor dat ons onderwijs spannender en interessanter wordt voor onze leerlingen. Daarnaast bieden we het hele jaar door ICT-projecten aan zoals programmeren, stopmotion-filmpjes maken, enz. De school heeft beleid ontwikkeld met betrekking tot internetgebruik en digitaal pesten.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Hulp binnen de school

Er wordt geprobeerd kinderen met leerproblemen zo goed mogelijk op hun eigenschool te helpen. Dit wordt gedaan door in overleg met de leerkracht, IB-er en de ouders een handelingsplan voor deze kinderen op te stellen en de hulp in te roepen van schooladviesdiensten (Unita) of andere instanties. Op enkele scholen worden erin onderwijstijd remedial teachers ingezet. Deze vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. Scholen kunnen ook gebruik maken van de deskundigheid van speciale scholen voor basisonderwijs, bijvoorbeeld voor extrabegeleiding van leerkrachten en kinderen (ambulante begeleiders). Kinderen kunnen een zorgindicatie hebben, omdat de school (in overleg met ouders) besloten heeft deze kinderen extra hulp te bieden. Deze zorgindicatie betekent dat kinderen extra ondersteuning binnen of buiten de groep krijgen. Dit heet arrangeren.

Particulier onderzoek en particuliere hulp door externe bureaus of personen

Het staat ouders vrij zelf en op eigen kosten een onderzoek aan te vragen of eenondersteuner in te zetten voor hun kind. De school kan in dat geval niet verantwoordelijk worden gehouden voor het onderzoek of de geboden ondersteunende lesprogramma. De extra lessen kunnen in principe niet in onderwijstijd gegeven worden. Bij uitzondering kan hiervan worden afgeweken. School en ouders zijn het dan eens zijn over de wenselijkheid van het onderzoek of over de extra ondersteuning. De afspraken over het onderzoek en/of de hulp worden schriftelijk vastgelegd op het gebied van verantwoordelijkheden, periode en aansluiting bij het lesprogramma van de school.

Knelpunten t.a.v. “Particulier onderzoek en particuliere hulp onder schooltijd”

1. Verantwoordelijkheid: de activiteiten van externe particuliere bureaus en personen kunnen niet vallen onder de verantwoordelijkheid van de school.

2. Gelijkheidsbeginsel: in ons zorgplan is het standpunt ingenomen, dat de zorg toegankelijk moet zijn voor alle kinderen. Dit is ook het uitgangspunt voor onze openbare scholen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De zorg voor onze leerlingen is geen zaak van de groepsleerkracht alleen. Deze zorg moet gedeeld kunnen worden met alle collega's in de school. Er is een intern begeleider die de individuele leerkrachten daarbij ondersteunt en de leerlingenzorg in de hele school coördineert. Wij werken als schoolteam voortdurend aan het vergroten van onze eigen pedagogische, didactische en organisatorische vaardigheden door middel van na- en bijscholing. Door het regelmatig houden van leerlingbesprekingen en teamoverleg zijn we goed in staat het onderwijs op de behoeften van onze leerlingen af te stemmen. Op de Linde werken we HandelingsGericht (HGW). Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast. De uitgangspunten van HGW zijn:

1. De onderwijsbehoeften van ALLE leerlingen staan centraal.

2. Het gaat om afstemming en wisselwerking

3. De leerkracht doet ertoe.

4. Positieve aspecten zijn van groot belang.

5. Wij werken constructief samen.

6. Ons handelen is doelgericht.

7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met BSO De Pinkenstal en KDV De Pinkenstal. We werken in groeiende mate samen met de Pinkenstal van Eigen&Wijzer en werken toe naar de vorming van een Integraal KindCentrum. Zo gaan driejarigen vast een paar keer kijken op school.

Terug naar boven