Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het onderwijs op de Kerkuil is er op gericht dat leerlingen kennis, vaardigheden en attituden ontwikkelen die leiden tot een maximale ontplooiing op cognitief, emotioneel, kunstzinnig, motorisch, religieus, sociaal- en zintuiglijk terrein. De kerndoelen, zoals geformuleerd door het ministerie van Onderwijs, zijn daarbij onze leidraad. Kerndoelen zijn streefdoelen die aangeven waarop basisscholen zich moeten richten bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Kerndoelen geven aan wat leerlingen aan het eind van hun schooltijd moeten kennen en kunnen. Bij de verwezenlijking van deze doelen houden wij rekening met de belevingswereld van het kind en de individuele verschillen.
Passend onderwijs
De school huldigt de visie van thuisnabij onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen, ook als er extra ondersteuning nodig is. Dat betekent dat er gedacht wordt vanuit mogelijkheden van kinderen en niet vanuit beperkingen (SWV Passend Onderwijs IJmond, 2014).
Algemene doelen van het samenwerkingsverband:
- Het verzorgen van een dekkend aanbod van onderwijs (ondersteuning) voor alle leerlingen, met name die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
- Goede samenwerking tussen scholen en ouders bewerkstelligen en waar nodig met schoolmaatschappelijk werk, CJG-coaches en partners uit de jeugdhulp.
- Het versterken van de mogelijkheden voor goed (passend) onderwijs door scholen te faciliteren. Zowel in middelen als in expertise vanuit het Samenwerkingsverband.
- Beschikbaar hebben van deskundig personeel en specifieke expertise ten behoeve van ondersteuning in het primair proces op de scholen.
- Vertrouwen en verantwoordelijkheid geven aan scholen (directie, intern begeleiders en leerkrachten) en ouders m.b.t. het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van arrangementen.
- Het informeren en ondersteunen van scholen, ouders en andere betrokkenen.
- Het op transparante wijze toewijzen, verdelen en beheersbaar houden van de financiële middelen en de inzet van expertise van medewerkers van het SWV PO IJmond (begeleiders passend onderwijs).
Binnen het samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de gewenste basisondersteuning op de scholen. De zeven principes van handelingsgericht werken zijn uitgangspunt op alle scholen in het samenwerkingsverband.
Passend onderwijs op De Kerkuil
De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en pedagogische partner. Bij het realiseren van passend onderwijs wordt niet alleen gekeken naar de mogelijkheden van het kind, maar ook naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken staat aan de basis van het realiseren van passend onderwijs op onze school. Daarbij is het belangrijk vooruit te kijken en preventief en planmatig te handelen.
Uitgangspunten handelingsgericht werken:
1. Doelgericht handelen
2. Ondersteuningsbehoeften van leerlingen staan centraal
3. Afstemming en wisselwerking tussen kind, leerkracht, leerstof, ouders, klas, school
4. Leerkracht speelt een belangrijke rol
5. Positieve aspecten zijn van groot belang
6. Constructieve samenwerking tussen ouders, leerkracht en leerling
7. Een systematische, transparante en stapsgewijze werkwijze
Samenwerken met ouders
Ouders en leerkrachten werken samen aan een gemeenschappelijk doel: de optimale ontwikkeling van het kind. Ouders zijn als ervaringsdeskundigen verantwoordelijk voor de opvoeding. Zij kennen hun kind het langst en het best. Leerkrachten, intern begeleider en directie zijn als onderwijsprofessionals verantwoordelijk voor het onderwijs op school. Ouders en school profiteren van elkaars deskundigheid en kennis als het gaat om de ontwikkeling van het kind.
En wat wil de leerling zelf? De meeste kinderen kunnen zelf aangeven wat ze goed kunnen en wat ze moeilijk vinden. De leerkracht probeert het kind te betrekken bij het bepalen van eigen leerdoelen. Samen met het kind wordt bedacht wat nodig is om het gestelde doel te bereiken. De leerkracht of intern begeleider voert gesprekken met het kind en kan hierbij gebruik maken van het formulier “Hoe denk jij erover?”
Basisondersteuning
Basisondersteuning is de door de gezamenlijke schoolbesturen afgesproken mate van ondersteuning die elke school in het samenwerkingsverband minimaal biedt. Het kan zijn dat leerlingen meer vragen dan de afgesproken basisondersteuning, dan wordt gesproken over extra ondersteuning of arrangementen. Afspraken over de basisondersteuning zijn vastgelegd in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband (SWV Passend Onderwijs IJmond, 2016).”
De vier aspecten van basisondersteuning zijn:
1. Basiskwaliteit
2. Planmatig werken
3. Ondersteuningsstructuur
4. Preventieve en lichte curatieve interventies
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om nog beter in de extra ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen te kunnen voorzien wordt ons team van onderwijsonderwijsassistenten verder uitgebreid. In februari worden twee stagiairs aangenomen.
Kindcentrum De Kerkuil biedt onder hetzelfde dak:
- Peuteropvang Kleinduimpje/De Kerkuil voor kinderen van 2 tot 4 jaar: klik hier voor meer informatie
- Buitenschoolse opvang Het Avontuur/De Kerkuil voor kinderen van 4 tot 13 jaar: klik hier voor meer informatie.
Kinderen die bij KC De Kerkuil naar de peuterspeelzaal gaan zijn al bekend met de school en de leerkrachten van de groepen 1/2. Zij komen hun lampionnen laten zien met Sint Maarten, hebben het buitenspelen op het onderbouwplein al ervaren en wonen al "voorstellingen" bij in de school met de onderbouwkinderen. De kinderen die na de peuterspeelzaalperiode de overstap maken naar de onderbouw van de school worden warm overgedragen.
Kinderen van KC De Kerkuil die gebruik maken van de buitenschoolse opvang kunnen zonder het kindcentrum te verlaten van opvang naar school en vice versa.Kindcentrum De Kerkuil biedt op een locatie aan de overkant van de school:
- Kinderdagopvang Eigenwijs voor kinderen van 0 tot 4 jaar: klik hier voor meer informatie