Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen. Ook op een school. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat waar kinderen fijn kunnen leren. Gaan er, ondanks onze inspanningen, toch zaken anders dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken.
Bespreek uw klacht op school. We gaan ervan uit dat u met?klachten?in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komt u er samen niet uit, dan kunt u bij de directie van de school terecht. Bent u daarna nog niet tevreden, dan kunt u het schoolbestuur inlichten dat samen met u naar een oplossing zal zoeken.
Mochten ouders vragen hebben over de organisatie van de school in het algemeen, zijn er blijvende meningsverschillen tussen ouders en leerkracht of is er sprake van een klacht, dan kunnen ouders contact opnemen met de directie van de school. Het is natuurlijk ook mogelijk dat in voorkomende gevallen de directie contact opneemt met de ouders voor een gesprek. Er wordt een afspraak gemaakt zodat er gelegenheid is om de zaken rustig door te spreken. Uiteraard wordt geprobeerd de situatie naar tevredenheid van beide partijen op te lossen. Alle onderwerpen aangaande leerlingen, leerkracht en de groep worden met de betreffende leerkracht besproken. Wordt de zaak niet naar tevredenheid van de ouders opgelost of is er sprake van een klacht, dan zal de directie de ouders verzoeken hun klacht schriftelijk naar de directie te sturen. Binnen zeven dagen krijgen de ouders een schriftelijk antwoord van de directie. Er dient wel vermeld te worden dat anonieme brieven niet in behandeling worden genomen.
Interne en externe vertrouwenspersoon
Indien bovenstaande echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kunt u verdere stappen ondernemen. Dit houdt in dat u de klacht ter sprake brengt bij de interne vertrouwenspersoon van de school (Klaske Horsman) ofwel bij de externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon luistert naar uw verhaal, informeert u over de klachtenregeling en ondersteunt u als ouder bij het zoeken naar een oplossing. De interne vertrouwenspersoon beschikt over contactadressen en kan desgewenst begeleiding bieden of doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag. Klaske Horsman is via Schoudercom of telefonsich te benaderen. De externe vertrouwenspersoon bespreekt met u de situatie en ondersteunt u bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en de gesprekken met deze persoon zijn vertrouwelijk.
Als het nodig mocht zijn, kunt u een formele klacht indienen bij de landelijke klachtencommissie, de Geschillencommissie Bijzonder onderwijs (GCBO). De landelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten. Indien de klacht nog niet met het bestuur is besproken, zal de landelijke klachtencommissie u eerst terugverwijzen naar het bestuur. Mocht de klachtafhandeling bij het bestuur niet naar tevredenheid zijn verlopen, dan zal de klachtencommissie uw klacht alsnog in behandeling nemen.
Het document met onze klachtenregeling ligt ter inzage op school en kunt u lezen op de website van Sophia Scholen.? ?? De externe vertrouwenspersoon voor onze school is te bereiken via de GGD Hollands Midden: Secretariaat PZJ, telefoon 088 308 3342, e-mail: externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl.?? De Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs is te bereiken via Postbus 82324 2508 EH Den Haag, telefoon: 070 - 3925508 (van 9.00 tot 16.30 uur), e-mail: info@gcbo.nl. Het reglement van de geschillencommissie kan worden opgevraagd via www.GCBO.nl. Op deze site kunt u ook het vragenformulier voor het indienen van uw klacht downloaden.