Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Wij willen voor alle kinderen een veilige school zijn, daarbij kiezen wij voor een schoolbrede preventieve aanpak. De basis van ons onderwijs is een positief pedagogisch klimaat waarin kinderen zich goed kunnen ontwikkelen op pedagogisch en cognitief gebied. De onderlinge verbondenheid tussen de school en ouders vinden wij belangrijk. We willen daarom ook graag de communicatie met ouders laagdrempelig houden, zodat we samen met de ouders de ontwikkeling van het kind zo optimaal mogelijk kunnen laten verlopen. Een veiligheidsplan is op school aanwezig.
Elk schooljaar starten we de groepen volgens het project Klassenkracht/Gouden weken of de lessen van Eigen-wijs: Kanjertraining en Breinhelden. Hierbij werken we samen met de kinderen aan een goede groepsvorming bij het begin van het schooljaar en aan een positief, pedagogisch klimaat. Wij werken hierbij vanuit onze waarden; veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Wij werken met de methode Kanjertraining en hebben in een eerder stadium het traject Pedagogische tact gevolgd. Bij Kanjertraining wordt het sociaal emotioneel leren (SEL) aangeleerd vanaf groep 1 t/m 8. Sociaal emotioneel leren: samen met ouders, school en dorpsgemeenschap.
Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we met de methodiek van Kanjertraining.
Kenmerken hierbij zijn:
We investeren in het opbouwen van persoonlijke relaties met kinderen en ouders.
We werken preventief.
Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid: ouders, leerkracht, leerling.
We zijn duidelijk in onze verwachtingen.
We staan model in het versterken van gewenst gedrag en laten voorbeeldgedrag zien.
We minimaliseren aandacht voor ongewenst gedrag.
We hanteren eenduidige consequenties bij ongewenst gedrag.
We werken als team en oplossingsgericht.
Wij focussen niet op het probleem maar op de oplossing
En wij richten ons op de gewenste toekomst.
Voor ons staan relatie, competentie en autonomie hoog in het vaandel. Voor de leerlingen en voor de leerkrachten. Dit willen we ook tot uitdrukking brengen in ons onderwijs:
Wij willen dat kinderen gelukkig worden en zich optimaal ontwikkelen.
Wij nemen verantwoordelijkheid voor ons pedagogisch handelen. Vertrouwen is hierbij van essentieel belang.
Wij stoppen met extern attribueren.
Wij gaan buitensluiten en uitval tegen en wij vinden verbondenheid essentieel. Hiervoor zijn goede relaties van groot belang.Wij houden, waar mogelijk, rekening binnen de inrichting van ons onderwijs met de leerlingen.
Wij delen in openheid met het team wat ons bezighoudt in de groep. In positieve en negatieve zin.
Wij verantwoorden ons handelen. Wij zorgen ervoor dat wij en de leerlingen weten wat we doen. Het doel en de strategie zijn helder.