Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school heeft ongeveer 210 leerlingen verdeeld over 8 groepen. In de kleutergroepen, groep 1 en 2, werken we met heterogene groepen. Dit betekent dat kleuters van vier tot en met zes jaar met elkaar in een groep zitten. In de groepen 3 t/m 8 werken de leerlingen per leerjaar in homogene groepen. Dat wil zeggen dat kinderen van hetzelfde leerjaar in één groep zitten. De groepen 1 t/m 4 noemen we de onderbouw. De groepen 5 t/m 8 noemen we de bovenbouw.
Onze methodiek en werkvormen zijn gebaseerd op het leerstofjaarklassensysteem. Dit onderwijsconcept biedt de leerstof geordend per leerjaar aan. De methodiek gaat uit van duidelijk omschreven leerdoelen. Deze zogenoemde basisstof kan worden aangevuld met verdiepende en remediërende (herhalings) leerstof.
- Verdiepende leerstof: om leerlingen hun capaciteiten zoveel mogelijk te laten benutten (bijvoorbeeld moeilijkere opgaven van dezelfde stof).
- Remediërende leerstof: om leerlingen die moeite hebben met een bepaald onderdeel weer aansluiting te laten krijgen bij de groep (bijvoorbeeld door herhaling van de leerstof of door leerstof op een andere manier aan te bieden).
Voor de verschillende vakgebieden worden groepsplannen opgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd. Er is sprake is van een drietal instructieniveaus binnen een groep:
- Basisgroep
- Instructie-afhankelijke groep
- Instructie-onafhankelijke groep
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
In de groepen 1 en 2 vinden wij het van belang dat leerlingen veel spelen. Tijdens hun eigen spel spiegelen kinderen zich aan elkaar, is er ruimte voor hun eigen fantasie en breidt hun woordenschat zich uit. In groep 1 en 2 werken we thematisch. De thema’s die gekozen worden hebben betekenis voor het kind en passen bij hun ontwikkeling. Ze zijn herkenbaar of hebben herkenbare elementen uit de echte wereld.
De thema’s dagen uit tot onderzoeksvragen, ontwerpopdrachten en spelend leren. Elke keer bouwen we het thema met de leerlingen op. Ze voelen zich hierdoor eigenaar van het thema. We gaan met de leerlingen in gesprek, dagen ze uit om na te denken, hun eigen voorkennis in te zetten, te redeneren en te analyseren.
Om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten, betrekken we ze bij het opbouwen van onder andere de speelhoeken. We starten elk thema met een introductie, vervolgens maken we een woordweb om de voorkennis te activeren. Met elkaar bedenken we welke spullen tijdens het spel gebruikt kunnen worden. Zo krijgen werkjes voor kinderen veel meer betekenis. Als er genoeg spullen gemaakt of meegenomen zijn kan het spel in de speelhoeken beginnen.
We werken met de doelen van de leerlijnen. De doelen gebruiken we tijdens de activiteiten in de kring (reken- en taalspelletjes, muziek), het maken van de werkjes en het maken van de spullen voor de speelhoeken. Zo krijgen alle activiteiten betekenis voor de leerlingen.
Verder is er in elke klas verschillend materiaal aanwezig waarmee de leerlingen spelenderwijs kunnen leren zoals: letterstempels, woordkaartjes, puzzels in allerlei formaten, loco etc. Wij zoeken altijd naar activiteiten die voor kinderen een zinvolle betekenis hebben.
Wanneer uw kind naar school gaat, krijgt u een boekje waar meer informatie te vinden is over de werkwijze in de kleutergroepen.
- Begrijpend lezen valt onder lezen.
- Onder Wereldoriëntatie vallen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Deze vakken bieden wij vakgericht aan met de methode Blink Wereld.
- Ter ondersteuning van ons onderwijs maken we gebruik van chromebooks.
Iedere leerkracht heeft voor zijn of haar leerjaar een lesrooster opgesteld. Per week wordt het rooster ingevuld met welke lessen en leerdoelen er die week aan bod komen. Bij de invulling hiervan wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen in de groep.
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
Ondersteuningsplan
Ook onze school heeft een ondersteuningsplan, waarin de lichte en zware ondersteuning voor onze leerlingen staat beschreven. Het plan sluit aan op het ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband Passenderwijs. In dit ondersteuningsplan legt onze school vast hoe het team passend onderwijs voor elk kind wil realiseren. Beschreven wordt hoe we de lichte ondersteuning vormgeven en wie daarvoor verantwoordelijk is en welke mogelijkheden onze school heeft om leerlingen met een zware ondersteuningsbehoefte te helpen. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste één keer per 4 jaar opgesteld en kan tussentijds worden aangepast. Ouders en leerkrachten hebben inspraak op dit plan in de medezeggenschapsraad. Bekijk hier ons 'ondersteuningsplan'.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs
Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt.
Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden.
Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs.www.passenderwijs.nl
Telefoonnummer: 0348-412706
E-mail: info@passenderwijs.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Ludgerus bereiden wij onze leerlingen goed voor op hun toekomst. Onze leerlingen zijn mede eigenaar van hun ontwikkeling en er is ruimte voor ieders unieke talenten.
Binnen het team van de Ludgerus maken we gebruik van ieders talenten en interesses. Wij werken met specialisten op verschillende vakgebieden en er zijn professionele leergemeenschappen (PLG), waar leerkrachten deel vanuit maken. Onze specialisten en de PLG’s focussen zich op de professionele ontwikkeling en het delen van kennis binnen het team. Het leren van onze leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs staat centraal.
Voor een soepele overgang naar school werken wij samen met de kinderdagverblijven. Peuters komen samen met een leidster kijken in de kleutergroepen en doen mee met de activiteiten. We organiseren ook inloopochtenden voor ouders van de peuters.
Wij vinden het belangrijk dat jonge kinderen veel spelen. Wij creëren een veilige omgeving en stimuleren hun fantasie. In onze kleutergroepen werken we met thema’s die passen bij hun ontwikkeling en vergroten daarmee de betrokkenheid en motivatie om te leren.
Buitenschoolse opvang bevindt zich in ons schoolgebouw, waardoor kinderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven na schooltijd. Er is hierdoor ook sprake van korte communicatielijnen en stemmen regelmatig de pedagogische aanpak met elkaar af.
Meer informatie over onze invulling van leerjaar 1 en 2 vindt u bij ‘Invulling onderwijstijd’. Praktische informatie over de werkwijze in de kleutergroepen ontvangt u voordat uw kind start bij ons op de school.