Basisschool St. Joseph

Prins Frisolaan 12 a 7242 GZ Lochem

  • Schoolfoto van Basisschool St. Joseph
  • Schoolfoto van Basisschool St. Joseph
  • Schoolfoto van Basisschool St. Joseph
  • Schoolfoto van Basisschool St. Joseph
  • Schoolfoto van Basisschool St. Joseph

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school scoort al jarenlang traditioneel hoog op de Centrale Eindtoets PO. Wij zijn hier trots op, maar zijn ons er ook van bewust dat kinderen op school meer leren dan enkel taal, rekenen en lezen. Juist ook de andere aspecten, die niet in de Eindtoets tot uitdrukking komen, vinden wij er toe doen. Daarom kijken wij bij de evaluatie van ons onderwijs niet enkel naar de Eindtoets, maar ook naar bijvoorbeeld sociale en creatieve opbrengsten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De intern begeleider maakt halfjaarlijks een trendanalyse van de CITO-LVS toetsen. Ook de eindtoets wordt geëvalueerd. Opvallende trends worden besproken en zijn aanleiding voor het maken van beleid, afspraken en/of inzetten van scholing.  

Naar aanleiding van deze trendanalyses hebben we de afgelopen jaren een speerpunt gemaakt van de volgende aspecten:

  • Effectieve, doelgerichte lessen;
  • Differentiatie op niveau van de leerling.  

Resultaat van deze inspanningen is dat in alle leerjaren onze schoolambities worden behaald. Komend schooljaar richten we ons op het bieden van een verrijkt basisaanbod gericht op onze middenmoot, waarbij het ervaren van eigenaarschap door de leerling ook een rol speelt. Daarnaast willen we de didactische aanpak op gebied van begrijpend lezen verder doorontwikkelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de ouders en de leerlingen uit groep 8 is de keuze van een vervolgschool een actuele vraag. In de loop van de schooljaren wordt steeds duidelijker hoe het kind zich ontwikkelt. Het advies van de school wordt gebaseerd op deze ontwikkeling. Hierbij maken we gebruik van observaties, methode gebonden toetsen, de landelijk genormeerde toetsen uit ons LOVS en de bevindingen van de teamleden. Vooral de prestaties vanaf groep 6 op de gebieden rekenen/wiskunde en begrijpend/studerend lezen worden in de aannameprocedure van het Voortgezet Onderwijs zwaar meegewogen bij de uiteindelijke plaatsing.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is verantwoordelijk voor een veilig schoolklimaat, voor leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten. Het gevoel van veiligheid en zorg voor alle betrokkenen zijn essentiële waarden waar alle betrokkenen op school zich bewust van moeten zijn. 

De leerkracht heeft de verantwoordelijkheid om de sociale veiligheid in de klas te waarborgen. De leerkracht moet laten blijken het waardevol te vinden dat leerlingen respectvol met elkaar omgaan. Om hierin te slagen is het zaak dat de leerkracht de afgesproken gedragsregels met de leerlingen bespreekt en hen er op wijst en corrigeert wanneer deze geschonden worden. Om in woord en daad een positief pedagogisch klimaat te bevorderen, reageert de leerkracht onmiddellijk en adequaat op pestgedrag en kwetsende opmerkingen.

Ouders kunnen in de thuissituatie werken aan het voorkomen dat hun kind gepest wordt, zelf gaat pesten of een meeloper wordt. Van belang is dat kinderen een goed gevoel van eigenwaarde opbouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Autonomie
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven