Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Veiligheidsplan
Binnen Sophiascholen is veiligheid beschreven in het Sociale Veiligheids plan. U kunt dit vinden op onze website. Daar wordt ook benoemd hoe wij op De Lisbloem vorm geven aan dit plan.
Gezonde School
De scholen van Sophia Scholen werken volgens de ‘gezonde school- werkwijze’. Deze werkwijze kenmerkt zich door vier pijlers: beleid en regelgeving, gezondheidseducatie, signaleren en begeleiden, sociale omgeving. Door alle pijlers effectief en structureel op te pakken, werken scholen op een planmatige manier aan gezondheid en komen scholen in aanmerking voor het ‘gezonde school vignet’.Vertrouwenspersoon en aandachtsfunctionaris kindermishandeling
Klaske Horsman ([email protected]) is vertrouwenspersoon en aandachtsfunctionaris kindermishandeling. Zij maakt zich jaarlijks bekend bij leerlingen en ouders.Als vertrouwenspersoon behandelt zij klachten over ongewenst gedrag op school.
Als aandachtsfunctionaris is zij verantwoordelijk voor de implementatie Meldcode Huiselijk Geweld en kindermishandeling. Ook speelt zij een rol bij het begeleiden en advies geven aan collega’s als er een vermoeden bestaat van huiselijk geweld en/of kindermishandeling.
Schorsen en verwijderen
Er kunnen redenen zijn om bij een leerling de maatregel ‘thuis time-out’, ‘schorsing’ of ‘verwijdering’ in te zetten. Iedere school beschikt over een protocol waarin is beschreven op welke wijze een dergelijke maatregel kan worden toegepast.
Maatregelen zoals beschreven in dit protocol, worden altijd met de groots mogelijke zorgvuldigheid en terughoudendheid toegepast. Incidenten dienen waar mogelijk altijd eerst op pedagogische wijze te worden opgelost.
Als de school vaststelt dat een leerling niet langer het onderwijs op onze school kan volgen door ernstige verstoringen op het gebied van veiligheid of orde, kan worden besloten deze leerling te schorsen dan wel van de school te verwijderen. Voorafgaande aan het traject van schorsing en of verwijdering kan er een thuis time-out worden ingezet.
Ook het gedrag van ouder(s)/verzorger(s) kan reden zijn om tot verwijdering over te gaan. Bij bedreiging, belediging, schelden/schreeuwen (wanneer dit een bedreiging of belediging betreft) kan er tevens aangifte gedaan worden bij de politie.
Het besluit tot schorsing (of verwijdering) wordt uitsluitend na goedkeuring van het bevoegd gezag door de directeur genomen en schriftelijk en met redenen omkleed aan ouder(s)/verzorger(s) medegedeeld. Daarbij is het voor betrokken ouder(s)/verzorger(s) mogelijk om bezwaar aan te tekenen.
Het volledige protocol Schorsen en verwijderen van leerlingen is op te vragen bij de schoolleiding, alsmede het protocol Grensoverschrijdend gedrag van ouders.