OJBS de Vlinderboom

Tamboerstraat 1 5175 TE Loon op Zand

  • We werken met thema's en binnen de thema's kunnen leerlingen eigen vragen onderzoeken.
  • Daag elkaar uit om samen te spelen.
  • Leerlingen zijn gewend om elkaar te helpen.
  • Iedere stamgroep heeft een eigen tuin die samen met de kinderen en ouders bijgehouden wordt.
  • Elke week is er maatjes-eten; jong en oud eten samen, helpen elkaar en luisteren naar een mooi verhaal!

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als het personeel afwezig is, regelt de directie vervanging zodat de lessen aan de stamgroepen gewoon door kunnen gaan.

Het kan voorkomen, dat er geen vervanging te krijgen is voor een groep. Dit is een probleem, waar we in de toekomst steeds meer mee te maken krijgen.

In dat geval zal de school ertoe over gaan om ambulant personeel (dat op school aanwezig is) les te laten geven of de groep kan worden opgedeeld over andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

OJBS de Vlinderboom werkt in stamgroepen. Dat past helemaal binnen het Jenaplan-concept van de school. Het is dus een bewuste keuze om 2 opeenvolgende leerjaren bij elkaar te zetten. Dat betekent, dat de oudere kinderen de jongere kinderen helpen en begeleiden binnen de stamgroep. Als een leerling het ene jaar de jongste is, wordt hij/zij vanzelf het volgende jaar de oudste en verandert zijn/haar rol.

De leerlingen in gr.1-2 doen alles samen. In het hoekenwerk krijgt iedere leerling een opdracht, dat bij zijn/haar niveau past. De stamgroepen vanaf groep 3 hebben veel gezamenlijke activiteiten: kringactiviteiten, begrijpend lezen, thema's (Bijv. Wereldoriëntatie), hoekenwerk, creatieve vakken, gym, vieringen etc.. Natuurlijk krijgt elk leerjaar op het eigen niveau instructies wat betreft rekenen,technisch lezen, taal en spelling. Elke instructie aan een leerjaar wordt gegeven op 2 of 3 niveaus.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Terug naar boven