Basisschool De Lisbloem

Orion 2 2163 AJ Lisse

Schoolfoto van Basisschool De Lisbloem

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten door het afnemen van methodetoetsen en CITO toetsen 2 x per jaar.

Op De Lisbloem gaan wij uit van Handelingsgericht Werken.

HGW is een manier van kijken naar kinderen vanuit 7 principes:  

·         De onderwijsbehoeften van het kind staan centraal: bv instructie, leertijd, verwerking.

·         Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft.

·         De leerkracht doet ertoe. Hij/zij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken.

·         Positieve aspecten van het kind, groep, school en ouders zijn van groot belang.

·         Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om een effectieve aanpak te realiseren.

·         Doelgericht werken: het team formuleert korte en lange termijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen.

·         De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. Het is voor alle betrokkenen duidelijk hoe De Lisbloem werkt en waarom.

Binnen het Handelingsgericht Gericht Werken wordt binnen alle niveaus van zorg cyclisch gewerkt. Dit houdt in dat we de PDCA-cirkel hanteren:  Plan we verzamelen informatie en plannen daar actie op, Do we voeren de plannen uit, Check  er wordt gekeken hoe het plan is verlopen, Act we ronden het plan af als het doel behaald is of we passen het plan en starten met stap 1 van de cyclus.

Deze cyclus passen we toe op school-, groeps- en leerlingniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Lisbloem heerst een veilige, prettige en open sfeer. Kinderen mogen en kunnen zichzelf zijn en daar wordt rekening mee gehouden.

Wij zien kinderen als mede-eigenaar van hun leerproces en hun sociaal/emotionele ontwikkeling. Door te werken met groepsdoelen en persoonlijke doelen krijgen leerlingen inzicht in vaardigheden die nodig zijn om je persoonlijk te ontwikkelen en in relatie tot de mensen om je heen. Leerkrachten hebben hoge verwachtingen van leerlingen en maken dit ook bespreekbaar zodat kinderen leren op hun eigen gedrag te reflecteren. Er wordt betrokkenheid van leerlingen verwacht bij het stellen van ontwikkelingsdoelen.

Als leerlingen samenwerken, wordt er na afloop gereflecteerd op het samenwerken: Wat was jouw rol, wat ging er goed, wat kan beter, wat wilde je leren en is dit gelukt? 

Feedback geven op elkaar is goed maar hoe je dat op een positieve manier doet is een leerproces voor leerlingen onderling. Dit geldt ook binnen het team. Zo geeft het team het goede voorbeeld.

Leerkrachten hebben een goed beeld van leerlingen en zijn oprecht geïnteresseerd in verschillen.

De kleinschaligheid van de school zorgt voor betrokkenheid, interesse en aandacht voor elkaar.

Een goed pedagogisch klimaat is een vanzelfsprekendheid op De Lisbloem. Het team is altijd, samen met kinderen en ouders, op zoek naar mogelijkheden om te groeien als leerling op sociaal gebied.

Er wordt 2 keer per jaar een vragenlijst afgenomen op het gebied van sociale veiligheid bij leerlingen van groep 5 t/m 7. Deze resultaten worden geanalyseerd. Op basis van deze analyse worden gesprekekken met leerlingen gevoerd en eventueel interventies uitgevoerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • vertrouwen
  • persoonlijke ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2022 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan onze school. Hieronder een korte samenvatting. In de bijlage vindt u het volledige rapport.

Wat gaat goed?

Er gaat veel goed op De Lisbloem. Zo is er sprake van een aanbod waarbij leerlingen gestimuleerd worden hun talenten te ontdekken en specifieke vaardigheden te ontwikkelen. De lessen vinden plaats binnen een sterk pedagogisch klimaat en leraren maken efficiënt gebruik van de tijd. Een sterk punt van de school vinden wij bovendien dat het team een gezamenlijke visie op goed onderwijs heeft ontwikkeld, een professionele houding laat zien en de kwaliteit van haar onderwijs evalueert.

Wat kan beter?

Toch zijn er ook dingen die beter kunnen. Zo kan de school werken aan het verkleinen van de onderlinge verschillen in kwaliteit van lesgeven tussen leraren. Dit betreft de kwaliteit van de uitleg en de afstemming op het niveau van leerlingen. Op schoolniveau kan de school ambitieuzere doelen stellen voor de resultaten die leerlingen halen op de basisvaardigheden. En tenslotte kan een volgende stap zijn het ontwikkelen van leerlijnen voor de vaardigheden en het realiseren van burgerschapsdoelen.


Terug naar boven