Kindcentrum De Kerkuil

Lage Weide 2 1906 XC Limmen

Schoolfoto van Kindcentrum De Kerkuil

Het team

Toelichting van de school

Naast ons vaste onderwijsteam maken wij voor schooljaar 2022-2023 wederom gebruik van extra vakleerkrachten.

"Klaar voor de start"
Zodra de kinderen de gymzaal of het speellokaal binnen komen kunnen ze meteen starten. De vakleerkracht bewegingsonderwijs heeft de toestelles (die zij zelf geeft) en de spelles (die wordt gegeven door de groepsleerkracht) al klaar staan. Zij draagt zorg voor een doorgaande lijn in bewegen voor onze vier- tot twaalfjarigen. Iedere week 2x45 minuten sport, spel en bewegen.

"Creatief Atelier"
De kinderen krijgen vanaf groep 3 naast de activiteiten in de eigen groep ook les van de vakleerkracht handvaardigheid. In overleg met de leerkracht wordt er via een uitdagende opdracht, (waarin een materiaal of techniek centraal staat) gewerkt aan de eigen vaardigheid en creativiteit. De opdrachten sluiten naadloos aan bij het IPC thema van dat moment. 

"Samen technologie ontdekken"
KC de Kerkuil is schooljaar 2020/21 gestart met het Junior IOT project ‘Samen Technologie Ontdekken’, een maatwerkprogramma voor de leerlingen om te groeien in technologie, 21e eeuwse vaardigheden en het zelf- en samenwerken. Alle leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8 krijgen om de week één uur technologie. 

"Kerkuil schoolkoor"
Vanaf groep 5 kunnen de kinderen zich projectmatig aansluiten bij het schoolkoor. Onder professionele begeleiding bereidt het schoolkoor de schoolparochievieringen voor (zang/dans/spel). Dit gaat om vieringen rond de Kinderboekenweek, Kerst en Pasen.

"Theateractiviteiten"
De leerlingen van de groepen 1-2 (40 uur) en 6 (40 uur) werken samen met een vakleerkracht van Toonbeeld aan een theaterproductie. De groepen 4 verzorgen de Paasmusical.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte
Het is heel vervelend als de vaste leerkracht ziek of afwezig is, maar dat kan gebeuren. Wij zoeken vervanging via de invalpoule van Blosse. Als dit niet lukt, zoeken wij intern naar een andere oplossing. In dat geval kunnen we een leerkracht met een andere (niet klasgebonden taak) vrijmaken of we verdelen de klas over meerdere groepen. In een heel extreme situatie kunnen we een groep naar huis sturen. Natuurlijk wordt u tijdig hierover geïnformeerd en zo nodig zorgen we voor opvang.
Mocht een leerkracht langere tijd afwezig zijn, bijvoorbeeld door ziekte of zwangerschap, dan streven we naar een vaste invaller voor de groep. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs op de Kerkuil is er op gericht dat leerlingen kennis, vaardigheden en attituden ontwikkelen die leiden tot een maximale ontplooiing op cognitief, emotioneel, kunstzinnig, motorisch, religieus, sociaal- en zintuiglijk terrein. De kerndoelen, zoals geformuleerd door het ministerie van Onderwijs, zijn daarbij onze leidraad. Kerndoelen zijn streefdoelen die aangeven waarop basisscholen zich moeten richten bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Kerndoelen geven aan wat leerlingen aan het eind van hun schooltijd moeten kennen en kunnen. Bij de verwezenlijking van deze doelen houden wij rekening met de belevingswereld van het kind en de individuele verschillen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

De school huldigt de visie van thuisnabij onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen, ook als er extra ondersteuning nodig is. Dat betekent dat er gedacht wordt vanuit mogelijkheden van kinderen en niet vanuit beperkingen (SWV Passend Onderwijs IJmond, 2014).

Algemene doelen van het samenwerkingsverband:
  1. Het verzorgen van een dekkend aanbod van onderwijs (ondersteuning) voor alle leerlingen, met name die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
  2. Goede samenwerking tussen scholen en ouders bewerkstelligen en waar nodig met schoolmaatschappelijk werk, CJG-coaches en partners uit de jeugdhulp.
  3. Het versterken van de mogelijkheden voor goed (passend) onderwijs door scholen te faciliteren. Zowel in middelen als in expertise vanuit het Samenwerkingsverband.
  4. Beschikbaar hebben van deskundig personeel en specifieke expertise ten behoeve van ondersteuning in het primair proces op de scholen.
  5. Vertrouwen en verantwoordelijkheid geven aan scholen (directie, intern begeleiders en leerkrachten) en ouders m.b.t. het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van arrangementen.
  6. Het informeren en ondersteunen van scholen, ouders en andere betrokkenen.
  7. Het op transparante wijze toewijzen, verdelen en beheersbaar houden van de financiële middelen en de inzet van expertise van medewerkers van het SWV PO IJmond (begeleiders passend onderwijs).

