Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In een montessorigroep zitten, waar mogelijk, drie leeftijdsgroepen leerlingen bij elkaar: de onderbouw (4-6 jaar), middenbouw (6-9 jaar) en bovenbouw (9-12 jaar). Het geeft kinderen de kans zich te spiegelen aan anderen. Ieder kind is een periode de jongste, de middelste en de oudste in een groep. Zo leren kinderen met, van en door elkaar.
Zie hiervoor de tekst hierboven.
Montessorischool Loenersloot werkt met een vast weekrooster (weekplanning), opgedeeld met afwisseling tussen inspanning en ontspanning. De weekroosters wisselen per groep en zitten in de groepsmappen van de leerkrachten. Tijdens de werkuren werken de kinderen zelfstandig of samen aan een vakgebied. Dat kunnen verschillende vakgebieden zijn. De leerkrachten helpen de kinderen op weg tijdens de rondes en geven lesjes (instructies). Soms zijn er groepsinstructies, dit kan dan een gedifferentieerd aanbod zijn (voor de kinderen waarvoor het nodig is) of per jaargroep. Dit alles komt terug in de weekroosters van de leerkrachten.
Leerlingen ontwikkelen zich volgens bepaalde fases. De ontwikkelingsfases vormen voor ons het uitgangspunt bij de begeleiding. Aanleg, tempo, interesse en thuissituatie van de leerlingen zullen onderling variëren. Wij houden rekening met deze verschillen en begeleiden hen op individuele wijze. Zij kunnen zich in eigen tempo en op eigen niveau ontwikkelen. De meeste leerlingen volgen de gewone ontwikkelingslijn, maar er zijn ook leerlingen voor wie de leerroute aangepast wordt door ander, meer, moeilijker of juist gemakkelijker werk aan te bieden. Volgens de gedachte van Passend Onderwijs wordt er van uitgegaan dat zo veel mogelijk leerlingen met speciale onderwijsbehoeften op de basisschool blijven en daar de hulp/begeleiding ontvangen die ze nodig hebben voor hun eigen leerlijn. Zolang dit binnen onze mogelijkheden valt, bieden wij hen de kans zich op hun eigen niveau te ontwikkelen. In ons Ondersteuningsplan en het Ondersteuningsplan van ons samenwerkingsverband, Passenderwijs, is vastgelegd hoe onze zorgstructuur (leerlingondersteuning) werkt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.