Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wij zijn een kleine school met groepen tussen de 1 en de 10 leerlingen. Het is soms moeilijk om te vergelijken met landelijke gemiddelden.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het toetsen is binnen onze school een diagnostisch middel; wij toetsen de kinderen om een vergelijking te maken met het kind zelf. Hoeveel is het gegroeid ten opzichte van zichzelf in plaats van het kind te vergelijken met een landelijk of klas gemiddelde. Het betekent ook dat de tussenresultaten in een ander daglicht staan en we hier anders mee om gaan. Onze toetsing zal op niveau worden afgenomen in plaats van op kalenderleeftijd en meer en meer flexibel worden ingezet zodat het kind op dat moment getoetst wordt als het de stof van de toets ook heeft gehad. Dit willen wij omdat wij ieder kind zijn/ haar eigen route gunnen, waarbij we hoge verwachtingen hebben van het kind.
De tussenresultaten zien wij in 2022-2023 tot nu toe over de gehele linie enorm groeien.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Vanuit onze Daltonvisie gaan wij uit van de waarden dat het kind/de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn handelen, dat we hier steeds op reflecteren en een groot vertrouwen hebben in het kind. Door de relatieopbouw tussen leerkracht, kind en ouders zien we dat kinderen beter tot prestaties komen. Dit doen we door regelmatig in gesprek te gaan met elkaar; we noemen dit driehoeksgesprekken (de driehoek: kind, ouders, leerkracht).
Een goed pedagogisch klimaat is van groot belang om te realiseren dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen op school. Onze regels en routines vormen de basis voor het klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en zichzelf mogen zijn. We laten kinderen zoveel mogelijk zelf tot oplossingen komen waarbij onze nabijheid en begeleiding er altijd is.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.