Binnen het samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de gewenste basisondersteuning op de scholen. De zeven principes van handelingsgericht werken zijn uitgangspunt op alle scholen in het samenwerkingsverband. 

Passend onderwijs op De Kerkuil

De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en pedagogische partner. Bij het realiseren van passend onderwijs wordt niet alleen gekeken naar de mogelijkheden van het kind, maar ook naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.

Handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken staat aan de basis van het realiseren van passend onderwijs op onze school. Daarbij is het belangrijk vooruit te kijken en preventief en planmatig te handelen.

Uitgangspunten handelingsgericht werken:

1. Doelgericht handelen

2. Ondersteuningsbehoeften van leerlingen staan centraal

3. Afstemming en wisselwerking tussen kind, leerkracht, leerstof, ouders, klas, school

4. Leerkracht speelt een belangrijke rol

5. Positieve aspecten zijn van groot belang

6. Constructieve samenwerking tussen ouders, leerkracht en leerling

7. Een systematische, transparante en stapsgewijze werkwijze

Samenwerken met ouders

Ouders en leerkrachten werken samen aan een gemeenschappelijk doel: de optimale ontwikkeling van het kind. Ouders zijn als ervaringsdeskundigen verantwoordelijk voor de opvoeding. Zij kennen hun kind het langst en het best. Leerkrachten, intern begeleider en directie zijn als onderwijsprofessionals verantwoordelijk voor het onderwijs op school. Ouders en school profiteren van elkaars deskundigheid en kennis als het gaat om de ontwikkeling van het kind.

En wat wil de leerling zelf? De meeste kinderen kunnen zelf aangeven wat ze goed kunnen en wat ze moeilijk vinden. De leerkracht probeert het kind te betrekken bij het bepalen van eigen leerdoelen. Samen met het kind wordt bedacht wat nodig is om het gestelde doel te bereiken. De leerkracht of intern begeleider voert gesprekken met het kind en kan hierbij gebruik maken van het formulier “Hoe denk jij erover?”

Basisondersteuning

Basisondersteuning is de door de gezamenlijke schoolbesturen afgesproken mate van ondersteuning die elke school in het samenwerkingsverband minimaal biedt. Het kan zijn dat leerlingen meer vragen dan de afgesproken basisondersteuning, dan wordt gesproken over extra ondersteuning of arrangementen. Afspraken over de basisondersteuning zijn vastgelegd in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband (SWV Passend Onderwijs IJmond, 2016).”

De vier aspecten van basisondersteuning zijn:

1. Basiskwaliteit

2. Planmatig werken

3. Ondersteuningsstructuur

4. Preventieve en lichte curatieve interventies

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om nog beter in de extra ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen te kunnen voorzien wordt ons team van onderwijsonderwijsassistenten verder uitgebreid. In februari worden twee stagiairs aangenomen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindcentrum De Kerkuil biedt onder hetzelfde dak:

  • Peuteropvang Kleinduimpje/De Kerkuil voor kinderen van 2 tot 4 jaar: klik hier voor meer informatie
  • Buitenschoolse opvang Het Avontuur/De Kerkuil voor kinderen van 4 tot 13 jaar: klik hier voor meer informatie.

Kinderen die bij KC De Kerkuil naar de peuterspeelzaal gaan zijn al bekend met de school en de leerkrachten van de groepen 1/2. Zij komen hun lampionnen laten zien met Sint Maarten, hebben het buitenspelen op het onderbouwplein al ervaren en wonen al "voorstellingen" bij in de school met de onderbouwkinderen. De kinderen die na de peuterspeelzaalperiode de overstap maken naar de onderbouw van de school worden warm overgedragen.
Kinderen van KC De Kerkuil die gebruik maken van de buitenschoolse opvang kunnen zonder het kindcentrum te verlaten van opvang naar school en vice versa.

Kindcentrum De Kerkuil biedt op een locatie aan de overkant van de school:

  • Kinderdagopvang Eigenwijs voor kinderen van 0 tot 4 jaar: klik hier voor meer informatie

Terug naar boven