Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Pedagogisch klimaat
Bij start van het schooljaar (gouden weken) wordt in alle groepen aan een goed pedagogisch groepsklimaat gewerkt. Na de Kerstvakantie is er nog een periode (zilveren weken), waarin we hier intensief aan werken. Gedurende het jaar staat de aanpak telkens centraal in het handelen van de leerkracht. Deze aanpak is een samensmelting van Fides, Rots en Water en het opstellen van regels en afspraken. We hechten veel belang aan het werken aan een goed pedagogisch groepsklimaat: hiermee werken we aan een goede band met de groep, het vertrouwen in elkaar en het zelfvertrouwen van de kinderen. We leren de kinderen dat ze met hun talenten kunnen werken en hun minder sterke kanten kunnen accepteren, zodat ze een eigen plekje in kunnen nemen. We leren de kinderen om zichzelf sterker te maken en leren ze meer inzicht te krijgen in zichzelf en de ander.
Werkwijze groep 1/2
In groep 1 en 2 vinden wij het belangrijk dat er een veilig klimaat heerst voor alle kinderen waar veel aandacht bestaat voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van het kind. We stimuleren de ontwikkeling van de kinderen door: Taal- en rekenactiviteiten, Het werken met ontwikkelingsmateriaal, bewegings – en expressieactiviteiten. Door middel van thema’s en projecten proberen we in te spelen op de ervaringswereld van het kind. Op deze manier komen de verschillende leer- en vormingsgebieden aan bod. In groep 1 en 2 werken we thematisch, waarbij we verschillende bronnen gebruiken zoals Kleuterplein en Rekenplein. De doelen van het SLO zijn hierbij leidend. We maken gebruik van het observatiesysteem KIJK!. Hiermee wordt de ontwikkeling van het kind gevolgd. Ouders ontvangen een rapport met de gegevens vanuit de observaties die de leerkrachten doen. Dit schooljaar sluiten de kinderen van groep 2 een middag bij groep 3 aan. Op die manier stimuleren we de overgang van groep 2 naar groep 3 en is er voor de leerlingen van groep 3 extra ruimte voor spelend en bewegend leren.
Werkwijze groep 3 t/m 8
Aanvankelijk lezen: In groep 3 werken we met de leesmethode Veilig Leren Lezen KIM versie. Deze methode sluit aan bij het gedifferentieerd en op niveau werken van de kinderen.
Technisch lezen: In de basis gebruiken we voor technisch lezen in groep 4 t/m 8 onderdelen van de methode Estafette, de teksten van Nieuwsbegrip en leesboeken. Iedere dag besteden we tijd aan het lezen, ook voor de kinderen die het technisch lezen al beheersen.
Begrijpend lezen: We werken met de digitale methode Nieuwsbegrip en Grip op Lezen. Wekelijks worden actualiteiten of teksten van thema genomen als uitgangspunt.
Taal en Spelling. We maken voor taal en spelling gebruik van de methode Taal Actief
Rekenen: We werken sinds dit schooljaar met de methode Wereld in Getallen 5.
Thematisch onderwijs: We werken met de methode Blink Geïntegreerd. Hierbij leren de kinderen binnen thema's hoe je samen informatie kunt vinden, verwerken en overdragen.
Engels: In de groepen 5 t/m 8 wordt structureel Engels aangeboden met de methode Stepping Stones.
Bewegingsonderwijs: Twee keer in de week krijgen de kinderen bewegingsonderwijs gegeven door een vakdocent vanuit Sport Expertise Centrum Oss. De groepen 1/2 in de speelzaal op school en de groepen 3 t/m 8 in Sportzaal de Zeuven Wilgen. Het is in de sportzaal niet toegestaan te sporten met schoenen met zwarte zolen, net zoals het sporten op blote voeten. De kinderen nemen op de desbetreffende dag een tas met gymschoenen, shirt en broekje mee. Na schooltijd nemen de kinderen hun gymspullen weer mee naar huis. Voor de jongere kinderen: Het is fijn als de kinderen makkelijke kleding aanhebben, zodat ze zich zelfstandig kunnen aan- en uitkleden.
Vormingsgebieden: We vinden het belangrijk dat de kinderen zich breed kunnen ontwikkelen en daarom komen de volgende vakken en projecten aan de orde: Expressie door muziek, drama, dans, handvaardigheid, tekenen en techniek. Kunstzinnige vorming door deelname aan OKVO (Osse Kunstinstellingen voor het Onderwijs).
Verkeer: We werken met de VVN verkeersmethode in alle groepen. Jaarlijks hebben we verschillende activiteiten op het gebied van verkeer en doen we mee aan het praktisch en theoretisch verkeersexamen in groep 7. De subsidie die we jaarlijks ontvangen vanuit BVL besteden we aan al deze activiteiten.
Computergebruik: In alle groepen worden meerdere keren per week chromebooks gebruikt. Alle programma’s die we inzetten, ondersteunen onze methodische lessen en sluiten aan bij het niveau van het kind. Mobiele telefoons zijn voor de kinderen niet toegestaan op De Meander.
Burgerschapseducatie: Via burgerschapseducatie willen we bereiken dat onze leerlingen op een persoonlijke manier deelnemen aan hun leefomgeving en zo een bijdrage leveren aan de samenleving. Het is geen apart vak, maar komt aan de orde bij de lessen Fides, Rots en Water, Blink, samenwerking met OKVO en NME Oss en losse projecten zoals Nationale Pannenkoekendag, project derde kamer en kinderboekenweek. Daarnaast hebben we de leerlingenraad, een gekozen vertegenwoordiging van de groepen 5 t/m 8, die meedenkt over schoolse zaken. We stimuleren leerlingen oog te hebben voor de wereld om hen heen. Dat begint in het klein, thuis en op school. Uiteindelijk bereidt het leerlingen voor op een bestaan als verantwoordelijk burger in hun eigen stad, land en in Europa.
Inzet Expertis en Bureau Wolters ter verbetering van de kleutervisie, het leesonderwijs en het analyseren middels 4D: Data, Duiden, Doelen, Doen.
Klik hier voor het visiedocument Kindcentrum.