Montessorischool Loenersloot

Hollandstraat 25 3634 AS Loenersloot

Schoolfoto van Montessorischool Loenersloot

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Door het schooljaar heen toetsen we op vaste momenten de leeropbrengsten van de leerlingen. Deze resultaten worden geanalyseerd op individueel, groeps- en schoolniveau. In schooljaren waarin de school weinig leerlingen heeft in leerjaar 8 kunnen resultaten van individuele leerlingen de schoolscore sterk beïnvloeden. Het schoolresultaat is dan minder betrouwbaar. Leerlingen maken ook toetsen op gebied van taal en rekenen. Van elke leerling wordt bekeken of de individuele groei voldoende is. Wanneer de groei lager is dan verwacht bekijken leerkrachten, ouders en leerling samen welke verandering in leerdoelen of leeromgeving de leerling nodig heeft om zich optimaal te blijven ontwikkelen.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken Parnassys als leerlingvolgsysteem.  Het doel is:

-De leraar maakt zichtbaar welke leeractiviteiten, welke ontwikkelmomenten en welke onderwijsbehoeften hij/zij waarneemt bij het kind in relatie tot de te leren essentie.

-De leraar maakt zichtbaar welke beslissingen hij neemt in relatie tot de waargenomen essenties en laat zien hoe hij zijn/haar handelen afstemt op datgene wat het kind nodig heeft.

-Bij systematisch gebruik van het leerlingvolgsysteem maakt de leraar de ontwikkeling van het kind zichtbaar zoals de leerkracht deze waarneemt.

Ook wordt zichtbaar de wijze van handelen van de leraar: mate van afstemming, wijze van waarneming, mate van proactief handelen, mate van reactief handelen, mate van preventie. Met systematisch en consequent toepassen van het leerlingvolgsysteem is het handelen van de leraar transparant, zowel kwantitatief als kwalitatief.   Bij sommige kinderen is een intensivering van het onderwijs/leren noodzakelijk om een achterblijvende ontwikkeling te voorkomen op 1 of meer domeinen. Dit kan gesignaleerd worden tijdens een observatie of door de toetsresultaten van het CITO. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs.

Na toetsing, observaties in de klas, interne besprekingen en het analyseren van de Cito-LOVS resultaten van de hele basisschoolloopbaan, heeft de leerkracht genoeg informatie om aan de ouders een eindadvies te geven over het doorstromen naar het Voortgezet Onderwijs. Het advies garandeert dan uiteraard ook niet dat het kind werkelijk de geadviseerde opleiding met goed gevolg zal afronden. Uitgangspunt is dat de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling moet aansluiten bij de beginsituatie van het Voortgezet Onderwijs (VO). Of de aansluiting en voortgang goed zullen verlopen, hangt af van de keuze van de richting in het VO ten opzichte van de mogelijkheden en persoonlijkheid van elk kind. Motivatie, werkhouding en zelfbeeld van het kind spelen hierbij zeker een rol. Van alle groep 8 kinderen van onze school krijgen wij een kopie van de rapporten gedurende het eerste jaar in het Voortgezet Onderwijs (VO). Van verschillende scholen krijgen we ook de rapportage in de hogere leerjaren. Uit die terugkoppeling kunnen we concluderen dat onze adviezen gedegen en betrouwbaar zijn. Indien de situatie daartoe aanleiding geeft, is er een persoonlijk overleg over de voortgang van de leerling tussen de docent/mentor van het VO en de basisschoolleerkracht. Door deze rapportage kunnen leerkrachten de schoolvorderingen van de oud-leerlingen volgen. Ook leraren blijven altijd benieuwd hoe “hun” leerlingen het doen in het VO. Tevens kan dit een middel zijn om ons onderwijs te evalueren, want we streven naar een zo goed mogelijke aansluiting met het vervolgonderwijs. Uit landelijke gegevens blijkt dat onze kinderen het uitstekend doen in het voorgezet onderwijs. Een opvallend kenmerk is dat de kinderen mondig en zeer zelfstandig zijn. Door de werkwijze op onze basisschool (zelfstandigheid, dagelijkse verantwoordelijkheid voor hun planning, gerichtheid op zelfstudie enz.) hebben onze leerlingen vaak zelfs een voorsprong.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven