Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij zijn een school met ongeveer 100 kinderen en wij werken met combinatiegroepen. We gaan uit van de kracht van deze groepen door vooral de verbinding op te zoeken, zowel tussen jaargroepen (op vakgebied of domein) als tussen diverse vakken.
Kinderen hebben zicht op hun eigen leerproces en op hun eigen kwaliteiten en talenten. Zij mogen en durven zelf keuzes te maken, krijgen verantwoordelijkheid en kunnen deze ook nemen. Ze leren zelfstandig functioneren en initiatief nemen. Kinderen hebben plezier in hun werk en zijn trots op zichzelf en elkaar. Zij voelen zich gezien, gehoord en gewaardeerd en worden uitgedaagd om zich nog verder te ontwikkelen. De leeromgeving wordt betrokken bij en is geïntegreerd in het leerproces van de kinderen, wat het leren betekenisvol maakt.
Van onze leerkrachten vragen we brede kennis en vaardigheden, zowel pedagogisch, als didactisch en vooral passie. Met hart en ziel gaan voor het beste voor ieder kind. De relatie tussen leerkracht en kind is van zeer groot belang. De leerkracht maakt het verschil. Een leerkracht die een positieve relatie heeft met de kinderen en die ze helpt en ondersteunt op de juiste manier, bevordert de motivatie en betrokkenheid, waardoor de leerprestaties vergroot worden. Samen verzorgen we dagelijks een uitdagend aanbod voor kinderen, waarin spelen, leren, ontwikkelen, ontspanning en elkaar ontmoeten centraal staan. Dat is waar we voor gaan om samen te groeien op Sint Albertus!
In de eerste twee leerjaren werken wij thematisch, waarin de activiteiten verbonden worden aan de leerdoelen passend bij de leerlijnen van Kijk! Met Sprongen Vooruit wordt hierbij ingezet als bronnenboek en er is veel aandacht voor het exploreren en het werken vanuit de vertaalcirkel om het begrip te vergroten en kinderen kennis en vaardigheden aan te leren, zowel op cognitief vlak als rondom de sociaal emotionele ontwikkeling.
De onderwijstijd in groep 3 t/m 8 wordt ingevuld m.b.v. gerenommeerde methodes. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, creativiteit, expressie en burgerschap
Wij zijn een school waar kinderen zich op een ontspannen wijze kunnen en mogen ontwikkelen, in een veilig pedagogisch klimaat, waarbij voldoende socialisatie is op alle niveaus. Er sprake is van hoge verwachtingen en een fijnmazige afstemming. Wij maken gebruik van overzichtelijke focusplannen op cognitief en sociaal emotioneel vlak, waarin volgens de 4D wijze alle data goed geduid wordt. Leerkrachten kunnen signaleren, analyseren en geven vervolgens de doelen en onderwijsbehoeften aan in één document wat tevens voor de overdracht gebruikt wordt.
Het team is zeer leergierig, betrokken en heeft een onderzoekende houding. Leerkrachten zijn voortdurend op zoek naar wat leerlingen van hen nodig hebben en hoe ze de afstemming in de dagelijkse praktijk kunnen realiseren. De onderwijsassistente is in staat om de aanvullende ondersteuning aan kinderen te bieden, waar dit nodig is.
Onze grenzen aan zorg zijn afhankelijk van de mate van zorg die een leerling nodig heeft, de kwaliteiten van de leerkracht en de aan- of afwezigheid van experts. Tevens maakt dat de grootte van de school meespeelt in het aanbod qua ondersteuning en voorzieningen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als team zijn we altijd in ontwikkeling om goed onderwijs voor de kinderen te verzorgen. De onderwijsassistent zorgt op zes dagdelen voor extra handen in en buiten de klas, zodat er extra ondersteuning geboden kan worden. Daarnaast zal een leerkracht zich op twee dagdelen onder andere inzetten om kinderen van extra ondersteuning te voorzien bij het leren leren.
Sint Albertus is geen VVE-school. Wij werken samen met kinderopvangorganisatie Humankind om voor- en vroegschoolse educatie te kunnen bieden. De peuteropvang van Humankind is gehuisvest in een gebouw aangrenzend aan onze speelplaats en de buitenschoolse opvang in ons schoolgebouw. Tevens kunnen kinderen terecht bij de locaties van Humankind in Heeswijk-Dinther, Stap voor Stap in Vorstenbosch of de Benjamin in Nistelrode voor het VVE-aanbod.