Kindcentrum HET KLEURENORKEST - 'Leren wie je nog meer kunt zijn.'

Hogeweg 55 1906 CC Limmen

  • Ieder jaar werken we hard om van alles te verbouwen en te laten groeien.
  • De leerlingenraad heeft een sponsorloop georganiseerd om dit te kunnen realiseren. De kinderen zijn ook verantwoordelijk voor de verzorging.
  • Wij hebben maar liefst 3 schoolpleinen! Met prachtige bomen voor natuurlijke schaduw en veel ruimte om les te krijgen en te spelen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het Kleurenorkest neemt als eindtoets de IEP af. De resultaten liggen op het landelijk niveau als je kijkt naar de totaalscore. Vanaf het nieuwe schooljaar gaan we werken met referentieniveaus. Daarom hebben we daar de afgelopen twee jaar al naar gekeken. Ook het gemiddelde referentieniveau ligt op het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In onze school zijn de dagelijkse observaties en de directe feedback de belangrijkste vormen van monitoren hoe het met de kinderen gaat. Zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Daarnaast hebben we nog een aantal hulpmiddelen die tussentijds inzicht geven. Dit zijn:
  1. Portfolio's met bijbehorende gesprekken
  2. Schoolzelfevaluatie
  3. Kijk (van 2 tot 7 jaar)
  4. Zien 
  5. IEP-toetsen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ons schooladvies is een advies dat gebaseerd wordt op de ontwikkeling van uw kind in de breedste zin van het woord. Natuurlijk kijken we naar het cognitieve gedeelte; de basisvaardigheden lezen, taal en rekenen. We kijken ook naar welbevinden, zelfstandigheid, de hulpbronnen (heeft het kind steun vanuit thuis of het sociale netwerk) en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het schooladvies wordt samen met de leerkracht van het jaar ervoor, de leerkracht van het huidige schooljaar, de intern begeleider en de directeur opgesteld. Zo komen we tot een zorgvuldige afweging. De terugkoppeling vanuit het Voortgezet Onderwijs is, dat bijna alle leerlingen naar 3 jaar nog steeds op het niveau zitten van het schooladvies. We hebben de leerlingen dus goed in beeld.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerontwikkeling begint bij je veilig voelen. NLP, Systemisch Werk en Oplossingsgericht werken helpen daarbij. Vanuit NLP werken we met overtuigingen. Deze overtuigingen zijn als het ware onze regels. 

Systemisch werken gaat onder andere over rol en plek. Elke groep, hoe klein ook, kent zijn eigen systeem. Iedereen heeft daarin een rol en een plek. In de klas is het de leerkracht die de leider is. Die leidt en begeleid. Die neemt leiding. Als een leerkracht niet goed staat, kan de groep het overnemen. Dit is waar pestgedrag kan ontstaan of een onveilig pedagogisch klimaat. Stagiaires en nieuwe leerkrachten worden hier op gecoacht. Systemisch werken gaat ook over insluiting; iedereen hoort erbij. Zo hangen alle foto's van de kinderen en collega's aan de muur, hebben we een opa en oma ochtend, staat bij nieuwe kinderen op hun wenmoment de tafel al klaar, etc. 

Oplossingsgericht Werken leert kinderen om zich te richten op de oplossing; op wat er wel kan. Dit kan zijn bij leeruitdagingen, bij akkefietjes op het plein, bij portfoliogesprekken etc.

Voor meer informatie verwijs ik naar het profiel van de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positieve overtuigingen
  • Insluiten
  • Oplossingsgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het laatste bezoek van de inspectie (2016) was de inspectie tevreden. Vooral over het pedagogisch klimaat van de school. Recentelijk hebben we meegedaan aan een themaonderzoek van de inspectie. Ook al volgde hieruit geen oordeel, toch gaf de inspecteur aan tevreden te zijn met de antwoorden en de informatie. Er is geen reden voor een bezoek aan de locatie in de nabije toekomst.

Terug naar boven