Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op OBS Prins Claus wordt in de ochtend voornamelijk volgens het leerstofjaarklassensysteem gewerkt. Leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in een groep. In de middag werken we vaak groepsdoorbroken. Tussen twee lokalen zit een flexibele wand. Deze wordt in de middag weggehaald waardoor twee leerjaren in één ruimte werken.
We doen dit omdat leerlingen op deze manier samen kunnen werken met anderen leeftijden. Het is immers niet altijd de leeftijd die iets zegt over jouw ontwikkeling en waarom je met iemand zou willen of kunnen samenwerken. Het gaat in deze momenten juist om interesse en de mogelijkheid om ook buiten je groep met anderen leerlingen contact te hebben. Daarnaast biedt dit de mogelijkheid aan de leerkracht om kindgesprekken te houden. Vaak is één leerkracht verantwoordelijk voor het grote geheel, de andere leerkracht krijgt hierdoor de tijd om met individuele of enkele leerlingen een activiteit, of een gesprek te voeren. Verder vinden we het belangrijk om met elkaar verantwoordelijk te zijn voor onze leerlingen. Meerdere collega's met verschillende expertise zijn betrokken bij de leerlingen.
Het efficiënt benutten van onderwijstijd wordt op onze school zorgvuldig gemonitord. Hier valt te denken aan weinig tijdverlies na een pauze, aandacht voor snel stil zijn in de groep en andere voorwaarden om de tijd die voor een onderdeel van het onderwijs staat ook daadwerkelijk te benutten. De leerlingen betrekken we bij het opstellen van regels en routines.
Tijd is één van de factoren die van invloed is op de behaalde resultaten.
Goed aanbod en efficiënte lessen volgen. In onze onderwijsplannen staat per vak beschreven hoeveel tijd we aan dit vak besteden, wat het aanbod is en hoe wij lesgeven. Ieder half jaar wordt bekeken of we de juiste dingen doen. Met het volgsysteem FocusPO volgen we de leerlingen en kunnen we zeer efficiënt ons aanbod samenstellen en de tijd verdelen over de verschillende vakken.
Muziek is bij ons een onderdeel van kunstzinnige en creatieve vorming. Levensbeschouwing is bij ons een onderdeel van wereldoriëntatie.
Iedereen is welkom op OBS Prins Claus. Niet elk kind heeft echter dezelfde onderwijsbehoeften. De onderwijsbehoefte van een kind geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Binnen de groep werken we met subgroepen met min of meer dezelfde onderwijsbehoeften. Zo hebben we een basisgroep, een groep waarbij regelmatig verlengde instructie nodig is en een groep die meer kan en dus meer uitdaging nodig heeft. In enkele gevallen volgt een leerling een individuele leerlijn.
Heel veel kinderen vallen binnen de wettelijk vastgestelde basisondersteuning die in het schoolondersteuningsprofiel nader staat uitgewerkt.
Soms is het nodig om naast de begeleiding van de leerkracht extra begeleiding in te zetten. Op onze school wordt dit gegeven door een andere leerkracht met een specialisme, de coördinator leerlingenzorg of de onderwijsassistent. Voorbeelden hiervan zijn:
- begeleiding op het gebied van hoogbegaafdheid (door hoogbegaafdheidsspecialist)
- extra instructie (door een leerkracht)
- extra begeleiding bij gedrag (door de gedragsspecialist)
- extra inoefenen (door de onderwijsassistent)
In het komende schooljaar zijn de groepen 3 tot en met 8 rond de 20 leerlingen. Bij de kleutergroepen starten we met ongeveer 25 leerlingen en deze groepen zullen wellicht doorgroeien tot 30 leerlingen. Bij de kleutergroepen is een leerkrachtondersteuner voor drie dagen aanwezig. Door de kleine groepen en extra leerkrachtondersteuner heeft de leerkracht zelf veel tijd om extra begeleiding te geven. Deze kent de kinderen immers het beste! Ook kan de leerkracht korte instructie herhalen waardoor dit nog krachtiger is. Soms krijgen leerlingen buiten de groep extra begeleiding. Dit gaat altijd onder supervisie van de leerkracht. Bij onze school werken een aantal collega's op vrijwillige basis. Dit zijn goed geschoolde krachten die aangestuurd worden door de leerkracht. We zijn heel blij dat deze mensen ons team versterken!
Verder hebben we leerlingen die extra begeleiding krijgen in het Leerlab. In het Leerlab zitten leerlingen die kenmerken van hoogbegaafdheid vertonen en begeleid worden bij de hulpvragen die hierbij passen. Het gaat hier vooral om om te gaan met de uitdagingen die passen bij hoogbegaafdheid zoals plannen, doorzetten, keuzes maken en bijvoorbeeld omgaan met fouten en frusstratie. Ze moeten leren om om te gaan met uitdaging. De begeleiding wordt verzorgd door gekwalificeerde collega's die deel uitmaken van ons team. Op deze manier is het lijntje met de leerkracht kort en kan het geleerde ook gevolgd worden in de groep. De extra tijd die deze begeleiders krijgen, wordt ook deels gefaciliteerd door het Samenwerkingsverband Passenderwijs.
Soms krijgen sommige leerlingen begeleiding van externen. Hiervoor vragen wij een arrangement aan bij het samenwerkingsverband Passenderwijs. Het samenwerkingsverband is voor basisscholen in de regio Utrecht West. Het samenwerkingsverband ondersteunt bij expertise en arrangementen. Zo kunnen wij arrangementen aanvragen voor bijvoorbeeld leerlingen met Autismespectrumstoornis (ASS) of een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Ook de leerkrachten van deze leerlingen krijgen begeleiding bij het vergroten van hun eigen expertise.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken met de leerlingvolgsystemen FocusPO en IEP. Hiermee zijn de leerlingen goed te volgen en houden we structureel bij wat de leerlingen al weten en wat de volgende stap in de ontwikkeling is.
Het kan zijn dat een leerling een bepaald doel niet beheerst in de periode dat dit wordt aangeboden. Bij verschillende vakken is het beheersen van een doel noodzakelijk om aan een volgende stap te kunnen beginnen. Wij bieden extra ondersteuning aan leerlingen die bepaalde doelen niet beheersen en die ook niet meer in het reguliere aanbod aangeboden worden (de zo genoemde 'bezemdoelen').
Het kan ook zijn dat een leerling al meer beheerst dan het reguliere aanbod. Ook dan krijgen deze leerlingen begeleiding op maat. Deze leerling krijgt dan leerstof en instructie op een hoger niveau.
Verder willen we de begeleiding rondom gedrag beter beschrijven en volgen. Hiervoor besteden we dit jaar aandacht aan het bijhouden van het dossier, wat is een professionele manier van het bijhouden van je bevindingen. Wanneer stel je een plan op en hoe beschrijf je hierin doelen die SMART omschreven zijn.
Wij hebben nauw contact met deze organisaties om de warme overgang van vroegschoolse educatie naar de basisschool te bewerkstelligen