Skoalle mei de Bibel 'De Griffel'

Siniastrjitte 13 9134 NX Ljussens

Schoolfoto van Skoalle mei de Bibel 'De Griffel'

Het team

Toelichting van de school

Op De Griffel hebben we een enthousiast team. Daarnaast hebben we elke dag de beschikking over onderwijsondersteunend personeel. Zij ondersteunen de leerkrachten, helpen in de lessen en bieden extra zorg aan leerlingen. Wij maken voor bovenstaande vakken gebruik van externe vakdocenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof wordt in eerste instantie intern een oplossing gezocht. Wanneer dit niet mogelijk is maken we gebruik van een invalleerkracht. Indien er geen vervanging te vinden is, zullen wij een klas naar huis moeten sturen. Op de eerste ziektedag zullen wij de kinderen waar thuis geen opvangmogelijkheden voor zijn, in andere klassen opvangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Op school stimuleren we de kinderen en dagen ze uit om nieuwe dingen te ontdekken. Als de ontwikkeling wat minder vanzelfsprekend verloopt, bieden we extra hulp. Hoewel de school valt onder het reguliere systeem van klassikaal onderwijs, wordt er binnen elke groep gedifferentieerd les gegeven; er wordt rekening gehouden met het leervermogen van de kinderen. Zo kan een leerling bijvoorbeeld binnen de eigen sociale leeftijdsgroep leerstof op een aangepast niveau volgen.

De technieklessen worden gegeven door meester Hans, hij komt meerdere keren per jaar lessen verzorgen.

De kinderen krijgen een aantal periodes wekelijks cultuuronderwijs van Opus3. Opus3 verzorgt door middel van vakdocenten lessen muziek, theater, beeldende vorming en drama. Ook maken we gebruik van de voorstellingen die zij selecteren voor het basisonderwijs.

Via de Klyster krijgen de leerlingen Natuur- en Milieu educatie, elke klas gaat minimaal 1 keer per jaar op excursie.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van het lokaal en de manier van werken is anders dan in de midden- en bovenbouw.

Wanneer de kinderen ’s ochtends binnenkomen wordt er gewerkt met een circuit; kinderen kiezen hierbij elke dag uit een andere kast. Daarnaast wordt gewerkt en geleerd in de kring, aan tafels en in de hoeken waar verschillende doelen op het gebied van rekenen, taal en voorbereidende schrijfoefeningen aan de orde komen. Dit gebeurt meestal aan de hand van een bepaald thema (bv. ‘herfst’). Ook wordt er veel gewerkt aan de sociale omgang en motoriek van de kinderen.

Om in de kleutergroepen goed zicht op de ontwikkeling van kinderen te hebben, worden ze gevolgd via het de leerlijnen van het Jonge Kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd er per week aan de verschillende vakken wordt besteed. Het gaat hierbij om gemiddelden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een reguliere basisschool en bieden onderwijs volgens de doelen die vastgesteld zijn door SLO. Wanneer ouders hun kind aan willen melden op onze school gaan we samen kijken of wij passend onderwijs kunnen bieden. Op onze school hebben we veel mogelijkheden om leerlingen extra ondersteuning te bieden op gedrag- of leergebied. Als er intern onvoldoende kennis en vaardigheid is, zullen we extern naar ondersteuning zoeken.

In sommige gevallen heeft de leerling meer ondersteuning nodig dan wij kunnen bieden. In dat geval kijken we binnen ons samenwerkingsverband of er een school is die deze ondersteuning wel kan bieden. We overleggen daarin met ouders en deskundigen. SBO de Twine in Dokkum biedt veel mogelijkheden wanneer deze op onze school ontoereikend zijn.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 We hebben de ambitie om binnen het team zoveel mogelijk kennis en expertise op de meest voorkomende gedrags-, taal- en rekenproblematiek binnen te halen. We zijn de afgelopen jaren bezig met het in kaart brengen en de eerste scholingen op deze gebieden te volgen. Daarnaast vinden we het belangrijk om niet alleen in theorie geschoold te zijn, maar juist de koppeling naar de praktijk te brengen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven