Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoogbegaafde kinderen krijgen eenmaal per week extra en anders les. Onder leiding van een speciaal daarvoor aangestelde leerkracht werken de kinderen met thema`s. Deze worden gekozen op basis van de Meervoudige Intelligenties van Gardner. De verdiepingsklas heeft een vaste opzet. Iedere les begint met een startactiviteit: dit kan een bericht uit het nieuws zijn, een filmpje, een verhaal, een opdracht, etc. Daarna wordt er aan thema activiteiten gewerkt. Hier staan 2 methodes centraal: de Taxonomie van Bloom en het Tasc. In de begeleiding wordt met name aandacht besteed aan de executieve vaardigheden van deze leerlingen.
Er is onderwijs georganiseerd voor kinderen die iets 'meer' aan kunnen en voor kinderen die extra ondersteuning behoeven.
We werken met het EDI instructiemodel. Hierdoor werken kinderen aan hun leerdoelen. Kinderen die het leerdoel al kennen, mogen al snel met opdrachten aan de slag op hun niveau. Leerkrachten organiseren zo ook ruimte voor kinderen die extra instructie nodig hebben. De extra instructie wordt gegeven aan de instructietafel.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen een duidelijke structuur neerzetten inzake zicht op ontwikkeling:
verdiepte analyse van toetsen - groepsoverzicht - blokplan - weekplanning - logboek.
Het gaat erom dat leerkrachten hun aanbod nog meer afstemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.