Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We vinden het belangrijk dat leerlingen zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden. Op de Vennegötte hebben we daarom een leerlingvolgsysteem. Naast de resultaten op de toetsen van de methodes, nemen we twee keer per jaar Cito-toetsen af. Hiermee meten we of de leerlingen zich ontwikkelen zoals we verwachten. Ook kijken we naar de kwaliteit van onderwijs op groeps- en schoolniveau.
De schooladviezen op de Vennegötte worden gebaseerd op een aantal jaren onderwijsresultaten en toetsen. De Vennegötte geeft de adviezen op basis van een overleg met de leerkracht van groep 7, groep 8 , de intern begeleider en de directeur.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kanjertraining en The Leader in Me
Op de Vennegötte hechten we veel waarde aan sociale veiligheid. We geloven dat een veilige en positieve omgeving essentieel is voor het leren en ontwikkelen van onze leerlingen. Daarom maken we gebruik van twee belangrijke programma's: The Leader in Me en Kanjertraining.
KanjertrainingKanjertraining is een programma dat gericht is op het creëren van een veilige sfeer in de klas. Het helpt leerlingen om sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen, zoals omgaan met elkaar, samenwerken en respect tonen. Door middel van verschillende oefeningen en gesprekken leren leerlingen hoe ze op een positieve manier met elkaar kunnen omgaan en conflicten kunnen oplossen.
- Veiligheid: Leerlingen leren dat het belangrijk is om zich veilig te voelen, zowel fysiek als emotioneel.
- Respect: We stimuleren respectvol gedrag, zodat iedereen zich geaccepteerd voelt.
- Communicatie: Leerlingen leren open en eerlijk met elkaar te communiceren, wat helpt om pesten en andere sociale problemen te voorkomen.
Samen voor een veilige leeromgeving
Met Kanjertraining en The Leader in Me creëren we samen een veilige en ondersteunende leeromgeving voor al onze leerlingen. We geloven dat elke leerling de kans moet krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen in een omgeving waarin ze zich veilig en gewaardeerd voelen. Op deze manier bereiden we onze kinderen voor op een succesvolle toekomst, zowel op school als daarbuiten.
Op de Vennegötte vinden we een veilige leeromgeving heel belangrijk. Voor klachten over ongewenst gedrag kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten terecht bij een externe vertrouwenspersoon. De meest voorkomende vormen van ongewenst gedrag zijn:
- Seksuele intimidatie
- Pesten
- Agressie
- Discriminatie
Klachten over onderwijskundige zaken of de organisatie van de school worden eerst besproken met de betrokken leerkracht of de schooldirectie. Als er klachten zijn over hoe iemand behandeld wordt, kunnen deze ook door de externe vertrouwenspersoon worden behandeld.
Basisschool de Vennegötte heeft zijn kwaliteit op orde. Alle onderdelen van de inspectie hebben een voldoende oordeel gekregen. Wij zijn hier trots op.
De inspectie is in 2022 nog naar de taalschakelklas komen kijken en heeft een gesprek gevoerd met de betrokken leerkracht en met de directie. Daar kwam he volgende uit:
We bezochten de Taalschakelklas (hierna: TSK) op de Vennegötte om te verifiëren of hetgeen wat het bestuur voorstaat, daadwerkelijk tot uitvoering komt in het onderwijs. Uit de gesprekken die we voerden met de directeur en de verantwoordelijke leraar, concluderen we dat de TSK een duidelijk plek heeft in het denken en het handelen van het bestuur. De TSK maakt vanzelfsprekend onderdeel uit van de kwaliteitscyclus van de stichting. Er werken professionals die zich door het bestuur ondersteund weten in hun vaak complexe taken. De betrokkenheid van het bestuur blijkt daarnaast uit de snelle manier waarop extra accommodatie is geregeld om de TSK te huisvesten terwijl tegelijkertijd de groep onderdeel kan blijven van OBS de Vennegötte. We stelden bovendien vast tijdens ons bezoek in de groep dat het onderwijs deze leerlingen volop de kansen biedt om tot leren (van de Nederlandse taal) te komen.