Basisschool Sint Jozef

Langwijkstraat 6 5396 PP Lithoijen

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Jozef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024: 1 aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoetsDe wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen: De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:Scholen melden zich tussen 1 oktober en  15 november aan voor een doorstroomtoets.Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school*.Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school.Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen.Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken.Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen.* Voor leerlingen uit het primair onderwijs (po), het speciaal onderwijs (so) en het speciaal basisonderwijs (sbo) die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.Informatiebijeenkomsten doorstroomtoetsOp 6 en 8 juni 2023 organiseert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) digitale informatiebijeenkomsten over de aanstaande veranderingen voor scholen en organisaties die zich bezighouden met de overgang tussen po en vo. De webinars zijn interessant voor po- en vo-scholen en organisaties die zich bezighouden met het funderend onderwijs en de overgang po-vo. Op deze website wordt de komende periode meer informatie geplaatst over het programma en over hoe u de webinars kunt volgen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vier keer per jaar analyseren we de resultaten (methodisch en CITO leerlingvolgsysteem). In oktober en april doen we dit aan de hand van de methodische toetsen en observaties. In februari en juni doen we dit aan de hand van het CITO leerlingvolgsysteem en methodische toetsen. Hierop baseren we onze speerpunten per jaargroep en worden acties uitgezet voor de komende periode. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Referentieniveaus 1F/1S/2F

We meten d.m.v. toetsen in Leerling in Beeld en de doorstroom toets welk referentieniveau de leerling beheerst. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F/1S/2F. Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zouden moeten beheersen. Als de leerling referentieniveau 1S voor rekenen of 2F voor taal heeft bereikt, dan beheers de leerling taal en rekenen zelfs nog beter. Het meten van de referentieniveaus is verplicht. Dit is in de wet afgesproken.

Filios verwacht dat de meeste leerlingen aan het einde van groep 8 het referentieniveau 1F beheersen. Maar het kan zijn dat de leerling meer kan dan het referentieniveau 1F, bijvoorbeeld 1S of 2F. En er zullen ook leerlingen zijn voor wie 1F (nog) niet haalbaar is. Zij zullen 1F waarschijnlijk in het begin van de middelbare school beheersen.Als de leerling het referentieniveau 1F beheerst, kan  de leerling zichzelf redden in de maatschappij. Voorbeelden zijn het rijbewijs halen, wat moet je kunnen om boodschappen te doen, zelf de weg te vinden en dingen te kunnen uitrekenen. 

Vanaf schooljaar 2023-2024: 1 aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoets

De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen: De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

Tijdens de informatieavond aan het begin van het schooljaar informeren we ouders van groep 7 en 8 over bovenstaande doorstroomtoets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In een veilige (leer-) omgeving, waarbij samenwerking en zelfstandigheid wordt gestimuleerd, worden kinderen op Sint Jozef begeleid in hun ontwikkeling om met doelgerichte en toekomstgerichte vaardigheden te kunnen deelnemen aan de maatschappij.

Kinderen kunnen tot ontwikkeling komen als zij zich kunnen bewegen in een veilige leef- en leeromgeving. Als team trachten wij een goede, positieve sfeer op school te bewerkstelligen door o.a. de leerlingen respect bij te brengen voor de mensen waar zij dagelijks mee te maken hebben. Coöperatief leren is een samenwerkingsvorm die we veel inzetten in ons onderwijs; iedere bijdrage (ieder kind) doet ertoe.

We hanteren 5 uitgangspunten in de groepen:

- Iedereen in de groep is belangrijk

- Ik doe mijn taak goed

- We kunnen veel van elkaar leren

- We luisteren naar elkaar

- We doen het samen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leren/werken met plezier
  • Zelfstandigheid
  • Gedeelde verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven